Strona główna 0_Slider Pociągiem do Zagórza Śląskiego i Jedliny-Zdroju pojedziemy pod koniec 2022 roku?

Pociągiem do Zagórza Śląskiego i Jedliny-Zdroju pojedziemy pod koniec 2022 roku? [FOTO]

2

Malowniczo położona linia kolejowa, łącząca Świdnicę z Jedliną-Zdrojem, długo czekała na drugie życie. Ostatni rozkładowy pociąg pasażerski jechał tędy przeszło trzydzieści lat temu. Wznowienie regularnych połączeń ma nastąpić po zakończeniu trwającej właśnie rewitalizacji, na realizację której przeznaczono 110 mln złotych. Jak postępują prace?

Burkatów

Linia kolejowa wybudowana wzdłuż doliny rzeki Bystrzycy ma niebanalną historię i uchodzi za jedną z perełek dolnośląskiej techniki. Jej budowa była dla niemieckich inżynierów nie lada wyzwaniem. 24-kilometrowa linia powstała w górskim terenie, co wymagało wzniesienia ośmiu pokaźnych mostów i wiaduktów. Najdłuższy z nich, Rabenstein Brücke, mierzy blisko 144 metry. Z uwagi na coraz gorszy stan infrastruktury, w roku 1989 przystąpiono do prac remontowych, w związku z którymi ruch pociągów na linii został wstrzymany. Składy pasażerskie już tam więcej nie wróciły. Zamknięcie odcinka Świdnica – Jedlina nastąpiło w maju 1992 roku.

Od lat toczyła się dyskusja nad reanimacją całej linii kolejowej nr 285, łączącej Wrocław, Sobótkę, Świdnicę i Jedlinę-Zdrój. Przeprowadzenie remontu dałoby szansę na wznowienie kursowania pociągów pasażerskich na tej trasie. Po długich przygotowaniach, w październiku 2018 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wybrała firmę, której zlecono zaprojektowanie i wykonanie przebudowy 24-kilometrowego odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój. Wartą 110 mln złotych inwestycję powierzono spółce DOLKOM. Pierwotnie planowano, że modernizacja zostanie zrealizowana do końca 2020 roku. Doszło jednak do opóźnienia.

Na etapie realizacji prac, okazała się potrzebna weryfikacja nośności kilkunastu historycznych obiektów inżynieryjnych, na podstawie metodologii obliczeń uzgodnionej z wykonawcą. Prace (weryfikacja) mają na celu ograniczenie zmian w konstrukcji obiektów, ale także zapewnienie bezpiecznego ich użytkowania. Rozszerzenie zakresu projektu o dodatkową procedurę wydłużyło czas realizacji projektu, dlatego zakończenie prac i udostępnienie linii dla ruchu pociągów planowane jest na koniec 2022 roku. Na obiektach inżynieryjnych, które wymagają prac projektowych i analitycznych roboty przewidywane są w drugiej połowie roku 2021 – tłumaczy Bohdan Ząbek z PKP PLK.

Na jakim etapie są obecnie pozostałe roboty? – Na odnawianej trasie kolejowej Świdnica – Jedlina Zdrój zakończono już prace na blisko 90 obiektach (ze 116), które są w zakresie robót. Wzmocniono podtorze (teren w miejscu linii kolejowej). Ułożono odcinki nowego toru i rozjazdy od Świdnicy do Bystrzycy Górnej i w Jedlinie Zdroju. Przygotowany został materiał do montażu toru na kolejnych etapach. Na przystankach wybudowano ścianki peronowe, a w Burkatowie, Bystrzycy, Zagórzu Śl. i Jugowicach ułożono płyty peronowe. Wykonawca prowadził roboty instalacyjne, związane z okablowaniem dla urządzeń zabezpieczających ruch kolejowy – wylicza Ząbek.

W rejonie stacji Jedlina Zdrój został zabudowany nowy tor (od stacji do wiaduktu nad ul. Kamienną). Zamontowano 5 nowych rozjazdów, które zapewnią sprawny przejazd pociągów w Jedlinie Zdrój, na połączeniu dwóch tras linii kolejowych (tj. linii nr 285 Wrocław Gł. – Świdnica – Jedlina Zdrój z linią nr 286 Kłodzko Gł. – Wałbrzych Gł.). Trwają prace przy budowie nawierzchni peronu. Renowacji poddana została drewniana wiata peronowa oraz odnawiane jest przejście tunelowe. Na nowym przystanku Jedlina Centrum zabudowano płyty krawędziowe, przygotowane jest podtorze, ułożono betonowe podkłady dla montażu toru – dodaje.

Michał Nadolski
[email protected]