Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie” przymierza się do wykonania kolejnych prac remontowych przy zaporze świdnickiego zalewu Witoszówka. Od ich realizacji uzależniono możliwość przywrócenia normalnego poziomu wody w zbiorniku, który został częściowo opróżniony przeszło rok temu. W planach jest też remont ścieżki pieszo-rowerowej łączącej osiedle Słowiańskie z ulicą Polna Droga, a także budowa dodatkowego oświetlenia przy tej trasie. Na razie jednak trwają poszukiwania firmy, która zajmie się przygotowaniem niezbędnej dokumentacji projektowej.
Przypomnijmy, podczas przeprowadzonej w maju 2020 roku okresowej kontroli zalewu stwierdzono “nieprawidłowości wykluczające możliwość użytkowania obiektu budowlanego”. Z tego powodu podjęto decyzję o obniżeniu poziomu wody “ze względu na realne zagrożenie bezpieczeństwa dla mieszkańców miasta”. Działania podjęte przez zarządzające zbiornikiem Państwowe Gospodarstwo Wodne “Wody Polskie” wymusiły zamknięcie znajdującego się nad zalewem bosmanatu i wypożyczalni sprzętów wodnych. Mieszkańcy stracili tym samym jedno z popularnych miejsc wypoczynku w mieście, natomiast świdniccy samorządowcy zwracali uwagę, że w następstwie częściowego opróżnienia zbiornika doszło do zniszczenia tamtejszego ekosystemu – zginęło tysiące słodkowodnych małży z chronionego gatunku szczeżuja wielka. W tej sprawie śledztwo wszczęła Prokuratura Rejonowa w Świdnicy.
– Przyczyną obniżenia poziomu piętrzenia był zły stan techniczny urządzeń piętrzących i odwadniających korpus zapory. W wyniku kontroli przeprowadzonej przez Centrum Techniczne Kontroli Zapór Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Krakowie stwierdzono zły stan techniczny urządzeń, który według oceny komisji zagraża katastrofą budowlaną. Po przeprowadzonej kontroli została wydana decyzja nakazującą obniżenie piętrzenia o ok. jeden metr oraz wykonanie robót remontowych klap piętrzących i odbudowę drenażu korpusu zapory, co warunkuje przywrócenie normalnego poziomu pierzenia wody na zbiorniku. W związku z powyższym zarządca obiektu PGW “Wody Polskie” do końca kwietnia bieżącego roku zrealizował pierwszy etap prac polegający na wyremontowaniu klap piętrzących, który umożliwił podniesienie poziomu wody o ok. 30 cm i pokrycie wodą całego dna zbiornika – tłumaczył ostatnio wiceprezydent Świdnicy, Jerzy Żądło.
– Obecnie zarządca zbiornika przygotowuje postępowanie przetargowe w systemie “zaprojektuj i wybuduj” na remont drenażu korpusu zapory. Po wykonaniu tych prac możliwe będzie napełnienie zbiornika wodą, jednakże będzie to uzależnione od decyzji organu kontrolującego. Równolegle PGW “Wody Polskie” poinformowały nas, że jest w trakcie przygotowywania odrębnej dokumentacji technicznej na kompleksowy remont całego zbiornika – przekazał Żądło. – Przeprowadzona wiosną tego roku modernizacja obiektu była jednym z kilku elementów warunkujących przywrócenie normalnego poziomu piętrzenia wody w zbiorniku Witoszówka II w Świdnicy, zgodnie z przepisami prawa i zatwierdzoną instrukcją gospodarowania wodą – wskazywał z kolei Jarosław Garbacz z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, wchodzącego w skład Państwowego Gospodarstwa Wodnego “Wody Polskie”.
Zgodnie z zapowiedziami dotyczącymi przeprowadzenia kolejnych prac modernizacyjnych, zarządzające świdnickim zbiornikiem Wody Polskie ogłosiły niedawno przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej obejmującej remont obiektów zalewu Witoszówka. Według zakresu tego zamówienia, rządowa agencja zamierza zająć się m.in. remontem konstrukcji budowli zrzutowej, zapory ziemnej i płyt żelbetowych, ścieżki pieszo-rowerowej znajdującej się na koronie zapory, a także doprowadzeniem zasilania do planowanych latarń oświetlających wspomnianą ścieżkę. Przewiduje się, że prace związane z przygotowaniem dokumentacji powinny zakończyć się najpóźniej w połowie grudnia bieżącego roku, przy czym w postępowaniu przetargowymi lepiej oceniane będą oferty zakładające realizację tego zadania do 15 listopada 2021 roku.
Dopiero po skompletowaniu wymaganych zezwoleń oraz projektów możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych przy zaporze zalewu.
Michał Nadolski
[email protected]