Strona główna 0_Slider Wracają upały. Jak sobie z nimi radzić, gdzie szukać ochłody?

Wracają upały. Jak sobie z nimi radzić, gdzie szukać ochłody?

0

Według prognoz Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej dzisiaj oraz w najbliższych dniach będzie nam towarzyszyć upalna aura. Synoptycy wydali pogodowe ostrzeżenia dla niemal całego kraju. Jak sobie radzić z upałami? Czego unikać? Gdzie szukać ochłody?

Wydane dla powiatu świdnickiego pogodowe ostrzeżenie II stopnia obowiązywać będzie od godziny 13.00 we wtorek do godziny 20.00 w środę. – Prognozuje się upały. Temperatura maksymalna w dzień od 30°C do 33°C. Temperatura minimalna w nocy od 18°C do 20°C – informuje Piotr Mańczak, synoptyk IMGW-PIB.

Co robić, czego unikać?

Wraz ze wzrostem temperatur znacząco wzrasta ryzyko odwodnienia oraz przegrzania organizmu. Upał może doprowadzić do wystąpienia udaru słonecznego lub cieplnego, który jest stanem zagrażającym zdrowiu, a nawet życiu. Jego objawy to: zmęczenie, silne bóle i zawroty głowy, nudności, gorączka, szum w uszach, drgawki, wzrost temperatury ciała zagrażający życiu, większa częstotliwość bicia serca i oddechu. Niewątpliwie, upał wpływa również na układ nerwowy człowieka. Wysokie temperatury mogą powodować ospałość, zdenerwowanie, a także wpływają na poziom koncentracji i efektywność pracy. Należy pamiętać, że upał jest szczególnie niebezpieczny dla osób starszych i dzieci. Trzeba również zadbać o zwierzęta, gdyż wysokie temperatury również u nich mogą prowadzić do przegrzania organizmu.

Ochrona podczas upałów

  • dzieci i osoby starsze nie powinny wychodzić z domu, a jeżeli jest to niezbędne, to koniecznie z nakryciem głowy;
  • należy nawadniać organizm – pić dużo wody, najlepiej niegazowanej;
  • pod żadnym pozorem nie wolno zostawiać dzieci i zwierząt w zaparkowanym pojeździe. Temperatura w nagrzanym samochodzie może dochodzić do 50-60 °C;
  • należy ograniczyć opalanie, ponieważ zbyt długie przebywanie na słońcu jest szkodliwe dla organizmu, który łatwo może ulec przegrzaniu, a skóra poparzeniu. Należy przebywać na słońcu nie dłużej niż maksymalnie 2 godz. stosując przy tym kremy ochronne;
  • w ciągu dnia należy zamykać w domu okna i żaluzje, by ograniczyć napływ gorącego powietrza do pomieszczeń (szczególnie po stronie nasłonecznionej). Okna należy otwierać nocą, kiedy temperatura jest niższa – jeżeli oczywiście warunki bezpieczeństwa na to pozwalają;
  • należy unikać forsownego wysiłku fizycznego w najgorętszej porze dnia. Wysiłek fizyczny, jak np. bieganie może doprowadzić do odwodnienia, skurczów mięśni spowodowanych odwodnieniem i utratą minerałów, przegrzaniem organizmu lub udaru cieplnego;
  • należy nosić lekką i przewiewną odzież z tkanin naturalnych, w jasnych kolorach. Wspomoże to właściwą termoregulację organizmu;
  • należny unikać picia kawy oraz napojów zawierających duże ilości cukru – sprzyjają one odwodnieniu organizmu;
  • osoby przyjmujące leki, powinny być w kontakcie z lekarzem, aby sprawdzić jaki wpływ mają one na termoregulację i równowagę wodno-elektrolitową;
  • jeśli odczuwamy zawroty głowy, osłabienie, niepokój lub dotkliwe pragnienie i ból głowy, należy skontaktować się z dyspozytorem medycznym, dzwoniąc pod numer alarmowy. Jeśli to możliwe należy przenieść się w chłodne miejsce;
  • należny unikać skrajnych temperatur – osoby, które pracują w klimatyzowanych pokojach nie powinny od razu wychodzić na zewnątrz, gdzie panuje upał – może to spowodować szok termiczny, zwłaszcza u starszych i bardzo młodych ludzi;
  • będąc nad wodą należy pamiętać, że nie wolno gwałtownie wchodzić do niej bezpośrednio po opalaniu – zanim zaczniemy pływać, należy opłukać ciało wodą, do której wchodzimy i dopiero wtedy powoli się w niej zanurzyć;
  • będąc w podróży, należy częściej robić przerwy i odpoczywać w zacienionych miejscach, by złagodzić negatywny wpływ wysokich temperatur na koncentrację;
  • w upalne dni należy przygotowywać lekkie posiłki, bazujące na owocach i warzywach, które dostarczają organizmowi niezbędnych składników mineralnych i witamin, a unikać tłustych, smażonych i wysokokalorycznych dań, które dodatkowo obciążają i tak zmęczony upałem organizm;
  • należy unikać spożywania alkoholu, ponieważ sprzyja to odwodnieniu organizmu.

