Strona główna 0_Slider Straciła ponad 24 tysiące złotych. Oszust podawał się za pracownika banku

Straciła ponad 24 tysiące złotych. Oszust podawał się za pracownika banku

0

Sporą sumę straciła 33-letnia mieszkanka powiatu świdnickiego, która padła ofiarą oszustwa. Świdniccy policjanci apelują o ostrożność i weryfikowanie podejrzanych informacji.

W piątek, 10 lutego do świdnickiej komendy zgłosiła się 33-latka, która padła ofiarą oszustwa. Do mieszkanki powiatu świdnickiego zadzwonił mężczyzna, podając się za pracownika banku, w którym kobieta ma konta. Kobieta uwierzyła, że rozmawia z osobą z banku, bo na jej telefonie wyświetliła się nazwa jej banku. Rozmowa z mężczyzną także nie wzbudziła podejrzeń kobiety, bowiem pytał o informacje, o jakie pytają zwykle pracownicy infolinii banku w celu weryfikacji rozmówcy – opisuje Magdalena Ząbek ze świdnickiej policji.

Rzekomy konsultant przekazał 33-latce informację, że ktoś ustawił pięć przelewów stałych z jej konta. Kiedy 33-latka zaprzeczyła wykonaniu tej operacji bankowej, mężczyzna oświadczył, że prawdopodobnie doszło do włamania na jej konto i że on może pomóc przy anulowaniu tych przelewów. Mężczyzna poinformował ją następnie, że do kobiety będą przychodzić kolejne powiadomienia, które ona ma potwierdzać. I tak też się stało – w aplikacji pojawiło się zapytanie czy 33-latka chce anulować zlecenia. Kobieta potwierdziła to swoim PIN-em. Zgodnie z poleceniem rzekomego konsultanta 33-latka miała się rozłączyć, a następnie kiedy po 20 minutach próbowała ponownie połączyć się z konsultantem nie było już to możliwe. To wzbudziło jej podejrzenia – relacjonuje Ząbek. W banku kobieta ustaliła, że wszystko co wcześniej usłyszała było oszustwem, w efekcie którego straciła ponad 24 tysiące złotych.

Takich historii jak ta jest niestety w wiele. Oszuści w bezwzględny sposób podszywają się pod różne banki i instytucje tylko po to, by wyłudzić pieniądze. Dla nich liczy się tylko zysk. Oszuści bardzo chętnie wykorzystują spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod inny numer telefonu. Oznacza to tyle, że nigdy nie możemy mieć pewności, że połączenie przychodzące na przykład z numeru banku oznacza, że dzwoni do nas pracownik banku. Nawet jeśli taki sam numer telefonu widnieje na stronie internetowej, czy też mamy go wpisanego w telefonie – wskazuje rzecznik Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy.

Policjanci przypominają, jakie kroki należy podjąć w przypadku otrzymania telefonu od osoby podającej się za pracownika banku:

  • Zachowaj czujność i nigdy nie działaj pod wpływem emocji.
  • Rozłącz się, odczekaj chwilę i sam skontaktuj się ze swoim bankiem, a najlepiej zgłoś się tam osobiście i zweryfikuj historię, którą usłyszałeś przez telefon.
  • Nigdy na polecenie konsultanta nie instaluj żadnych aplikacji, które mają poprawić obsługę płatności mobilnej, chronić twoje dane lub pieniądze.
  • Bez względu na to za kogo podaje się rozmówca, nigdy nie podawaj loginu i hasła przez telefon.
  • Nigdy nie podawaj kodów weryfikacyjnych do płatności mobilnych.

/KPP Świdnica, opr. mn/

Poprzedni artykuł„Śladami księcia Bolka”. Tematyczny spacer już w środę
Następny artykułPediatra ze świdnickiego Latawca stanął przed sądem. Czy dwuletni Filip mógł żyć, gdyby został przyjęty do szpitala?