Strona główna 0_Slider Świdnickie Noce Jazzowe powracają! Muzyczne święto zawita na dziedziniec wieży ratuszowej

Świdnickie Noce Jazzowe powracają! Muzyczne święto zawita na dziedziniec wieży ratuszowej

0

Po długiej i niezamierzonej przerwie organizatorzy Świdnickich Nocy Jazzowych zapraszają na koncerty inaugurujące tegoroczną edycję muzycznego wydarzenia. W lipcu na dziedzińcu pod wieżą ratuszową wystąpi nowojorski kontrabasista i kompozytor Mike Parker, ceniony wibrafonista i perkusista Irek Głyk, a także zespół Kroke.

Świdnicki Ośrodek Kultury oraz agencja arte zapraszają fanów jazzu na dziedziniec pod wieżą ratuszową na pierwsze koncerty w ramach 28. Świdnickich Nocy Jazzowych. – Mając na uwadze, że byliście Państwo pozbawieni takich doznań na żywo, i to dość długo, chcemy to Wam zrekompensować wolnym wstępem na koncerty 15 i 16 lipca. Jeżeli macie zamiar wygodnie zasiąść prosimy o dokonanie rezerwacji leżaka lub krzesła i odebrania wejściówki w Świdnickim Ośrodku Kultury. Ilość miejsc ograniczona. Informujemy, iż w bezpośrednim sąsiedztwie będzie otwarta Restauracja RYNEK 43. W przypadku deszczu, burzy i huraganu koncerty odbędą się w sali teatralnej ŚOK – informują organizatorzy. Wejściówki na poszczególne koncerty można też rezerwować za pośrednictwem strony internetowej Świdnickiego Ośrodka Kultury.

MIKE PARKER’S ‘META’ – 15 lipca, godz. 19.00

Liderem tego amerykańskiego trio jest wybitny nowojorski kontrabasista i kompozytor Mike Parker. Muzyka Mike’a Parkera oceniana jest przez amerykańskich krytyków jako genialna synteza wielu gatunków muzycznych.

Muzycy stworzyli nową, będącą następstwem poprzedniego projektu Mike’a Parkera “United Theory”, pełną energii i harmoniczną różnorodność nowoczesnego jazzu. W tym składzie nie brakuje niczego, jest za to wszystko, co w jazzie być powinno: oryginalność, świeżość, nieprzewidywalność, grupowa symbioza w improwizacji oraz poczucie humoru. Mike zaprosił do tego projektu znakomitych polskich muzyków.

  • Mike Parker – kontrabas, kompozycje
  • Sławek Pezda – saxofon tenorowy
  • Damian Niewiński – perkusja

IREK GŁYK VIBES EXPRESSION (50th Birthday Tour) feat. Piotr Matusik – 16 lipca, godz. 19.30

Irek Głyk to ceniony wibrafonista i perkusista, kompozytor, aranżer. Od dziecka zainteresowany muzyką, z wyróżnieniem ukończył Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Studiował na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej katowickiej Akademii Muzycznej. Stypendysta słynnej bostońskiej Berklee College Of Music. Zdobywca wielu nagród na konkursach i festiwalach – począwszy od wygranej na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach (1990). W 1994 roku założył swój Ireneusz Głyk Kwartet. Zespół odniósł sukces na scenie jazzowej, zdobywając m.in. II miejsce na XIX Międzynarodowym Konkursie Młodych Zespołów w Krakowie. W ankiecie Jazz Forum Irek Głyk zostaje okrzyknięty nadzieją polskiego wibrafonu, zyskując trzecie miejsce w kategorii tego instrumentu. Kilka lat później zaczyna występować w duecie z Bernardem Maselim (duety wibrafon – marimba). Obecnie wydał swój trzeci autorski wibrafonowy album „IREK GŁYK VIBES EXPRESSION”. Ponadto Irek Głyk jest cenionym muzykiem sesyjnym, który współpracował z czołówką i polskiego jazzu, i rocka. Stanisław Sojka, Justyna Steczkowska, Paweł Kukiz, Reni Jusis, Natalia Niemen,Ireneusz Dudek, Mieczysław Szcześniak, Jorgos Skolias, Katarzyna Gertner, Ewa Uryga, Anthimos Apostolis, SBB, Krzak, Tomasz Stańko, Tomasz Szukalski, Paweł Tomaszewski, Maciek Sikała, Piotr Wojtasik, Grzegorz Kapołka, Bronisław Duży, Grażyna Łobaszewska, Marek Bałata, Wojtek i Jacek Niedziela, Etienne Mbpee, Ruth Lynch, Junior Robinson – to tylko niektóre z postaci, z jakimi miał okazję wspólnie koncertować i nagrywać. Występował na scenach w Polsce i poza jej granicami.

