Jeszcze w pierwszym kwartale tego roku ma zostać ogłoszony przetarg na wykonanie prac projektowych związanych z przebudową skrzyżowania drogi krajowej nr 5 oraz tzw. łącznika autostradowego w Mielęcinie. Zgodnie z planami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, do 2023 roku w miejscu niebezpiecznej krzyżówki miałoby powstać rondo.
Skrzyżowanie drogi krajowej nr 5 oraz drogi powiatowej D3396 w Mielęcinie uchodzi za jedno z najniebezpieczniejszych na terenie powiatu świdnickiego. W ostatnich latach doszło tam do kilkudziesięciu kolizji i wypadków, także śmiertelnych. Zaledwie kilka dni temu, 21 lutego na skrzyżowaniu miało miejsce kolejne poważne zdarzenie, w wyniku którego do szpitala trafiły cztery osoby, w tym dwoje dzieci.
Już kilka lat temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewniała, że w miejscu feralnego skrzyżowania powstanie rondo. Starania w tym zakresie prowadzili również lokalni samorządowcy, wielokrotne monitując o poprawę stanu bezpieczeństwa tego miejsca. Za każdym razem otrzymywali jednak odpowiedź, że możliwość rozpoczęcia przebudowy jest uzależniona od pozyskania środków finansowych. Jak informowaliśmy na początku lutego 2021 roku, do planów związanych z budową ronda powrócono przy okazji ogłaszania krajowej listy inwestycji drogowych związanych z poprawą bezpieczeństwa.
– Minister Infrastruktury zatwierdził do realizacji programy inwestycji dla zadań drogowych w województwach dolnośląskim, łódzkim, podkarpackim, podlaskim, warmińsko–mazurskim i wielkopolskim. Łączny koszt tych zadań to ponad 308 mln złotych – informowała trzy tygodnie temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wśród planowanych zadań wymieniono również przebudowę krzyżówki w Mielęcinie.
W związku z zapewnieniem finansowania przebudowy, GDDKiA przedstawiła wstępne informacje dotyczące tego, jak ma się zmienić skrzyżowanie w Mielęcinie. – Zakres zadania obejmuje przebudowę skrzyżowania zwykłego czterowlotowego na skrzyżowanie typu rondo czterowlotowe z 1 lub 2 bypassami (wybór rozwiązania technicznego i parametrów skrzyżowania nastąpi na etapie prac projektowych). W ramach inwestycji planuje się budowę odwodnienia drogi wraz z kanalizacją deszczową, wykonanie urządzeń ochrony środowiska (osadnik i separator), budowę kanału technologicznego. Skrzyżowanie będzie wyposażone w oświetlenie drogowe na potrzeby którego wybudowana zostanie linia kablowa zasilająca. Na skrzyżowaniu zostanie również wykonane oznakowanie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego – przekazano w komunikacie wystosowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy ogłosili również wstępny harmonogram działań związanych z realizacją inwestycji. – W I kwartale 2021 roku zaplanowano ogłoszenie przetargu na prace projektowe. Przewiduje się, że wykonanie dokumentacji wraz z uzyskaniem decyzji ZRID [Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej – red.] nastąpi w latach 2021-2022, a rozpoczęcie i zakończenie robót budowlanych w 2023 roku – poinformowała GDDKiA.
Michał Nadolski
[email protected]