Strona główna 0_Slider Przystanek kolejowy wielkiej wagi politycznej

Przystanek kolejowy wielkiej wagi politycznej [FOTO]

0

Michał Dworczyk, minister bez teki w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i poseł PiS okręgu wałbrzyskiego, Grzegorz Macko, wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego i wiceprezes PKP PLK Mirosław Skubiszewski wraz z przedstawicielami gminy Marcinowice stanęli na błotnistej ziemi nieopodal niegdysiejszej stacji kolejowej w Strzelcach  i obwieścili budowę peronu przy otwartej niemal dokładnie rok temu linii kolejowej 285 ze Świdnicy do Wrocławia. To najwyraźniej przystanek dużej wagi politycznej. Gdy jednak linię kolejową odtwarzano, o Strzelcach zapomniano.

Przystanek w Strzelcach ma powstać w ramach rządowego programu budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021- 2025, w którym uwzględniono również m.in. stworzenie przystanku Świdnica Zawiszów, którego budowa ruszyła już w lipcu ubiegłego roku. W całej Polsce dobudowanych zostanie kilkadziesiąt takich przystanków za kwotę miliarda złotych.

– Przed chwileczką przejeżdżał pociąg, za chwilę on się tutaj zatrzyma – mówił dzisiaj w Strzelcach sołtys tej wsi i radny Robert Krzyśków. – Panie ministrze, w imieniu mieszkańców serdecznie dziękuję za intensywne wsparcie, bo jak wiemy, w ramach programu prezydenckiego przystanek znalazł się na liście podstawowej, później były zawirowania, znalazł się na liście rezerwowej. Dzięki interwencji pana ministra Dworczyka przystanek znalazł się znowu na liście podstawowej i zmierzamy do realizacji. Myślę, że jest bardzo ważny aspekt realizacji tego przystanku. On tu funkcjonował od dziesięcioleci, był jednym z pierwszych, który powstał w trakcie tworzenia tej linii.

Dlaczego Strzelce pominięto, odtwarzając linię 285? – To jest pytanie do niewłaściwej osoby, gdyż o to trzeba zapytać inwestora, czyli PKP PLK. Z mojej strony, bo ja dzisiaj występuję tu w roli lokalnego posła, najważniejsze jest, żeby w naszym regionie potrzeby były spełniane. Kiedy dotarła do mnie informacja, że właśnie jest problem z tą inwestycją wraz z innymi parlamentarzystami podjęliśmy zabiegi, żeby ten przystanek w Strzelcach jednak powstał. Ten przystanek najpierw był na liście podstawowej, później zniknął z listy podstawowej, później my podjęliśmy interwencję. Cieszę się, że znów jest na liście podstawowej – mówi minister i poseł Michał Dworczyk.

– Zapewnienie oczekiwanego standardu podróży, zarówno w dużych, jak i mniejszych miejscowościach, jest jednym z priorytetów PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., które efektywnie wykorzystują środki z budżetu państwa i projektów unijnych dla rozwoju sieci kolejowej – mówił Mirosław Skubiszyński, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Dlaczego więc potrzeba było zaangażowania polityków ogólnokrajowych w sprawę jednego przystanku? Dlaczego nie został wybudowany wraz z rewitalizacją linii, skoro dzisiaj padało wiele słów o tym, jak jest ona ważny dla lokalnej społeczności? – Oczywiście, ale w miarę możliwości i w miarę pozyskiwanych środków i ważności zadań sukcesywnie kolejne przystanki są dołączane – stwierdził wiceprezes. Dopytywany, co stało na przeszkodzie wcześnie, mówi: – No trudno mi w tej chwili odnosić do tego, co stało na przeszkodzie kilka lat temu, niemniej jak tylko zaistniały korzystne warunki, natychmiast ten przystanek się tutaj znalazł.

W połowie grudnia ubiegłego roku ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie nowego przystanku w Strzelcach. Z początkiem stycznia PKP PLK poinformowało, że zainteresowanie realizacją tych prac wyraziły trzy firmy. Wykonanie zadania ostatecznie zostanie powierzone spółce ETF Polska z Bielan Wrocławskich, z którą jeszcze w tym miesiącu PKP PLK planuje podpisać umowę.

Przedmiotem umowy jest zaprojektowanie oraz budowa jednokrawędziowego peronu wraz z dojściem. Przewidziano oświetlenie LED. Na peronie będą wiaty oraz ławki. Ustawione zostaną tablice informacyjne. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. W ramach zadania jest budowa chodnika m.in. przez przyległy przejazd kolejowo-drogowy. Zapewni to dojście do peronu od strony Strzelec Świdnickich. Na przejeździe zostanie zwiększone zabezpieczenie – zostaną zamontowane rogatki – wyliczał rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec w rozmowie ze Swidnica24.pl w styczniu.

Jak informuje rzecznik kolejowej spółki, inwestycja ma pochłonąć 2,9 mln złotych. Przystanek ma zostać ukończony do połowy 2024 roku. Podczas dzisiejszego wystąpienia polityków, samorządowców i przedstawicieli kolei planowane jest uroczyste oddanie peronu do użytku.

Agnieszka Szymkiewicz
[email protected]

Poprzedni artykuł„Ikony. Okno do wieczności”. Otwarcie wystawy Edyty Kruk dziś w Wieży Ratuszowej
Następny artykułRecital z miłosnym klimatem w Żarowie. Wystąpi młoda artystka Marta Kurzeja