Piotr Matusik jest pianistą i kompozytorem. Urodzony 5 czerwca 1991 roku w Bielsku-Białej. Absolwent wydziału jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu prof. dr hab. Wojciecha Niedzieli. Znakomicie odnajduje się w roli sidemana w akustyczno – jazzowym kwartecie skrzypka Bartosza Dworaka podobnie jak w roli lidera zespołu Piotr Matusik Quartet wykonując kompozycje Chicka Corei. Poza jazzem zajmuje się również muzyką alternatywną, elektroniczną. Album „Polished” wydany przez słowacką wytwórnię Hevhetia zebrał wiele pozytywnych recenzji, w których podkreślano pianistykę Piotra Matusika oraz jego kunszt kompozytorski. Album „Tribute to Chick Corea” Piotr Matusik Quartet został wydany przez renomowaną wytwórnię płytową Universal Music Polska. Nagrody zespołowe oraz indywidualne I miejsce w międzynarodowym konkursie na kompozycję jazzową w Belgii – BJAZZ 2016 Grand Prix podczas 37 Jazz Juniors – Bartosz Dworak Quartet Grand Prix Bielskiej Zadymki Jazzowej – Bartosz Dworak Quartet I miejsce w siódmej edycji „Novum Jazz Festiwal” w Łomży (2014). II miejsce podczas International Jazz Contest 2011 – MDM Trio III miejsce podczas Krokus Jazz Festiwal 2013 – MDM Trio II miejsce podczas Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Katowicach 2015.

KROKE – 28 lipca, godz. 19.00

KROKE (w języku jidysz: Kraków) stworzyła w 1992 roku trójka przyjaciół: Tomasz Kukurba, Jerzy Bawoł i Tomasz Lato. Jako absolwenci krakowskiej Akademii Muzycznej, ale również artyści poszukujący, nie stronili od eksperymentów z jazzem oraz muzyką współczesną. Zespół, początkowo kojarzony głównie z twórczością klezmerską, oscyluje obecnie wokół różnych gatunków. Artyści czerpią inspirację z muzyki etnicznej całego świata, zawsze jednak wzbogacają dzieła autorskimi improwizacjami.

W ten sposób KROKE tworzy własny, unoszący się ponad granicami, czasem i formami styl. KROKE to też jeden z pierwszych zespołów, który wyszedł ze swoją muzyką do publiczności. Muzyków można było spotkać na ulicach i w klubach krakowskiego Kazimierza, kiedyś żydowskiej części miasta. Grali kompozycje dla jednych całkiem nieznane, w innych zaś budzące wspomnienie świata, który dawno odszedł w zapomnienie. To właśnie tam po raz pierwszy można było usłyszeć utwory, które w 1993 roku ukazały się na pierwszej, wydanej własnym nakładem kasecie zespołu.

Do „Ariela”, w którym często koncertowało KROKE, zawitała któregoś dnia Kate Capshaw, żona Stevena Spielberga, który realizował wtedy w Krakowie film Lista Schindlera. Pewnego wieczoru na koncert zabrała męża… Reżyser szybko docenił ogromny talent KROKE i zaprosił grupę do Jerozolimy na występ podczas uroczystości Survivors Reunion, zorganizowanej dla ocalałych z listy Oskara Schindlera. Od tego niesamowitego momentu wszystko stało się głębsze… Wtedy tak naprawdę zespół się narodził. Dostaliśmy od tych ludzi – niektórzy z nich byli klezmerami – pewnego rodzaju muzyczne błogosławieństwo – wspominają dziś muzycy.

Klezmerzy przede wszystkim improwizowali. Improwizacja w muzyce KROKE pojawia się od początku i jest do dziś jej najważniejszym elementem. Nasza improwizacja to pewnego rodzaju portal, przez który światy naszych dusz wędrują prosto do tych, którzy chcą te światy poznawać – wyjaśniają muzycy.

/ŚOK, opr. mn/