Świdnicki magistrat ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia budowy południowo-zachodniej obwodnicy miasta. Wyczekiwane od wielu lat drogowe obejście Świdnicy miałoby szansę powstać do 2028 roku, przy czym realizacja prac będzie uzależniona od pozyskania środków zewnętrznych.
Starania związane z budową południowej obwodnicy trwają od ponad 20 lat. Na początku października Maciej Gleba, dyrektor wydziału dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy, przypominał, że pierwsze kroki w sprawie stworzenia drogowego obejścia miasta świdniccy samorządowcy podjęli w 1999 roku. W porozumieniu z gminą Świdnica oraz starostwem powiatowym zlecono sporządzenie studium techniczno-ekonomicznego, a także koncepcji programowo-przestrzennej. Kolejne lata nie przybliżyły jednak rozpoczęcia budowy wyczekiwanej obwodnicy i wyprowadzenia poza miasto ruchu tranzytowego.
– Światło w tunelu pojawiło się w 2010 roku, ponieważ ówczesny rząd pozwolił Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zlecić opracowanie dokumentacji technicznej budowy obejścia miasta Świdnicy. Przetarg wygrała firma Scott Wilson, która za 2,5 mln złotych przygotowała dokumentację obejścia Świdnicy, wraz z wyborem optymalnego wariantu po stronie południowo-zachodniej. Ta obwodnica z 2010 roku miała kosztować 460 mln złotych – przypominał dyrektor. Bez pomocy z zewnątrz miasto nie miało jednak szans na samodzielne podjęcie budowy. Z tego względu wielokrotnie zwracano się do kolejnych rządów o uwzględnienie drogowej inwestycji w krajowych planach budowy dróg. Apele w tej sprawie kierowali posłowie Ziemi Świdnickiej, władze miasta, a także mieszkańcy.
W tej sytuacji, po przeszło dwudziestu latach starań i wobec braku rządowych planów w tym zakresie, inicjatywę w sprawie drogowej inwestycji ponownie postanowili przejąć samorządowcy. W 2020 roku zarząd województwa dolnośląskiego zaproponował władzom Świdnicy podjęcie wspólnych działań związanych z przygotowaniem nowego projektu obwodnicy. Zgodnie z zawartym porozumieniem, wydatki związane z opracowaniem dokumentacji mają zostać pokryte w połowie ze środków województwa i w połowie z budżetu miasta. Dopiero posiadając nowy projekt możliwe byłoby podjęcie rozmów w sprawie sfinansowania budowy obwodnicy. – Dzisiaj zakładamy, że jeżeli uda nam się uzyskać zewnętrzne źródło finansowania – a marszałek województwa cały czas deklaruje przekazanie 50% środków – to obwodnica świdnicka ma szansę zaistnieć w roku 2028 – wskazywał Gleba.
Jak zaznaczał dyrektor wydziału dróg, zarząd województwa postawił kilka warunków związanych z inwestycją. – Ta obwodnica nie może kosztować 460 mln złotych w kosztach z 2010 roku. Ona ma się zamknąć kwotą nieprzekraczającą wiele 200 mln złotych. W takich parametrach tą obwodnicę mamy projektować. W związku z tym, to nie będzie obwodnica tak „wypasiona”, jak tamta z 2010 roku. Tam nie będzie 26 obiektów inżynieryjnych – estakad, węzłów bezkolizyjnych. To będzie normalna droga. Zarząd województwa mówi jasno: „nas interesuje obejście drogi wojewódzkiej, nas droga krajowa nie interesuje” – przywoływał.
Zanim jednak możliwe będzie przystąpienie do jakichkolwiek robót, konieczne jest przygotowanie dokumentacji. Kilka dni temu Urząd Miejski w Świdnicy rozpoczął poszukiwania firmy projektowej, która zajmie się opracowaniem m.in. analizy techniczno-ekonomiczno-środowiskowej, kosztorysu, projektu budowlanego, projektów wykonawczych, a także uzyskaniem niezbędnych uzgodnień, opinii, pozwoleń oraz decyzji. Na przygotowanie wszystkich dokumentów wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 34 miesiące od daty podpisania umowy. Szacunkowa wartość zamówienia to 1 mln 320 tys. złotych.
