Strona główna 0_Slider Nowy regulamin nie działa. Brudno jak było, tak jest

Nowy regulamin nie działa. Brudno jak było, tak jest

5

Zmorą świdniczan są brudne i zaśmiecone miejsca, gdzie stoją pojemniki na odpady. Podczas zimowych sesji o problemie dotykającym zwłaszcza ścisłe centrum miasta alarmowali radni. Kilka tygodni temu samorządowcy uchwalili nowy regulamin utrzymania czystości i porządku, który nałożył nowe obowiązki. Wygląda jednak na to, że przepis został tylko na papierze.

Stosy opakowań, worki, kartony, puszki,żywność, pozostałości po remontach – to wszystko można zobaczyć wokół kubłów na śmieci głownie tam, gdzie nie ma zamykanych boksów śmietnikowych, choć i one nie dają gwarancji utrzymania porządku. Problem dotyczy głownie centrum miasta. Dość przykrego widoku ze swoich okien mają mieszkańcy ulicy Budowlanej, Łukowej i Kotlarskiej.

To właśnie tam po ostatnim weekendzie znów nagromadziły się wokół kubłów stosy odpadów. – Mamy już dość, taki widok to niestety normalność – mówi jedna z mieszkanek i skarży się, że straż miejska nie jest w stanie podjąć skutecznej interwencji. – Problem jest bardzo złożony – twierdzi Edward Świątkowski, kierownik prewencji świdnickiej Straży Miejskiej. – W tym miejscu stoją pojemniki zarówno wspólnot mieszkaniowych, jak i lokali użytkowych. Do nagromadzenia dochodzi głownie w weekendy, gdy odpady nie są codziennie wywożone. Ustaliliśmy, że wszyscy mają podpisane umowy na odbiór odpadów. Sprawdzimy jeszcze w najbliższą sobotę i niedzielę, jak w tym miejscu będzie wyglądała sytuacja.

W utrzymaniu porządku miały pomóc uszczegółowione zapisy miejskiego regulaminu utrzymania czystości i porządku:

“Rozdział 5

Utrzymanie miejsc gromadzenia odpadów

§ 17. Utrzymanie miejsca, w którym faktycznie gromadzone są odpady, oraz terenu w odległości 3 metry od takiego miejsca, w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym polega na:

1)utrzymaniu stałej czystości poprzez regularne uprzątanie odpadów i innych zanieczyszczeń znajdujących się poza workami lub pojemnikami, nie rzadziej jednak niż raz na tydzień;

2)okresowym myciu, nie rzadziej jednak niż raz na 6 miesięcy, jeśli powierzchnia miejsca gromadzenia odpadów nadaje się do mycia;

3)okresowej dezynfekcji, nie rzadziej jednak niż raz na 6 miesięcy.”

W przypadku stanowiska przy ul. Budowlanej sytuacja jest skomplikowana – mówi Edward Światkowski. – Teren należy do miasta i pozostaje w zarządzie MZN, ale jest częściowo dzierżawiony. Musimy ustalić, kto dokładnie odpowiada za utrzymanie czystości w tym miejscu.

Za gospodarkę odpadami w Świdnicy odpowiedzialny jest Wydział Gospodarki Odpadami Urzędu Miejskiego. Wszelkie nieprawidłowości związane z realizacją wywozu śmieci należy zgłaszać dyrektorowi Krystianowi Wereckiemu, tel. 74 856 28 47 k.werecki@um.swidnica.pl.

/asz/