Strona główna Artykuł sponsorowany Oznaczenia na oponach samochodowych. O czym informują i jak je odczytywać?

Oznaczenia na oponach samochodowych. O czym informują i jak je odczytywać?

0
Odpowiedni dobór opon bezpośrednio przekłada się na nasze bezpieczeństwo. Na każdej nowej oponie znajdują się oznaczenia, które opisują jej właściwości i przeznaczenie. Poniżej opisane zostały oznaczenia z jakimi spotkamy się przy wyborze opon.

Rozmiar
Podstawowym i najważniejszym parametrem opon jest ich rozmiar. Jest on opisany na bocznej ściance w konkretnym formacie np. 205/55R16. Pierwsza liczba oznacza szerokość opony w milimetrach, druga profil, będący procentowym stosunkiem wysokości do szerokości. Trzecia liczba wyraża średnicę felgi, która pasuje do tej opony.

Sezon
Istnieją trzy główne podziały na sezony, są to opony zimowe, letnie i całoroczne (tzw. all season). Opony zimowe oznacza się 3PMSF – Three Peak Montain Snowflake. Towarzyszy im piktogram potrójnego górskiego szczytu i płatka śniegu. Zgodnie z dyrektywami jest to jedyny prawidłowy symbol opony zimowej.

Oznaczenie M+S, czyli Mud + Snow. Taki bieżnik oznacza, że opona dobrze trzyma się powierzchni jaką jest błoto i śnieg, nie jest to jednak opona przeznaczona do jazdy w zimę.

Opony letnie mają oznaczenie symbolem chmurki, jednak ten symbol w pełni zależy od producenta, niektórzy obok chmurki dodali słońce, natomiast inni padający z niej deszcz. Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości należy dopytać sprzedawcę na jaką nawierzchnię przeznaczona jest opona.

Trzecim rodzajem są opony całoroczne, które powinny mieć na sobie symbole czterech pór roku oraz napis all season. Ponownie, jeżeli odczytanie piktogramów pozostawia jakiekolwiek wątpliwości najlepszym rozwiązaniem jest upewnić się u sprzedawcy.

Prędkość
Indeks prędkości wskazuje z jaką maksymalną prędkością można jechać na konkretnej oponie. Najlepszym wyborem jest dostosowanie opony do osiągów samochodu. Warto pamiętać, że opony o niższej dopuszczalnej prędkości zapewniają wyższy komfort podróżowania, ponieważ są to opony miększe.

Indeks oznaczony jest za pomocą pojedynczych liter, które prezentują się następująco:

  • M – do 130 km/h
  • N – do 140 km/h
  • P – do 150 km/h
  • Q – do 160 km/h
  • R – do 170 km/h
  • S – do 180 km/h
  • T – do 190 km/h
  • H – do 210 km/h
  • V – do 240 km/h
  • W – do 270 km/h
  • Y – do 300 km/h

Nośność opony
Nośność opony określa się z kolei liczbami. Jest to informacja o maksymalnym obciążeniu opony przy prędkości oznaczonej indeksem prędkości. Szczególną uwagę należy zwrócić na nośność w przypadku aut użytkowych takich jak vany i dostawcze.

Oznaczenia indeksu nośności są następujące:

  • 85 – 515 kg / na oponę
  • 86 – 530 kg / na oponę
  • 87 – 545 kg / na oponę
  • 88 – 560 kg / na oponę
  • 89 – 580 kg / na oponę
  • 90 – 600 kg / na oponę
  • 91 – 615 kg / na oponę
  • 92 – 630 kg / na oponę
  • 93 – 650 kg / na oponę
  • 94 – 670 kg / na oponę
  • 95 – 690 kg / na oponę
  • 96 – 710 kg / na oponę
  • 97 – 730 kg / na oponę
  • 98 – 750 kg / na oponę
  • 99 – 775 kg / na oponę
  • 100 – 800 kg / na oponę
  • 101 – 825 kg / na oponę
  • 102 – 850 kg / na oponę

Data produkcji
Datę produkcji można znaleźć w kodzie zaczynającym się od DOT. Jest to kod 4 cyfrowy. Odczytuje się go następująco:

1520 oznacza, że opona została wyprodukowana w 15 tygodniu roku 2020.

W Polsce ogumienie uznawane jest za nowe w przypadku, gdy jest przechowywana pionowo, przy zmianie punktu podparcia przynajmniej co 6 miesięcy, najdłużej do 3 lat od jej produkcji.

Ciśnienie
Oznaczenie maksymalnego dopuszczenia ciśnienia jest umieszczona razem z napisem MAX lub Max Inflation. Jest to parametr ważny w przypadku, gdy opony są przechowywane z wysokim ciśnieniem, ponieważ może to skutkować odkształceniem gumy.

Oznaczenia na etykiecie
Każda opona sprzedawana w Unii Europejskiej musi mieć na sobie etykietę, na której znajdują się oznaczenia oszczędności paliwa, drogi hamowania oraz hałasu.

Pierwszym oznaczeniem jest ekonomiczność opony pod względem zużycia paliwa. Najniższa klasa to G, najwyższa – A. Im wyższa klasa tym opona powoduje mniejsze zużycie paliwa.

Drugim oznaczeniem z piktogramem chmurki i deszczu jest przyczepność opony na mokrej nawierzchni. Podobnie jak w przypadku oznaczenia poprzedniego klasa A oznacza najkrótszą drogą hamowania czyli najlepszy wynik, natomiast G oznacza długą drogę hamowania.

Na dole etykiety przy symbolu opony i głośnika jest wyrażone jaki hałas generuje opona w skali 1-3. Dodatkowo podana jest wartość w decybelach.

/Artykuł sponsorowany/