Strona główna Artykuł sponsorowany Ładowarki kołowe – podnoszące maszyny budowlane

Ładowarki kołowe – podnoszące maszyny budowlane

0

Załadunek i rozładunek różnych ładunków, szczególnie ciężkich i dużych, wymaga użycia specjalnego sprzętu, do którego zaliczają się ładowarki kołowe. Jest to sprzęt uniwersalny, potężny i zwrotny, celem, którego jest przechwytywanie i transport towarów. Ładowarki kołowe użytkowane w przemyśle budowlanym, w magazynach, w kamieniołomach, przy wyrębie drewna oraz w obiektach użyteczności publicznej.

Charakterystyka i cechy konstrukcyjne ładowarek kołowych 

Sprzęt jest samojezdnym mechanizmem załadowczo-rozładowczym, wyposażonym w pojemny, szeroki lemiesz, mocowany za pomocą mechanizmu zawiasowego, na wysięgniku podnoszącym. Rozładowanie lemieszu przez przednią krawędź tnącą, dlatego sprzęt nazywany „ładowarki kołowe”. Wiele modeli wyposażone w wymienne osprzęt (widły, gęsi, haki do dźwigów, odśnieżarki, uchwyty na kłody i inne elementy).

Charakterystyczna cecha sprzętu – podczas ruchu maszyna podnosi ładunki i nie używa pchania do ich przemieszczania się z miejsca na miejsce, jak np. przy równiarkach czy buldożerach. Skręt lub podniesienie części roboczej w stosunku do wysięgnika za pomocą hydraulicznych siłowników obracających, wahaczy i drążków. Elementy sterujące ładowaczy są w kabinie.

Rodzaje ładowarek kołowych 

Ładowarki kołowe dzieli się zwykle na dwie grupy – gąsienicowe i kołowe. Ładowarki kołowe są zwrotne, bez problemu porusza się po nawierzchni drogi, zdolne do przenoszenia ciężkich ładunków i pracy w stosunkowo ciasnych warunkach, pomimo niewielkiej wagi.

Ładowarki gąsienicowe używane głównie na placach budowy i mają kilka wad w porównaniu z pojazdami kołowymi:

  • konieczność przetransportowania sprzętu na miejsce pracy;
  • mała zwrotność;
  • niska prędkość ruchu.

Główną zaletą pojazdów gąsienicowych -stabilność na miękkich glebach.

W zależności od klasy ładowności ładowarki kołowe dzielą się na grupy:

  1. Mini (300-2000 kg). Na przykład: Avant 220 (350 kg), Catmann (500 kg), Kubota G 240 (700 kg), Kramer 180 (1100 kg), JCB 3CX (1600 kg), Manitou MLA 3-35H (1670 kg), Atlas 52ES (1900 kg), Eurotrac W12F-OS (2000 kg).
  2. Małej i średniej ładowności (2000-5000 kg). Na przykład: Kingway ZL 920 (2000 kg), Multione 9.5 (2080 kg), Volvo L30, Caterpillar 950F (3000 kg), JCB 411 i Komatsu WA320-3 (4000 kg), XGMA XG955 (5000 kg).
  3. Wysoka ładowność (powyżej 5000 kg). Na przykład: Caterpillar 966H (5000 kg), XCMG LW700HV (7000 kg), SDLG L989F (8000 kg), Liebherr 574 (9000 kg), Caterpillar 966H (10000 kg), Komatsu WA380-3 (16000 kg), Volvo L180 (19500 kg), Hitachi (28000 kg), Caterpillar 950H (43000 kg), Komatsu WA320-3 (44092 kg), Liebherr L686 2plus2 (45050 kg), Caterpillar 966F (97206 kg).

Wybierając ładowarkę kołową należy wziąć pod uwagę parametry techniczne.

Kryteria doboru ładowarek kołowych

Sprzęt zawiera silniki benzynowe, wysokoprężne, gazowe i elektryczne (rzadziej spotykane). Decydującym czynnikiem wpływającym na wydajność sprzętu jest moc silnika.

Funkcjonalność i wszechstronność ładowarki kołowej zależy od charakteru osprzętu zamontowanego na maszynie. Sprzęt z możliwością instalowania zdejmowanych osprzętów wygrywa z modelami ze stałem lemieszem. Bezpieczeństwo i komfort kierowcy zależą od charakterystyki kabiny.

Na przykład, kabiny modeli Weycor AR520, Volvo L180, Caterpillar 966H wyposażone w grzejnik automatyczny. Klimatyzatory posiadają następujące modele: XCMG ZL50, Volvo L180, Caterpillar 950E, JCB 416 HT, Komatsu WA380. Wybierając sprzęt, należy również zwrócić uwagę na nośność i pojemność łyżki.

/Artykuł sponsorowany/

Poprzedni artykułCały czas jest w grze o obronę tytułu mistrza Polski! [FOTO]
Następny artykułWypadek z udziałem autokaru świdnickiego przewoźnika w woj. zachodniopomorskim [FOTO]