Strona główna Artykuł sponsorowany Rytm okołodobowy. Jak działa?

Rytm okołodobowy. Jak działa?

0
Rytm okołodobowy określa prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Pokazuje nam, kiedy sprawność fizyczna i psychiczna naszego ciała jest najlepsza oraz jaka pora snu jest dla nas najkorzystniejsza. Funkcjonując zgodnie z naszym zegarem biologicznym, łatwiej osiągnąć dobre wyniki w pracy i szkole, czuć się wypoczętym i skoncentrowanym. Jak dbać o naturalny rytm dobowy, by cieszyć się doskonałym samopoczuciem na co dzień?

Po co nam sen?
Sen to podstawa regeneracji organizmu. Jeśli śpimy głęboko i spokojnie, wstajemy wypoczęci i pełni energii. Dostosowując swoje obowiązki do naturalnego, dobowego rytmu dnia, jesteśmy w stanie zapewnić sobie dobre samopoczucie w dzień i odpowiedni odpoczynek nocą. Zaburzenie tego rytmu powoduje, że zaczynamy się gorzej czuć, jesteśmy rozdrażnieni, ciężko jest nam się skoncentrować na pracy czy nauce.

Za regulacje zegara biologicznego człowieka odpowiada melatonina, hormon wytwarzany w szyszynce, niewielkim gruczole umiejscowionym w środkowej części mózgu. Najważniejszym czynnikiem kształtującym nasz rytm okołodobowy jest światło. To właśnie ono wpływa na czynności zegara biologicznego.

Zaburzenia rytmu okołodobowego
Zaburzenia rytmu okołodobowego najczęściej są wynikiem złych nawyków i nieprawidłowego, niezdrowego trybu życia.

Przyczyny zaburzeń:

  • Późne chodzenie spać – kładziemy się spać zbyt późno, a rano nie możemy się dobudzić,
  • Drzemki w ciągu dnia,
  • Stres,
  • Depresja,
  • Oglądanie telewizji, korzystanie ze smartfonów i komputerów do późna w nocy – niebieskie światło emitowane przez ekrany prowadzi do rozregulowania naturalnego rytmu dobowego,
  • Uprawianie sportu późnym wieczorem,
  • Praca zmianowa,
  • Podróże ze zmianami stref czasowych.

Jak poradzić sobie z bezsennością?
Na szczęście istnieją sposoby na to, by wyregulować naturalny rytm dobowy i pozbyć się uciążliwej bezsenności. Co należy zrobić?

  • Uregulować swój rytm dnia,
  • Zrezygnować z oglądania przed snem telewizji, z gier komputerowych, korzystania z telefonu. Zamiast tego poczytajmy książkę lub urządźmy sobie relaksacyjną sesję medytacji,
  • Nie eksponujmy się wieczorami na jasne, mocne światło. Wieczorem lepiej spędzić czas przy przyciemnionych światłach,
  • Przed snem warto wziąć relaksująca kąpiel,
  • Warto wybrać się na chociaż krótki spacer,
  • Sypialnia powinna być miejscem przeznaczonym wyłącznie do spania. Urządźmy ją tak, abyśmy czuli się w niej zrelaksowani. Przed snem powinniśmy dobrze przewietrzyć pomieszczenie lub spać przy otwartym oknie,
  • Jeżeli przeszkadzają nam hałasy dobiegające z zewnątrz lub chrapanie partnera, najlepiej zastosować zatyczki do uszu,
  • Warto sięgnąć też po produkty z melatoniną. Preparat pomoże nam się wyspać i obudzić wypoczętym i zrelaksowanym.

/Artykuł sponsorowany/