Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Świdnicy otrzyma 17 milionów złotych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Finansowe wsparcie pozwoli na zakup sześciu autobusów elektrycznych oraz budowę nowych stacji ładowania. Realizacja tego projektu ma pochłonąć w sumie 21 mln złotych. W planach jest już złożenie wniosku o dofinansowanie zakupu kolejnych dwunastu „elektryków”.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zaplanowało zakup i dostawę sześciu autobusów o napędzie elektrycznym na potrzeby komunikacji miejskiej. Zakupione pojazdy będą niskopodłogowe z 75 miejscami (w tym 28 siedzącymi) dla pasażerów, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, z magazynem energii elektrycznej (min. 240 kWh) i o zasięgu przejazdu na jednym ładowaniu wynoszącym minimum 150 km. Będą także wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, lokalizacji pojazdu oraz monitoringu wizyjnego.
Projekt świdnickiego MPK przewiduje również zakup i montaż sześciu stacjonarnych stacji ładowania typu plug in o mocy min. 50 kW każda. Ponadto, do celów serwisowych, zostaną zakupione dwie mobilne ładowarki typu plug-in o mocy jednostkowej min. 20 kW. W celu zapewnienia szybkiego ładowania na terenie Świdnicy przewidziano budowę dwóch stacji o mocy min. 300 kW każda, które zostaną zlokalizowane przy pętli autobusowej przy ul. Emilii Plater oraz przy ul. Dworcowej. W ramach przedsięwzięcia zostanie również opracowana dokumentacja techniczna infrastruktury energetycznej zabezpieczającej zasilanie stacji ładowania autobusów. Przewidziano ponadto przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 20 kierowców i naukę obsługi pojazdów oraz stacji ładowania dla minimum 8 mechaników.
Całość projektu to koszt około 21 mln złotych. Wsparcie dla przedsięwzięcia ze strony NFOŚiGW wyniesie ponad 17 mln zł, z czego blisko 12 milionów ma pochodzić z dotacji, a pozostała część zostanie pokryta z niskooprocentowanej pożyczki z programu Zielony Transport Publiczny. Przekazanie środków potwierdziło podpisanie stosownych umów 22 listopada.
– Przyszłość jaką widzimy dla świdnickiego MPK to niemal pełna bezemisyjność naszej komunikacji miejskiej poczynając od niemal bezemisyjnej i bezodpadowej produkcji energii elektrycznej na własne potrzeby, szczególnie na potrzeby zabezpieczenia w energię elektryczną naszych „elektrobusów”, po bezemisyjną jazdę po ulicach Świdnicy i okolicznych gminach. Mamy nadzieję, że przygotowywane wspólnie z miastem projekty dot. lokalnej transformacji energetycznej w sferze komunikacji miejskiej zostaną również pozytywnie przyjęte i zweryfikowane przez NFOŚiGW – mówił Tomasz Kurzawa, prezes MPK Świdnica.
Nowe autobusy będą mogły być wykorzystywane na wszystkich liniach obsługiwanych przez MPK. – W projekcie od razu zawnioskowaliśmy o możliwość, aby mogły one wyjeżdżać poza granice Świdnicy, a więc również na teren gminy wiejskiej Świdnica oraz gminy Marcinowice – wyjaśniał wcześniej Kurzawa. Do tej pory Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Świdnicy dysponowało dwoma autobusami elektrycznymi, które dotarły do Świdnicy w kwietniu 2020 roku.
/Ministerstwo Klimatu i Środowiska, mn/