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej przygotował specjalny poradnik – vademecum zachowań o tym, w jaki sposób chronić się przed przegrzaniem i odwodnieniem oraz jak postępować w czasie upału.

W tym sezonie świdnickie kąpielisko przy ulicy Śląskiej będzie nieczynne z uwagi na prowadzoną przebudowę

Gdzie szukać ochłody?

Świebodzice

Od 25 czerwca otwarty jest basen odkryty OSiR Świebodzice przy ul. Rekreacyjnej. W skład kompleksu wchodzi basen pływacki o wymiarach 50 m x 12,5 m i głębokości od 1,2 m do 1,8 m oraz basen rekreacyjny dla osób nieumiejących pływać o głębokości do 1 m. Dla najmłodszych są dwa brodziki ze stali nierdzewnej. W jednym z nich został zainstalowany jeżyk wodny, jest to atrakcja wodna w formie kopuły z otworami przez które tryska woda. Do dyspozycji wypoczywających dostępne są rozległe tereny do plażowania, wyznaczone miejsce do grillowania oraz boisko do plażowej piłki siatkowej i nożnej.

Baseny odkryte czynne są w sezonie wakacyjnym przez cały tydzień w godzinach od 10.00 do 19.00. Ceny biletów w godzinach 10.00-16.00: normalny – 10 zł, ulgowy – 5 zł. Po godzinie 16.00 za wstęp trzeba zapłacić odpowiednio 5 i 3 zł. Z pełnym cennikiem można się zapoznać na stronie OSiR Świebodzice.

Strzegom

Ochłody można też szukać na terenie kompleksu basenowego OSiR w Strzegomiu. Miłośnicy wodnego odpoczynku znajdą tam m.in. dwie trampoliny, tory do pływania ze słupkami startowymi, ławki i leżanki z masażem, grotę sztucznej fali, rwącą rzekę, masaże ścienne, masaż karku, siatkę do wspinaczki z wyspą i zjeżdżalnię o długości 71,5 m. W pobliżu strefy basenowej na terenie ośrodka znajduje się siłownia plenerowa wraz z placem zabaw dla dzieci.

Z kompleksu basenowego można korzystać w godzinach od 10.00 do 18.00. Dodatkowo w każdą środę w godzinach 21.00-23.00 organizowane jest „nocne pływanie”. Bilet normalny to koszt 14 złotych, zaś ulgowy – 7 złotych. Po godzinie 15.00 za wstęp trzeba zapłacić odpowiednio 6 i 3 zł (nie dotyczy to sobót, niedziel i świąt). Cennik dostępny jest na stronie OSiR Strzegom.

Jawor

Złaknieni wodnej rozrywki mogą się również wybrać do nieodległego Jawora, gdzie na terenie tamtejszego kompleksu basenowego mieszczącego się przy ul. Parkowej czekają dwie zjeżdżalnie, w tym jedna czterotorowa, wodny plac zabaw, kilka niecek dla dzieci w różnym wieku, rwąca rzeka, trzy skocznie, masażery i wodne jacuzzi, a także tory pływackie.

Basen letni czynny jest codziennie w godzinach od 10.00 do 20.00. Za całodzienny bilet normalny trzeba zapłacić 15 zł, a za ulgowy 10 zł. Za bilet popołudniowy (po godz. 16.00) za wstęp trzeba zapłacić 8 zł. Pełny cennik dostępny jest na stronie Gminy Jawor.

Świdnica

Z uwagi na prowadzone prace modernizacyjne zamknięty pozostaje kompleks basenów letnicy przy ulicy Śląskiej w Świdnicy.

Spragnieni kąpieli mogą wybrać się do krytej pływalni przy ulicy Równej, która czynna będzie przez całe wakacje, od godziny 12.00 do 20.00. Godziny sportowe (pływanie po torach) – 14.00, 15.00, 19.00. Wejście do wody o każdej pełnej godzinie. Godzinne wejście na basen – 50 minut pływania za wyjątkiem wejścia na godzinę 13.00 i 17.00 – 45 minut pływania. Bilety jednorazowe kosztują 8 zł (ulgowy) i 10 zł (normalny). Do nabycia są też karnety na 10 wejść.

Odrobinę ochłody zapewnia też wodna kurtyna ustawiona na świdnickim Rynku przez Świdnickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Wzorem ubiegłych lat sporym zainteresowaniem powinna cieszyć się fontanna na skwerze przy ulicy Wałowej. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z przyjętym przez świdnickich radnych regulaminem korzystania z miejskich parków, taka forma szukania ochłody jest niedozwolona. Od ubiegłego roku zakazana jest również kąpiel w rzece Bystrzycy na terenie miasta.

/opr. mn/