Strona główna Kultura Ostatni koncert jesiennej odsłony Festiwalu Schlaga. Recital Zuzanny Bator zapowie jej solową...

Ostatni koncert jesiennej odsłony Festiwalu Schlaga. Recital Zuzanny Bator zapowie jej solową płytę

0

Trzęsące się od dźwięku kościelne ławki, zasłuchana publiczność i muzyka organowa. Ostatni recital jesiennej odsłony VII Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga już 28 października. Na ponad 110-letnich symfonicznych organach w Kościele Pokoju zagra Zuzanna Bator. Koncert w wykonaniu świdnickiej organistki zapowie jej pierwszą solową płytę „Portret – Symfoniczne Organy Kościoła Pokoju w Świdnicy”. Wstęp wolny. 

Zuzanna Bator, fot. Justyna Kluka 2021

Grając na ponad 110-letnich symfonicznych organach Schlaga w Kościele Pokoju w Świdnicy można poczuć pod palcami moc dźwięku. A jednocześnie – możliwe jest wydobycie najsubtelniejszych niuansów romantycznych brzmień, takich jak niebiańska aeolina czy vos caelestis. Instrument znajdujący się w drewnianej świątyni o statusie zabytku UNESCO na półtorej godziny czyni z niej niezwykłą salę koncertową. Tak będzie też w najbliższy piątek, 28 października w Świdnicy.

Recital w wykonaniu świdniczanki, koncertującej organistki Zuzanny Bator zapowie jej pierwszą solową płytę „Portret – Symfoniczne Organy Kościoła Pokoju w Świdnicy”, którą nagra w listopadzie tego roku. Album będzie m.in. efektem realizacji specjalnego stypendium artystycznego, przyznanego organistce przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego w 2022 r., a także prowadzonej internetowej zbiórki, mającej na celu zebranie pozostałych środków umożliwiających wydanie płyty.

Program koncertu, który znajdzie się także na płycie, zawiera (z dwoma wyjątkami) utwory w stylu tzw. niemieckiej szkoły kompozytorskiej, co znakomicie oddaje charakter instrumentu – utrzymanego w stylu niemieckiego romantyzmu. Utwory stanowią przykłady prostej linii rozwoju „niemieckiej szkoły kompozytorskiej”. Francuska „Fantasia I” Jehana Alaina stanowi oddech, pauzę w tej narracji, którą kończy polski akcent – transkrypcja organowa Poematu Symfonicznego „Bajka” Stanisława Moniuszki, autorstwa Zuzanny Bator. Kompozycja „Bajka” nie doczekała się jeszcze nagrania w swojej organowej wersji, umieszczenie jej na płycie „Portret” będzie zatem światową premierą fonograficzną.

28.10.2022, PIĄTEK, 18:30-19:45
Kościół Pokoju pw. św. Trójcy
Plac Pokoju 6, Świdnica

Repertuar koncertu:

  • J. S. Bach (1685 – 1750)
    – Fantazja i fuga g-moll BWV BWV 542
  • Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
    – Sonata organowa D-dur nr 5
  • Johannes Brahms (1833-1897)
    – Preludium i fuga g-moll
  • Jehan Alain (1911-1940)
    – Fantasia nr 1
  • Richard Wagner (1813-1883)
    – Uwertura z Opery „Śpiewacy Norymberscy” – transkrypcja E. Lemare /B. Haas
  • Max Reger (1873 – 1916)
    – Toccata i fuga d-moll op. 59
  • Stanisław Moniuszko (1819 – 1872)
    – „Bajka” – poemat Symfoniczny – transkrypcja Zuzanna Bator

***

Zuzanna Bator – polska organistka, prezeska Fundacji Dobrej Muzyki, mama trzech synów. Jest absolwentką Staatliche Musikhochschule w Stuttgarcie, w klasie organów prof. Bernharda Haasa. Koncertuje jako solistka, a także w duecie z mężem Maciejem Batorem, wykonując autorskie transkrypcje muzyki organowej i symfonicznej na 4 ręce i 4 nogi. Od 2011 roku mieszka w Świdnicy. Jest dyrektorką artystyczną Międzynarodowego Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga. Wraz z mężem nagrała dwie płyty z muzyką organową „Organy Bazyliki NMP w Bardzie” i „Anioły wracają do gry” w Kościele Pokoju w Świdnicy. Jest stypendystką Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Prezydenta Świdnicy i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Szczególnie chętnie wykonuje muzykę XX wieku.

Firma Schlag&Söhne zbudowała organy w Kościele Pokoju w Świdnicy w 1909 r. aby pokazać potencjalnym klientom, co potrafi. Ponad sto lat temu inwestorzy osobiście przekonywali się, jak nowoczesny i niezwykle barwny instrument jest w stanie zbudować świdnicka firma. Dzięki koncertom w ramach VII Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga także współczesna publiczność ma szansę przekonać się o tym na żywo. Kolejne koncerty Festiwalu odbędą się og grudnia 2022 do lutego 2023 r.

Dyrektor artystyczna Festiwalu: Zuzanna Bator
Koordynacja projektu: Ida Radecka
Organizatorzy: Fundacja Dobrej Muzyki i Kościół Pokoju w Świdnicy

Projekt „VII Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, oraz ze środków Fundacji PZU, Gminy Miasta Świdnica i Starostwa Powiatowego w Świdnicy.

/oprac. AN/
/komunikat – Fundacja Dobrej Muzyki/

Poprzedni artykułNajnowsze dane resortu zdrowia o zakażeniach
Następny artykułDwa lata czekali na odsłonięcie tablicy księdza Popiełuszki przy rondzie. O mieszkańcach miasto zapomniało