Od 23 listopada każdy Polak, który skończył 18 lat może bezpłatnie zaszczepić się przeciwko grypie. Pierwsze dni przyniosły sporo pytań o organizację akcji. Jak powinny działać punkty szczepień, wyjaśnia rzeczniczka oddziału NFZ we Wrocławiu.
Sprawa powinna być banalnie prosta: osoby, które chcą skorzystać z bezpłatnego szczepienia, nie muszą mieć recepty na szczepionkę. Wystarczy, że zgłoszą się do wybranego punktu szczepień i umówią termin. Przed szczepieniem należy wypełnić oświadczenie, a następnie udać się na wizytę do lekarza kwalifikującego do zabiegu.
Mapa punktów, w których można wykonać szczepienie przeciw grypie, dostępna jest w serwisie pacjent.gov.pl. Zgodnie z udostępnionym wykazem, w Świdnicy szczepienia są prowadzone w następujących placówkach:
- Zespół Usług Medycznych „MEDYK”, ul. Gdyńska 25a,
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Mieszko”, ul. Mieszka I 10,
- Centrum Usług Medycznych „ESKULAP”, ul. Ludwika Zamenhofa 47,
- AR-VITA Usługi Medyczne, ul. Kliczkowska 37,
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „KOLMED”, ul. Kolejowa 8.
Czytelnik Swidnica24.pl wieczorem 23 listopada napisał do redakcji: Dziś zgłoszenie tel do Eskulap na szczepienie przeciw grypie. Otrzymałem informację, że tylko dla seniorów, a to co podało ministerstwo, to nie interesuje ich, proszę o zainteresowanie się sprawą.
Sprawdziliśmy, dzwoniąc do pięciu punktów szczepień przeciwko grypie w Świdnicy dzień później. W przychodni Eskulap okazało się, że można skorzystać ze szczepienia, ale trzeba mieć zaświadczenie od lekarza ze swojego POZ, które ma ważność 24 godziny (podała osoba odbierająca telefon w rejestracji). Niestety, na szczepienie nie można się było zarejestrować. Konieczność posiadania zaświadczenia potwierdziła informacja prezesa zarządu Centrum Medycznego Eskulap Moniki Bieżyńskiej. 24 listopada według informacji podanych przez rejestratorki szczepień jeszcze nie było w przychodniach Medyk i Mieszko (w obu przychodniach szczepienia już są wykonywane). Z kolei Ars Vita informowała, że w pierwszej kolejności szczepi własnych pacjentów. Do Kolmedu nie udało się dodzwonić mimo wielu prób.
Już po publikacji , swoimi doświadczeniami podzielił się kolejny czytelnik, który napisał: „Rzeczywiście, dzwoniąc w poniedziałek rano do kilku przychodni (wszystkich w Świdnicy oraz do Świebodzic) dowiedziałem się w jednej z nich, że informacja o szczepieniach nadeszła faksem wieczorem w poniedziałek i niczego jeszcze nie wiedzą – nie ma osoby decyzyjnej. W innych upierano się przy starych zasadach, ale nie próbowałem przekonywać na siłę – uznałem, że osoba odbierająca telefon nie musi od samego rana wiedzieć o wszystkich zmianach. W jeszcze innych punktach nie było szczepionek, miały być dopiero zamawiane. Udało mi się dopiero w Kolmedzie – fakt, że po kilku próbach kontaktu telefonicznego, bo dodzwonienie się do tej przychodni bywa czasami trudne. W każdym razie tam zostałem przyjęty od ręki (nie jestem jej pacjentem – przypisanie do ZOZ nie ma znaczenia), nowe zasady były już znane. Drobny problem był z nowym wzorem oświadczenia, ale dało się go szybko rozwiązać. Reasumując, szczepionkę przyjąłem bez kłopotów. Z tego co wiem, teraz już jest łatwiej – przypuszczam, że odpowiednie wytyczne zostały wydane. Moja żona zaszczepiła się wczoraj również w Kolmedzie, późnym popołudniem, bez najmniejszych problemów. Jedyne, co warto zrobić, to zadzwonić (o ile ktoś odbierze, oczywiście) i upewnić się, czy szczepionka jest nadal dostępna. Albo jechać „w ciemno”, a nuż się uda.”
Jak powinny działać punkty szczepień przeciwko grypie?
Z prośbą o jednoznaczne wyjaśnienie zasad zwróciliśmy się do Anny Szewczuk-Łebskiej, rzeczniczki dolnośląskiego oddziału NFZ:
„Potwierdzam, że osoby, które chcą skorzystać z bezpłatnego szczepienia, nie muszą mieć recepty na szczepionkę. Wystarczy, że zgłoszą się do wybranego punktu szczepień i umówią termin. Zasady prowadzenia szczepień przeciwko grypie są jasne i nie pozostawiają wątpliwości. Punkty szczepień znały je zgłaszając się do programu i muszą ich przestrzegać.
Szczepienie obejmuje kwalifikację do szczepienia oraz jego wykonanie, w tym mieści się również wpis do e-karty szczepień pacjenta. Punkt ma zatem obowiązek zapewnić właściwą kwalifikację do szczepienia, bo za to otrzymuje środki z NFZ. Dlatego zwróciliśmy się do przychodni Eskulap o stosowne wyjaśnienia i na ich podstawie zdecydujemy o dalszych działaniach.
Oczywiście punkty mogą zrezygnować z prowadzenia szczepień, ale w takiej sytuacji powinny o tym poinformować Narodowy Fundusz Zdrowia, bo na tej podstawie możemy wykreślić taki punkt z wykazu, dzięki czemu pacjenci nie będą wprowadzani w błąd.
W związku otrzymanymi informacjami będziemy kontaktować się z każdym ze wskazanych przez Panią punktów i przypomnimy obowiązujące reguły.”
Agnieszka Szymkiewicz
[email protected]