Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szykuje się przebudowy skrzyżowania drogi krajowej nr 35 z powiatową trasą prowadzącą z Komorowa do Witoszowa Dolnego. W planach jest tam budowa ronda. Do ogłoszonego przez drogowców przetargu na wykonanie prac projektowych zgłosiły się dwie firmy.
Według świdnickiej policji ruchliwe skrzyżowanie krajowej „trzydziestki piątki” z drogą powiatową Komorów-Witoszów Dolny jest jednym z najbardziej niebezpiecznych punktów na drogowej mapie powiatu. Tylko w kilku ostatnich dniach doszło tam do dwóch zdarzeń drogowych – 8 oraz 14 marca. W przeszłości na skrzyżowaniu wielokrotnie dochodziło do wypadków i kolizji, dlatego już od kilku lat mówiło się o konieczności jego przebudowy.
W 2017 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła opracowanie projektu przebudowy siedmiokilometrowego odcinka drogi krajowej nr 35 między Świebodzicami a Słotwiną, w tym skrzyżowania znajdującego się na wysokości Komorowa. Projektanci zaproponowali tam budowę ronda. – Biorąc pod uwagę aktualnie niezadowalający poziom bezpieczeństwa oraz znaczne natężenie ruchu występujące na tym skrzyżowaniu, rozbudowę skrzyżowania w formie ronda zaplanowano do wykonania w pierwszej kolejności – informowała w sierpniu ubiegłego roku Lidia Markowska, dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA. Zapowiedziała przy tym, że inwestycja zostanie ujęta w drogowych planach na 2022 rok.
Na początku marca bieżącego roku GDDKiA wykonała pierwszy krok związany z planowaną przebudową. Ogłoszony został przetarg na wykonanie dokumentacji, dzięki której możliwe będzie rozpisanie właściwego zamówienia na wykonanie robót budowlanych. – Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniu. Duże natężenie ruchu w tej okolicy powoduje uciążliwość w postaci włączenia się do ruchu na drogę krajową z drogi podporządkowanej. Rozbudowa skrzyżowania przyniesie znaczącą poprawę przepustowości – mówiła Magda Szumiata z wrocławskiego oddziału GDDKiA.
– Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie czterowlotowego ronda, które zastąpi obecne zwykłe skrzyżowanie z czterema wlotami. Wybór rozwiązań technicznych i parametrów ronda nastąpi na etapie prac projektowych. Zaprojektowane zostaną również dwa przystanki autobusowe, chodniki i przejścia dla pieszych. Planowana rozbudowa obejmie budowę odwodnienia drogi wraz z kanalizacją deszczową, wykonanie urządzeń ochrony środowiska oraz budowę kanału technologicznego. Skrzyżowanie i przejścia dla pieszych zostaną doświetlone – opisywała Szumiata.
We wtorek, 15 marca poinformowano, że chęć wykonania projektu wyraziły dwie firmy: warszawska spółka Multiconsult Polska, która zaoferowała realizację tego zadania za ponad 449 tys. złotych, a także gliwickie Biuro Projektów A-PROPOL, które gotowe podjąć się prac projektowych za przeszło 719 tys. złotych. Obie oferty przewyższyły kwotę przeznaczoną na ten cel przez GDDKiA, która wynosi blisko 277 tys. zł. Obecnie nie jest jeszcze jasne, czy drogowcy będą w stanie przeznaczyć dodatkowe środki na opracowanie dokumentacji projektowej. Jeżeli przetarg uda się rozstrzygnąć, wybrany projektant będzie musiał uporać się z powierzonym zadaniem najpóźniej do 31 grudnia 2023 roku. Przewiduje się, że sama przebudowa skrzyżowania powinna zostać zrealizowana do końca 2025 roku.
Michał Nadolski
[email protected]