Pierwszy z sześciu pociągów hybrydowych zamówionych przez Koleje Dolnośląskie dotarł do bazy technicznej przewoźnika. Po zakończeniu testów w październiku wyjedzie na tory. W 2020 roku zapowiadano, że właśnie nowe, elektryczno-spalinowe składy będą w przyszłości obsługiwać kolejowe połączenie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica.
Pociągi hybrydowe Impuls II zostały zakupione w ramach przetargu od nowosądeckiego Newagu. Sześć składów kosztowało w sumie 170 mln złotych. – Nowe pojazdy wyróżnia dwusystemowy napęd elektryczno-spalinowy, umożliwiający obsługę każdego rodzaju tras, w tym zupełnie niezelektryfikowanych. Pociąg hybrydowy osiąga prędkość 160 km/h, poruszając się w trybie elektrycznym oraz 120 km/h w trybie spalinowym. Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwala również na redukcję emisji spalin – tłumaczy Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.
Impulsy 2 składają się z trzech członów. Każdy może zabrać na pokład ponad 300 pasażerów. – Niskopodłogowe składy dostosowane są do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Funkcjonalności taboru służyć będzie ogólnodostępny, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej, a także kosze do segregacji odpadów. W celu zwiększenia komfortu podróży pociągi wyposażone zostały w klimatyzację, specjalne miejsca do przewozu rowerów, gniazdka elektryczne oraz porty USB, a także podokienne stoliki – wylicza Rodak.
Pierwszy z zakupionych przez Koleje Dolnośląskie hybrydowych pociągów właśnie szykuje się w pierwszą podróż. W legnickiej bazie technicznej przechodzi przez uzupełniające badania i testy. – Pojazd komfortowo się prowadzi, w trakcji spalinowej praktycznie tak jak w elektrycznej. Co istotne, spala o wiele mniej niż nasza dotychczasowa flota – mówi Sebastian Andryszak, maszynista-instruktor z KD, który jako jeden z pierwszych miał okazję prowadzić testowo pierwszą dolnośląską „hybrydę”. Nowe pojazdy hybrydowe dołączą do obecnie użytkowanych 27 elektrycznych Impulsów. Podpisana ze spółką Newag umowa pozwala regionalnemu przewoźnikowi na zamówienia dodatkowych dwóch pojazdów na warunkach zamówienia podstawowego.
Nowe pociągi mają być wykorzystywane na trasie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd. Linia kolejowa nr 285 pomiędzy Wrocławiem a Sobótką i Świdnicą jest obecnie w trakcie rewitalizacji, co pozwoli na przywrócenie na niej ruchu regularnych połączeń pasażerskich po około 20 latach. Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK prace mają zostać ukończone pod koniec 2021 roku. Rewitalizacja współfinansowana jest ze środków RPO województwa dolnośląskiego.
/Koleje Dolnośląskie, opr. mn/