W poniedziałek rozpocznie się druga tura konsultacji społecznych związanych z planowaną budową linii kolejowej, która miałaby zostać poprowadzona przez Świdnicę oraz teren gminy Świdnica, stanowiąc element przyszłej sieci kolei dużych prędkości.
Przypomnijmy, modernizacja istniejących i budowa nowych linii kolejowych dla potrzeb kolei szybkich prędkości związana jest z planowaną budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wstępne założenia dotyczące przebiegu kolei dużych prędkości na Dolnym Śląsku przewidują, że na odcinku od Wrocławia do Żarowa linia będzie przebiegać w tym samym miejscu co obecnie, po czym od Żarowa linia miałaby zostać poprowadzona przez Świdnicę, Wałbrzych, a następnie w kierunku Lubawki i granicy państwa, gdzie połączyłaby się z odpowiednikiem szybkich kolei po stronie czeskiej. Zgodnie z założeniami projektowymi, prędkość pociągów na nowej linii miałaby wynosić do 250 km/h.
– Ponad 60-kilometrowy odcinek połączy Żarów ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej. Oznacza on korzyści dla pasażerów z Dolnego Śląska. Dzięki niemu skrócą się dojazdy z Wałbrzycha: do Wrocławia do 40 min (dziś jedziemy ok. godziny), a do Warszawy – po wybudowaniu całej szprychy nr 9 – do 2 godz. 35 min, czyli ponad dwa razy krócej niż obecnie. Świdnica uzyska bezpośrednie połączenia dalekobieżne z czasem dojazdu do Warszawy w 2 godz. 25 min – wskazuje Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki Centralny Port Komunikacyjny.
W chwili obecnej prowadzone są prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, w ramach którego opracowane zostaną warianty przebiegu nowych linii, przygotowane przy uwzględnieniu m.in. czasu podróży, wpływu na środowisko przyrodnicze, poprawy mobilności i dostępu społeczeństwa do transportu kolejowego, a także kosztu inwestycji. Wykonawca prac przedprojektowych, spółka BBF z Poznania, zorganizował we wrześniu ubiegłego roku szereg konsultacji społecznych, w trakcie których zaprezentowano wstępne warianty przebiegu kolejowych tras na terenie Dolnego Śląska.
Teraz przyszła pora na drugą rundę spotkań z mieszkańcami. – Konsultacje to element zaawansowanych prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ). W trzecim kwartale tego roku zakładamy wypracowanie na podstawie analizy wielokryterialnej – m.in. dzięki uwagom mieszkańców i samorządowców – tzw. wariantu inwestorskiego, czyli przebiegu preferowanego przez spółkę CPK, który zostanie złożony we wniosku o decyzję środowiskową – tłumaczy rzecznik CPK.
– Druga tura konsultacji z mieszkańcami ruszy w poniedziałek, 4 kwietnia i odbędzie się w formule stacjonarnej. Plan jest taki, że w ciągu kolejnych dni będziemy spotykali się z wszystkimi zainteresowanymi mieszkańcami w kolejnych gminach przechodzą warianty „szprychy” nr 9 Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica państwa. Podczas tych spotkań pokażemy mieszkańcom proponowane rozwiązania projektowe dotyczące np. zastosowania estakad, tuneli, powiązania z istniejącym układem drogowym i kolejowym itd. W porównaniu z pierwszym etapem liczba wariantów zmniejszyła się z sześciu do trzech – informuje Majszyk.
