O pięć miesięcy opóźni się zakończenie pierwszego etapu przebudowy alei Niepodległości. Drogowa inwestycja pierwotnie miała zostać zrealizowana do końca maja. Świdnicki magistrat informuje o aktualnym stanie prac.

Pierwszy etap przebudowy al. Niepodległości, obejmujący odcinek od placu Wolności do skrzyżowania z ulicą 8 Maja, rozpoczął się 5 czerwca 2021 roku. W ramach zadania przewidziano m.in. przebudowę jezdni al. Niepodległości, chodników oraz oświetlenia ulicznego, wykonanie zatoki autobusowej na wysokości skweru znajdującego się między al. Niepodległości a ulicą Garbarską, a także budowę 20 miejsc parkingowych wzdłuż alei. Przebudowa realizowana w I etapie pochłonie blisko 5 mln 874 tys. złotych.
Pod koniec listopada ubiegłego roku na remontowanym odcinku alei, w rejonie skrzyżowania z ulicą 8 Maja, spod ziemi wyłoniły się fundamenty dawnej twierdzy fryderycjańskiej. – Mury, które pojawiły się pod warstwami bruku i ziemi wiążemy z XVIII-wieczną twierdzą świdnicką. Kontynuacja prac ziemnych w tym miejscu pozwoli być może na dokładniejsze określenie czego odkryte mury i fundamenty są pozostałością – komentował w grudniu Mirosław Pacek, właściciel wrocławskiej Pracowni Archeologiczno-Konserwatorskiej, prowadzący tzw. badania ratunkowe w przebiegu drogowej inwestycji. Odkrycie doprowadziło do wstrzymania realizacji prac, bowiem odkopane fundamenty kolidowały z planowaną przebudową kanalizacji deszczowej.
– Termin realizacji inwestycji wydłużony został do 31 października br. Zasadniczym czynnikiem, który spowodował opóźnienie prac na al. Niepodległości jest odkrycie murów obronnych XVIII-wiecznej twierdzy fryderycjańskiej oraz stanowiących jej część zabudowań bastionu jezuickiego – tłumaczy Magdalena Dzwonkowska, rzecznik Urzędu Miejskiego w Świdnicy. – Aleja Niepodległości zlokalizowana jest w obszarze historycznego układu urbanistycznego wpisanego do rejestru zabytków. Wszystkie prace prowadzone są pod nadzorem archeologicznym, który w związku ze znaleziskiem przerwał roboty budowlane i rozpoczął własne badania. W efekcie nakazano Miastu wykonanie dokumentacji projektowej rozbiórki części muru zaopiniowanej przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz uzyskanie w organie wojewódzkim pozwolenia na rozbiórkę. Wymienione czynności związane są z długotrwałą procedurą – wyjaśnia Dzwonkowska.
Rzecznik świdnickiego magistratu informuje zarazem o obecnym stanie robót związanych z realizacją drogowej inwestycji. – W tym tygodniu skończą się prace przy kanalizacji deszczowej i teletechnicznej. Obecnie na odcinku od pl. 1000-lecia Państwa Polskiego do banku trwają prace związane z wykonaniem nowej konstrukcji drogi. Na tej połowie jezdni pozostają już tylko prace drogowe. Roboty na drugiej połowie jezdni planowane są w drugiej połowie czerwca – wskazuje Dzwonkowska.
Michał Nadolski
[email protected]
fot. Dariusz Nowaczyński



![Zderzenie na krajowej „piątce” [FOTO]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/WhatsApp-Image-2025-11-20-at-14.06.272-100x75.jpeg)

![Pożar sadzy w kominie [FOTO]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/page-9-100x75.jpg)

![Kolizja ambulansu z osobówką w Mrowinach [FOTO]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/page-8-100x75.jpg)

![Koncert Ponad Chmurami z kwartetem smyczkowym już jutro w Świdnicy [ROZWIĄZANIE KONKURSU]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/Ponad-Chmurami-z-kwartetem-3-100x75.jpg)
![Koncert Wiedeński 2 Orkiestry Księżniczek w Szczawnie-Zdroju [ROZWIĄZANIE KONKURSU]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/11/001-100x75.jpg)