Jak miałaby wyglądać planowana „wojewódzka” obwodnica Świdnicy? – Projektowana droga będzie pełnić funkcję południowo-zachodniej obwodnicy Świdnicy. Początek projektowanej drogi przewiduje się w miejscu istniejącego skrzyżowania z drogą krajową nr 35 w m. Słotwina, natomiast koniec na wysokości Boleścina, w miejscu skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 382. Długość planowanej do zaprojektowania drogi wynosi około 8-11,5 km, w zależności od wybranego wariantu. Droga będzie przebiegać po terenach leśnych oraz uprawnych, będzie krzyżować się z istniejącymi drogami, które zostaną włączone w jej przebieg za pomocą skrzyżowań prostych lub skanalizowanych lub skrzyżowań typu rondo w zależności od prognozowanego ruchu – zaznaczono w materiałach przetargowych. Według wstępnych założeń, nowa droga miałaby mieć jezdnie o szerokości 7 metrów, obustronne utwardzone pobocza bitumiczne o szerokości 0,5 m, a także – w razie potrzeby – chodniki i ciągi-pieszo rowerowe (tylko w miejscach uzasadnionych po uzyskaniu akceptacji zamawiającego).
W ramach prac projektowych ma też zostać wykonana analiza dla wariantów nowego przebiegu odcinka obwodnicy Świdnicy. Wstępnie zaproponowano następujące trasy:
- Wariant 1 przebiegu obwodnicy należy przeanalizować w dwóch wersjach:
- Wariant 1A (długość ok. 8 km) – przebiegający od Słotwiny przez Witoszów Dolny, Bystrzycę Dolną, Jakubów do Boleścin, przebieg obwodnicy zakończony jest skrzyżowaniem w formie ronda z istniejącą DW 382;
- Wariant 1B (długość ok. 10,1 km) – przebiegający jw. ale włączający się do istniejącej DW 382 omijając Boleścin od strony południowej.
- Wariant 2 (długość ok. 11,5 km) przebiega od Słotwiny przez Witoszów Dolny, omijający Bystrzycę Dolną, biegnący pomiędzy Jakubowem i Makowicami i włączający się do istniejącej DW 382 omijając Boleścin od strony południowej.
– Proponowane korytarze mają charakter orientacyjny i są sugerowane przez zamawiającego. Zamawiający dopuszcza propozycje (inne warianty) obwodnicy Świdnicy, również poza proponowanymi korytarzami, o ile będą możliwe do zrealizowania, a ich przebieg będzie odpowiednio uzasadniony w dokonanej analizie. (…) Ustalenie optymalnej długości obwodnicy jest zadaniem projektanta i będzie wynikało z uwarunkowań i prac projektowych Zakłada się możliwość wykorzystania w projektowanym przebiegu obwodnicy istniejących odcinków dróg wojewódzkich, powiatowych, gminnych przez wykonanie ich rozbudowy lub przebudowy w celu dostosowania do parametrów drogi obwodowej – wskazano w warunkach zamówienia.
Zaproponowane warianty nawiązują do opracowanej w 2010 roku „Koncepcji Programowej obwodnicy Świdnicy w ciągu drogi krajowej nr 35”, którą przygotowała firma Scott Wilson. – W Koncepcji przeanalizowano przebieg planowanej obwodnicy w 2 wariantach – „bliżej” i „dalej” miasta. Wariant „bliżej miasta” został zatwierdzony protokołem KOPI nr 28/2008 jako preferowany i wskazany do realizacji, a w 2009 r. uzyskał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. W związku z tym, dla tego wariantu zostały opracowane (zarówno przez Gminę Świdnica jak i Gminę Miasto Świdnica) miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Korytarz Wariantu 1A w całości, a Wariantu 1B do wysokości Jakubowa, pokrywa się z korytarzem wariantu „bliżej miasta”. Wykonawca winien przeanalizować rozwiązania Koncepcji dla przebiegu korytarza „bliżej miasta” pod kątem zastosowania rozwiązań geometrycznych minimalizujących koszty budowy – zaznaczono.
Michał Nadolski
[email protected]