Harmonogram konsultacji społecznych
Urząd Miejski Jaworzyna Śląska (miasto i gmina)
04.04.2022
godzina 16.00 – Hala sportowo-widowiskowa ul. Świdnicka 15a, Jaworzyna Śląska
Gmina Świebodzice (miasto i gmina)
04.04.2022
godzina 19:30 – Miejski Dom Kultury ul. Wolności 13, Świebodzice
Miasto Kamienna Góra
05.04.2022
godzina 16.00 – Centrum Kultury ,ul.T.Kościuszki 4 Kamienna Góra
Gmina Kamienna Góra
05.04.2022
godzina 19.30 – Centrum Biblioteczno-Kulturalne Gminy Kamienna Góra w Krzeszowie ul. Kalwaria 1
Gmina Marciszów
06.04.2022
godzina 16.30 – Dom Kultury w Marciszowie, ul. Szkolna 10, 58-410 Marciszów
Gmina Stare Bogaczowice
06.04.2022
godzina 19.30 – Urząd Gminy Stare Bogaczowice ul. Główna 132
Gmina Czarny Bór
07.04.2022
godzina 16.00 – Biblioteka + Centrum Kultury w Czarnym Borze, ul. Sportowa 43, 58-379 Czarny Bór
Miasto i Gmina Lubawka
07.04.2022
godzina 19.30 – Miejsko-Gminnym Ośrodek Kultury w Lubawce ul. Kamiennogórska 19, 58-420 Lubawka
Miasto Szczawno-Zdrój
08.04.2022
godzina 16.00 – Teatr Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju
Miasto Wałbrzych
11.04.2022
godzina 17.00 – Publiczna Szkoła Podstawowa nr 15 Piaskowa Góra, ul. Hirszfelda 1
Gmina Świdnica
12.04.2022
godzina 18.00 – Witoszów Dolny 52 – świetlica wiejska
Miasto Świdnica
13.04.2022
godz. 16:30, lokalizacja: Urząd Miejski – sala USC, ul. Armii Krajowej 49, Świdnica
Informacje dotyczące prac nad studium dostępne są na stronie internetowej Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Krytyczne opinie w sprawie wstępnych wariantów trasy
Zaprezentowane kilka miesięcy temu wstępne warianty przebiegu kolejowej trasy zostały skrytykowane przez mieszkańców kilku podświdnickich miejscowości, a liczne uwagi zostały zgłoszone przez gminnych samorządowców. 18 października ubiegłego roku podczas nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Świdnica radni jednogłośnie przyjęli oświadczenie, w którym wyrazili sprzeciw dla proponowanych wariantów przebiegu linii kolejowej dużych prędkości przez teren gminy.
– Analizując szczegółowo przedstawione przez Centralny Port Komunikacyjny warianty linii kolejowej dużych prędkości w granicach gminy Świdnica nie tylko nie możemy ich zaakceptować, ale zobowiązani jesteśmy do wyrażenia sprzeciwu wobec każdego z zaproponowanych rozwiązań. Każdy z dotychczas przedstawionych wariantów ma charakter negatywny lub wręcz destrukcyjny w stosunku do długoletnich i kosztownych inwestycji publicznych, a także indywidualnych inwestycji mieszkańców, którzy w oparciu o obowiązujące akty prawa miejscowego, w zaufaniu do polskiego systemu planowania zagospodarowania przestrzennego, związali swoje centrum życiowe z gminą Świdnica – podkreślono w uzasadnieniu do przyjętego przez radnych oświadczenia.
– Stanowisko Rady Gminy Świdnica jest również tożsame ze stanowiskiem wójta gminy Świdnica oraz opiniami wyrażonymi przez zaniepokojonych mieszkańców. W następstwie spotkania konsultacyjnego zorganizowanego w Witoszowie Dolnym do Urzędu Gminy Świdnica wpłynęły protesty ponad 790 mieszkańców wsi Bystrzyca Dolna, Witoszów Dolny oraz Mokrzeszów przeciwko realizacji linii kolejowej Żarów-Świdnica-Wałbrzych-granica państwa przez obszar gminy Świdnica w wariantach zaprezentowanych w trakcie spotkania – wskazywali gminni radni.
W ubiegłym roku zgłoszono również propozycję, aby wykonawca prac przedprojektowych rozważył opracowanie wariantów, które nie będą przecinały lub przebiegały w bezpośrednim sąsiedztwie terenów zabudowanych, będą zakładały m.in. budowę nowej stacji kolejowej na obrzeżach Świdnicy, a jednocześnie „nie będą obciążone tak dużymi kosztami społecznymi, ekonomicznymi, czy środowiskowymi”. Zgłoszony przez władze gminy Świdnica wniosek zakładał rozważenie lokalizacji stacji kolejowej odsuniętej na północ od Świdnicy, w rejonie między drogą powiatową 3396D (tzw. łącznik autostradowy) a linią kolejową nr 137.
Michał Nadolski
[email protected]