Strona główna Artykuł sponsorowany Piasty wielobiegowe. Mechanizm działania i konserwacja

Piasty wielobiegowe. Mechanizm działania i konserwacja

0
Piasty wielobiegowe, zwane również przerzutkami planetarnymi czy przerzutkami w piaście, są popularnym rozwiązaniem stosowanym w rowerach miejskich i trekkingowych. Piasty wielobiegowe stanowią element układu napędowego roweru, a ich działanie opiera się na identycznym mechanizmie jak w tradycyjnych przerzutkach zewnętrznych.

Jak działają przerzutki planetarne?
Przełożenia w piastach planetarnych, w odróżnieniu od klasycznych przerzutek rowerowych, nie wykorzystują do napędu wolnobiegu lub kasety. Piasty wielobiegowe wyposażone są w przekładnię planetarną zastępującą tu osobne koła zębate. Łańcuch napędza jedno koło zębate, które przenosi moc na piastę tylnego koła.

Rowerzysta, przy pomocy manetki wybrać może jedno z przełożeń, które umożliwi pedałowanie z mniejszą lub większą siłą, a co za tym idzie mniejszą lub większą prędkością. Różne ułożenie kół zębatych w piaście wielobiegowej umożliwia uzyskanie wielu przełożeń. Najpopularniejsze modele przerzutek planetarnych posiadają 3, 5 lub 7 przełożeń, jednak spotkać się można także z tymi, które mają ich 8 i 11, a nawet 14.

Jak dbać o piasty wielobiegowe?
Piasty wielobiegowe zalicza się z reguły do sprzętu bezusterkowego, wszystko zależy jednak od odpowiedniej konserwacji. Przerzutki planetarne to elementy praktycznie bezobsługowe, dlatego spore grono użytkowników roweru nie zwraca na nie uwagi. To błąd, bowiem brak konserwacji może doprowadzić do nieodwracalnych zmian w jej mechanizmie i konieczności wymiany części na nową.

Intensywna i długotrwała eksploatacja piasty wielobiegowej bez właściwej pielęgnacji powoduje, że smar wysycha i twardnieje, co doprowadza do zacierania się mechanizmu i korozji poszczególnych elementów całego układu. Dlatego też, przerzutki planetarne powinny być konserwowane co najmniej raz w roku. Jak to zrobić?

W celu wykonania konserwacji, należy rozłożyć mechanizm piasty na części, a następnie wyczyścić je ze starego smaru przy użyciu dedykowanych środków odtłuszczających lub w razie potrzeby – odrdzewiających. Kolejnym krokiem jest ponowne nasmarowanie podzespołów świeżym smarem. Istotną kwestią, o którą należy szczególnie zadbać podczas procesu konserwacji piasty wielobiegowej jest jej ponowny montaż. Nieprawidłowe złożenie mechanizmu, np. złe podpięcie linki, może spowodować uszkodzenie poszczególnych podzespołów. Dlatego w wielu przypadkach najlepiej jest oddać rower do profesjonalnego serwisu.

/Artykuł sponsorowany/

Poprzedni artykułSkazany za pedofilię były ksiądz wrócił do Świdnicy? Czy jest pod kontrolą?
Następny artykułWłamano się do stacji uzdatniania. Dwie miejscowości pozbawione dostaw wody