Strona główna 0_Slider Koniec kolejek do konduktora? Koleje Dolnośląskie zapowiadają ustawienie biletomatów

Koniec kolejek do konduktora? Koleje Dolnośląskie zapowiadają ustawienie biletomatów

0

Już wkrótce pasażerowie korzystający z usług Kolei Dolnośląskich i wyruszający w drogę ze Świdnicy oraz Świebodzic będą mogli zakupić bilety w formie papierowej jeszcze przed rozpoczęciem podróży. Wojewódzki przewoźnik planuje zainstalować na dworcach automaty biletowe.

W grudniu minie dziewięć lat od otwarcia zmodernizowanego, świdnickiego dworca kolejowego, stanowiącego część Centrum Przesiadkowego. Punkt obsługi pasażerów zyskał odnowione wnętrze, ustawiono tam nowe ławki, natomiast podróżnym udostępniono wyremontowane toalety. Zabrakło jednak innego, kluczowego elementu – kasy biletowej. O zamontowanie chociaż jednego biletomatu od lat apelowali podróżni i samorządowcy. W czerwcu 2017 roku zapytanie w tej sprawie wystosowali do Kolei Dolnośląskich członkowie Świdnickiego Forum Rozwoju. Zapowiedziano wtedy rozważenie możliwości montażu automatu biletowego. Pod koniec lutego 2018 roku pojawiła się nadzieja na ustawienie biletomatu na ośmiu dolnośląskich stacjach, w tym w Świdnicy i Świebodzicach. Rzecznik przewoźnika mówił wówczas, że zaczną one ułatwić życie podróżnych w ciągu 2-3 miesięcy. Plany te zostały jednak wstrzymane, co wówczas tłumaczono trwającymi pracami „nad zmianą systemu sprzedaży biletów”.

We wrześniu 2019 roku do tematu powrócił Jacek Iwancz, radny sejmiku dolnośląskiego, który złożył interpelację w sprawie możliwości zainstalowania na świdnickim dworcu automatu biletowego. – W ciągu dnia na stacji jest prawie 30 odjazdów pociągów w kierunku stolicy naszego województwa, Legnicy, Kłodzka, Dzierżoniowa. Świdniczanie i nie tylko korzystają z dworca jako elementu Centrum Przesiadkowego obsługującego połączenia nie tylko powiatowe. Brak automatu biletowego oraz kasy biletowej jest dużym utrudnieniem dla podróżujących, którzy bilet muszą kupić dopiero w pociągu – twierdził Iwancz, wskazując, że szczególny uciążliwe jest to dla osób starszych lub niepełnosprawnych.

W odpowiedzi władze Kolei Dolnośląskich stwierdziły, że rozważą zasadność montażu automatu biletowego na świdnickim dworcu. – Koleje Dolnośląskie dostrzegają stały wzrost liczby podróżnych co w konsekwencji prowadzi do zwiększonej liczby sprzedanych biletów. Sytuacja ta powoduje konieczność rozszerzenia kanałów sprzedaży oraz promowania już obecnych. Informujemy jednak, że dla pasażerów Kolei Dolnośląskich istnieją również inne, wygodniejsze, opcje zakup biletu tj. sprzedaż internetowa (eKD) oraz zakup w aplikacjach mobilnych (KOLEO i SkyCash), w których można zakupić bilet przed odjazdem pociągu. Aplikacja KOLEO pozwala na zakup biletu do 5 min przed planowanym odjazdem pociągu, zaś w aplikacji SkyCash nawet bezpośrednio przed wejściem do pociągu. Niewątpliwie jest to najszybsza i najwygodniejsza metoda zakupu biletu ze wszystkich dostępnych obecnie kanałów sprzedaży – tłumaczył wówczas Bartosz Jungiewicz, dyrektor ds. handlowych Kolei Dolnośląskich. – Według danych z biletomatów stacjonarnych jakie obecnie posiadamy, możemy stwierdzić, że pasażerowie zaliczający się do grupy seniorów rzadko korzystają z tej opcji zakupu. Dla grupy pasażerów zaliczanych do seniorów według naszych danych najchętniej wybierana jest forma zakupu u konduktora lub w kasie biletowej – zaznaczał Jungiewicz.

Do sprawy automatów biletowych powrócono w środę, 4 maja 2022 roku. Przedstawiciele Kolei Dolnośląskich poinformowali o uruchomieniu nowych biletomatów na stacjach w Chojnowie, Smolcu i Wałbrzychu Głównym, a także zapowiedzieli, że samoobsługowe urządzenia zostaną zainstalowane w kolejnych miastach, w tym m.in. w Lubinie, Kłodzku, Kątach Wrocławskich, Świebodzicach i Świdnicy. Urządzenia były wcześniej używane w pociągach przewoźnika, jednak ze względu na wykorzystywanie przez załogi KD nowoczesnych zestawów konduktorskich, cieszyły się one niewielką popularnością, ponieważ pasażerowie, mając wybór, częściej kupowali bilety u konduktorów.

Zdecydowaliśmy o montażu biletomatów na stacjach przede wszystkim ze względu na wygodę naszych pasażerów, którzy dzięki temu będą mogli spokojnie kupić bilet przed podróżą. Jak pokazują statystyki, biletomaty stacjonarne sprzedają średnio 10 razy więcej biletów, niż te zlokalizowane w pociągach. Pasażerowie zyskują dostęp do nowego sposobu zakupu biletów, a w pociągach nadal będą mogli szybko i wygodnie kupić bilety u konduktorów – podkreśla Bartłomiej Rodak, rzecznik Kolei Dolnośląskich.

Biletomat na świdnickim dworcu miałby stanąć jeszcze przed planowanym na czerwiec wznowieniem ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 285, łączącej Świdnicą z Sobótką i Wrocławiem. Z kolei w przypadku Świebodzic automat biletowy miałby zostać uruchomiony pod koniec wakacji.

Michał Nadolski
[email protected]

Poprzedni artykułRóżnice między kosmetykami naturalnymi a tradycyjnymi
Następny artykułTOP 5 rowerów górskich