Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonanie prac projektowych związanych z przebudową skrzyżowania drogi krajowej nr 35 z powiatową trasą prowadzącą z Komorowa do Witoszowa Dolnego. Według świdnickiej policji jest to jeden z najbardziej niebezpiecznych punktów na drogowej mapie powiatu. Zgodnie z planami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w miejscu krzyżówki ma powstać rondo.
Na ruchliwym skrzyżowaniu krajowej „trzydziestki piątki” z drogą powiatową Komorów-Witoszów Dolny wielokrotnie dochodziło do wypadków i kolizji. Jedno z poważniejszych zdarzeń drogowych miało tam miejsce w marcu 2020 roku. Jeden z pojazdów uczestniczących w wypadku wypadł wówczas z drogi i uderzył w przystanek autobusowy, w wyniku czego poszkodowana została oczekująca tam kobieta.
O konieczności wprowadzenia zmian na niebezpiecznym skrzyżowaniu mówiło się już od kilku lat. W 2017 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła opracowanie projektu przebudowy siedmiokilometrowego odcinka drogi krajowej nr 35 między Świebodzicami a Słotwiną, w tym skrzyżowania znajdującego się na wysokości Komorowa. Projektanci zaproponowali tam budowę ronda. – Biorąc pod uwagę aktualnie niezadowalający poziom bezpieczeństwa oraz znaczne natężenie ruchu występujące na tym skrzyżowaniu, rozbudowę skrzyżowania w formie ronda zaplanowano do wykonania w pierwszej kolejności – informowała w sierpniu ubiegłego roku Lidia Markowska, dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA. Zapowiedziała przy tym, że inwestycja zostanie ujęta w drogowych planach na 2022 rok.
GDDKiA właśnie wykonała pierwszy krok związany z planowaną przebudową. 3 marca został ogłoszony przetarg na wykonanie dokumentacji, dzięki której możliwe będzie rozpisanie właściwego zamówienia na wykonanie robót budowlanych. – Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniu. Duże natężenie ruchu w tej okolicy powoduje uciążliwość w postaci włączenia się do ruchu na drogę krajową z drogi podporządkowanej. Rozbudowa skrzyżowania przyniesie znaczącą poprawę przepustowości – mówi Magda Szumiata z wrocławskiego oddziału GDDKiA.
– Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie czterowlotowego ronda, które zastąpi obecne zwykłe skrzyżowanie z czterema wlotami. Wybór rozwiązań technicznych i parametrów ronda nastąpi na etapie prac projektowych. Zaprojektowane zostaną również dwa przystanki autobusowe, chodniki i przejścia dla pieszych. Planowana rozbudowa obejmie budowę odwodnienia drogi wraz z kanalizacją deszczową, wykonanie urządzeń ochrony środowiska oraz budowę kanału technologicznego. Skrzyżowanie i przejścia dla pieszych zostaną doświetlone – opisuje Szumiata.
Firmy zainteresowane opracowaniem dokumentacji poznamy w połowie marca. Wybrany w przetargu projektant będzie musiał uporać się z powierzonym zadaniem najpóźniej do 31 grudnia 2023 roku. Przewiduje się, że sama przebudowa skrzyżowania powinna zostać zrealizowana do końca 2025 roku. – Przygotowanie i realizacja tej inwestycji planowane są w latach 2022-2025 – wskazuje Szumiata.
Michał Nadolski
[email protected]