Dwukrotnie przesuwany był dotychczas termin wznowienia ruchu pasażerskiego na kolejowej trasie łączącej Świdnicę z Sobótką i Wrocławiem. Uruchomienie połączeń planowane jest obecnie na czerwiec. Do rozpoczęcia kursów na zrewitalizowanej linii szykują się Koleje Dolnośląskie, a jak potwierdza rzecznik wojewódzkiego przewoźnika, na tej trasie ma zadebiutować pierwszy z wagonów, który zostanie specjalnie dostosowany do przewozu rowerów.
Przypomnijmy, reaktywacja połączeń pasażerskich na trasie Świdnica-Sobótka-Wrocław ma nastąpić po zakończeniu rewitalizacji linii kolejowej nr 285. Na realizację kolejowej inwestycji, współfinansowanej ze środków unijnych, przeznaczono blisko 217 mln złotych. Przez wiele miesięcy przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadali, że wznowienie ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 285 łączącej Świdnicę z Sobótką i Wrocławiem nastąpi w połowie grudnia ubiegłego roku. Na nieco ponad miesiąc przed tym terminem poinformowano, że przywrócenie przejazdów osobowych opóźni się o kwartał, a pociągi wyjadą na tę trasę w połowie marca 2022 roku. W lutym przekazano jednak, że do Wrocławia przez Sobótkę pasażerowie ze Świdnicy pojadą dopiero w czerwcu.
– Na trzy miesiące zamawiający ocenił czas potrzebny do wykonania wszystkich prac, które zapewnią bezpieczne i zgodne z rozkładem jazdy podróże koleją na linii Wrocław – Sobótka – Świdnica (nr 285). Do czerwcowej zmiany rozkładu wykonawca ma zakończyć roboty w zakresie sterowania ruchem kolejowym, uzupełnić wyposażenie przystanków oraz oznakowanie przejazdów kolejowo drogowych – informował Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
– Przegląd linii wykonany w ostatnich dniach wykazał, że wykonawcy pozostało do zrobienia zbyt dużo prac, aby pociągi wróciły na linię w marcu. Podstawowe prace, które muszą być wykonane są związane z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym na stacji w Kobierzycach oraz na przejazdach kolejowo-drogowych. Brak pełnej kontroli nad urządzeniami wymagałby m.in. ograniczenia prędkości pociągów, a to na jednotorowej linii wpływałoby niekorzystnie na organizację rozkładu i punktualność. Ponadto zmiany mogłyby dodatkowo ograniczać ruch na ważnych skrzyżowaniach dróg i torów – szczególnie w obszarze Wrocławia. Na linii z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy jest kilkadziesiąt przejazdów. Wykonane dotychczas prace nie są wystarczające. Aby zapewnić standardy bezpieczeństwa, wyeliminować możliwe ograniczenia prędkości oraz zachować rozkładowy czas podróży, konieczne jest także uporządkowanie terenu obok przejazdów – szczególnie tych zabezpieczonych znakami, gdzie widoczność jest niezwykle ważna – wyjaśniał rzecznik.
Do czerwcowego terminu wznowienia połączeń na kolejowej trasie – zakładając, że dalszych opóźnień już nie będzie – szykują się obecnie Koleje Dolnośląskie. Wojewódzki przewoźnik planuje zarazem, aby w tym samym czasie do służby weszły zakupione przed rokiem wagony towarowe, które mają zostać przystosowane do przewozu rowerów. – Przyglądamy się stale rosnącemu zainteresowaniu przewozem rowerów w naszych pociągach. (…) Chcemy ułatwić podróże rowerzystom i zwiększyć komfort przejazdu wszystkim naszym pasażerom. Dlatego jako pierwszy przewoźnik w Polsce postanowiliśmy uruchomić specjalne wagony, przeznaczone do przewozu rowerów – mówił w sierpniu ubiegłego roku Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. Przewiduje się, że każdy z pięciu zakupionych wagonów, po przystosowaniu do nowych potrzeb, będzie mógł pomieścić około 60 rowerów.
– Wagony mają wejść do służby wraz z uruchomieniem linii 285 przez Sobótkę do Świdnicy. Zakładamy, że pierwsza jazda handlowa może się odbyć 18 czerwca 2022 roku. W tej chwili wagony kierowane są na przegląd P5 oraz doposażenie w wyposażenie niezbędne do przewozu rowerów – przekazał Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskiej, w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”. – Na linii kolejowej nr 285 z Wrocławia Głównego przez Sobótkę do Świdnicy będziemy jeździć testowo, żeby sprawdzić, jak rozwiązanie funkcjonuje w praktyce – dodał z kolei w wypowiedzi udzielonej portalowi Swidnica24.pl.
Przewiduje się, że składy z wagonami rowerowymi będą obsługiwane przez wzmocnione kadrowo drużyny konduktorskie. Aktualnie trwa ustalanie zasad, na jakich będzie funkcjonować przewóz rowerów. Pomysł wykorzystania wagonów towarowych do przewozu jednośladów już wcześniej został pozytywnie zaopiniowany przez Urząd Transportu Kolejowego.
Michał Nadolski
[email protected]