Strona główna 0_Slider Rowerowe plany świdnickiego magistratu. Gdzie mają powstać nowe ścieżki?

Rowerowe plany świdnickiego magistratu. Gdzie mają powstać nowe ścieżki?

0

Do trzech rowerowych inwestycji przymierzają się obecnie władze Świdnicy. Jedną z nich jest projektowana trasa łącząca Osiedle Młodych ze śródmieściem. Kolejne dwie ścieżki miałyby uzupełnić sieć rowerową na północy miasta. Ich realizacja uzależniona będzie od zdobycia dofinansowania.

Kwestia budowy nowych ścieżek dla jednośladów została poruszona przy okazji zapytania skierowanego do władz miasta przez radnego Krzysztofa Grudzińskiego. Dopytywał on o planowaną budowę trasy rowerowej, która połączyłaby największe świdnickie osiedle mieszkaniowe ze śródmieściem – prowadząc ulicami Stefana Wyszyńskiego, Jana Riedla i Ofiar Oświęcimskich do ulicy Komunardów. – Wybudowanie ścieżki rowerowej na Osiedlu Młodych spowoduje że mieszkańcy będą mogli bezpiecznie przemieszczać się na rowerze w drodze do pracy, szkoły na zakupy czy w celach rekreacyjnych – stwierdził radny Grudziński, dopytując o ostateczny termin ukończenia projektu trasy rowerowej oraz o orientacyjny termin rozpoczęcia budowy. – Najważniejszym problemem z pewnością będzie finansowanie tej ścieżki rowerowej. Czy mamy już pomysł na finansowanie tego zadania. Czy jest szansa na dotacje unijne na realizację? – pytał radny.

Opracowanie dokumentacji projektowej dla tego zadania świdnicki magistrat zlecił we wrześniu 2021 roku. Przewidywano, że prace projektowe zostaną zakończone do końca listopada 2022 roku, jednak termin ten uległ przesunięciu. Jak tłumaczyli miejscy urzędnicy było to spowodowane „koniecznością rozszerzenia zakresu dokumentacji o budowę zatok parkingowych, budowę miejsc postojowych oraz przebudowę zatok autobusowych na ulicach kardynała Stefana Wyszyńskiego i Ofiar Oświęcimskich”. – Ze względu na to, że droga rowerowa projektowana jest w terenie już zagospodarowanym, pojawiły się kolizje z istniejącą infrastrukturą, co spowodowało, że należało podjąć decyzję o rozszerzeniu zakresu projektu o elementy kolidujące. Najbardziej problematyczne były obszary skrzyżowań z ul. Karola Marcinkowskiego, Lwa Tołstoja, gen. W. Sikorskiego i Komunardów. W wyżej wymienionych lokalizacjach oprócz zaprojektowania drogi rowerowej zaszła konieczność przebudowy również infrastruktury drogowej – tłumaczyła pół roku temu prezydent Świdnicy.

Kiedy więc miasto będzie dysponowało kompletną dokumentacją umożliwiającą realizację dalszych działań? – Planuje się uzyskanie pozwolenia na budowę w czerwcu bieżącego roku. Mając prawomocne pozwolenie na budowę będziemy starali się uzyskać dofinansowanie dla planowanej inwestycji – poinformował wiceprezydent Świdnicy, Krystian Werecki. – Wspólnie z gminami ościennymi będziemy chcieli uzyskać wsparcie dla projektu z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Oprócz wymienionej drogi rowerowej będziemy ubiegać o dofinansowanie dla budowy drogi rowerowej zaprojektowanej pomiędzy ul. Pogodną i Kazimierza Odnowiciela oraz ciągu pieszo rowerowego wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego od ul. Andersa do Ząbka. Terminy naborów nie są jeszcze znane – dodał.

Do budowy dwóch wymienionych przez wiceprezydenta ścieżek rowerowych na północy Świdnicy przymierzano się już wcześniej. Oba projekty znalazły się w budżetowych planach miasta na rok 2022. Pierwsze z zadań, obejmujące odcinek między Pogodną a Kazimierza Odnowiciela, zakładało budowę ciągu pieszo-rowerowego, który poprawiłby „spójność dróg rowerowych w Świdnicy”, połączyłby istniejące drogi rowerowe wzdłuż Pogodnej oraz ścieżki na osiedlu Zawiszów. Z kolei wzdłuż ulicy Kazimierza Wielkiego zakładano budowę asfaltowej ścieżki rowerowej, która połączyłaby drogi rowerowe wybudowane w latach ubiegłych wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego, ul. Gen. Władysława Andersa z drogą rowerową w ul. Tadeusza Ząbka i drogą rowerową wybudowaną przez Gminę Świdnica prowadząca w kierunku Bagieńca. Ówczesne plany musiały jednak zostać zrewidowane, ponieważ miasto nie otrzymało dofinansowania na realizację projektu związanego z „zielono-niebieską infrastrukturą”, którego częścią była realizacja tras dla jednośladów.

Michał Nadolski
[email protected]

Poprzedni artykułW nocy zmiana czasu na letni. Pośpimy o godzinę krócej
Następny artykułBractwa rycerskie z całej Polski przybyły pod Świdnicę [FOTO]