Strona główna 0_Slider Ogromne zainteresowanie rejestracją na szczepienia przeciw COVID-19. Równie ogromne są problemy

Ogromne zainteresowanie rejestracją na szczepienia przeciw COVID-19. Równie ogromne są problemy

2

Od piątku seniorzy powyżej 80. roku życia mogą rejestrować się na szczepienie przeciw COVID-19. Można tego dokonać przez internet, telefonicznie lub osobiście w punkach szczepień. Od rana w przychodniach urywają się telefony, a na ogólnopolską infolinię umożliwiającą dokonanie rejestracji od północy zadzwoniło ponad pół miliona osób. Ogromne zainteresowanie przełożyło się na spore problemy z możliwością zapisania się na szczepienie.

Jak potwierdził w piątek Michał Dworczyk, szef Kancelarii Premiera, rejestracja na szczepienia przeciw COVID-19 dla seniorów powyżej 80. roku życia cieszy się dużym zainteresowaniem. Do godziny 10.00 zarejestrowało się 127 796 osób. Od momentu uruchomienia rejestracji dla seniorów powyżej 80. roku życia infolinia NFZ 989 odnotowała ponad pół miliona połączeń. – Od północy zainteresowaniem cieszyła się możliwość zarówno rejestracji, jak i zgłoszenia gotowości do szczepienia. W ciągu pierwszych 90 minut na infolinię zadzwoniono ponad 84 tys. razy – wyliczał Dworczyk podczas piątkowej konferencji prasowej. Sporym powodzeniem cieszyła się możliwość zgłoszenia chęci zaszczepienia się przez osoby w wieku od 18 do 69 lat. Do godzin przedpołudniowych przesłano 474 tys. takich zgłoszeń, z czego 376 tys. zostało potwierdzonych.

Rejestracja prowadzona jest też w poszczególnych punktach szczepień. Również w tym przypadku odnotowano ogromne zainteresowanie. Od rana telefony urywają się też w świdnickich przychodniach, w których prowadzone są zapisy osób chcących się zaszczepić. W przypadku Centrum Usług Medycznych “Eskulap” przy ul. Zamenhofa już od dwóch tygodni pacjenci dopytywali o możliwość zapisania się na listę osób do szczepienia. Od piątkowego ranka zainteresowanie jest tam bardzo duże, podobnie jak w przychodni “ARS MEDICA” przy ul. Konopnickiej, a także w przychodni “AR-VITA” przy ul. Kliczkowskiej, gdzie w ciągu czterech godzin wypełniony został grafik szczepień na dwa tygodnie. Bardzo duże zainteresowanie szczepieniami odnotowano również w innych placówkach z terenu powiatu świdnickiego. Potwierdzają to pracownicy Strzegomskiego Centrum Medyczno-Diagnostycznego oraz Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Świebodzicach.

Problemy techniczne, infolinia oblężona, seniorzy bezradni

Tak wielkie zainteresowanie wywołało spore problemy dotyczące możliwością zapisania się na szczepienie. Dotyczyło to między innymi internetowego systemu zapisów. – Trzeba sobie jasno powiedzieć, że nie obyło się w czasie startu całego centralnego kalendarza bez pewnych problemów. Ze względów technicznych i ze względu na duże zainteresowanie i dużą liczbę zapytań wysyłanych z sytemu. O ile system rejestracji działał od północy i można było rejestrować się bez przerwy – wprawdzie system zwolnił, ale strona cały czas działała – o tyle system zgłaszania swojej gotowości i zapisów na początku, tuż po północy nie zadziałał – wyjaśniał szef Kancelarii Premiera.

Z racji tego, że seniorzy zazwyczaj nie dysponują wymaganym do rejestracji internetowej Profilem Zaufanym, najwygodniejszym dla nich rozwiązaniem jest zapisanie się drogą telefoniczną. W przypadku infolinii 989 należy jednak uzbroić się w cierpliwość, bowiem oczekiwanie na rozmowę z konsultantem może potrwać nawet kilkadziesiąt minut. Równie problematyczne bywają próby dodzwonienia się do najbliższego punktu szczepień. Z tego względu dla wielu osób jedynym rozwiązaniem pozostała osobista wizyta w przychodni.

O tym, że zapisanie się na szczepienie nie jest łatwe, może świadczyć sytuacja, którą w piątek napotkał 83-letni świdniczanin. W jego przypadku bezskuteczne okazały się wielokrotne próby dodzwonienia się na jakikolwiek numer – czy to na ogólnopolską infolinię 989, czy też do najbliższej przychodni. W tej sytuacji, zachęcony informacją od znajomej, która odwiedziła przychodnię ARS MEDICA i zdołała się zarejestrować, postanowił on wybrać się osobiście do placówki. Od pracownicy przychodni usłyszał jednak, że dzisiaj nie ma już możliwości zarejestrowania się, jak również, że nie ma nawet po co próbować dokonać tego telefonicznie. W zamian zaproponowano mu wybranie się do przychodni w najbliższy wtorek, bowiem tego dnia prowadzona będzie rejestracja stacjonarna.

Jestem ogromnie zaskoczony. Spodziewałem się, że nie będzie łatwo. Myślałem, że w takiej sytuacji uda się chociaż zapisać na bardziej odległy termin. Mogę poczekać, ale nie wiem, dlaczego nie mogę się chociaż zarejestrować. Nie tak miało to wyglądać – mówi 83-latek, wskazując, że nie ma on możliwości dokonania rejestracji przez internet, a najwygodniej byłoby dla niego zapisać się w przychodni i czekać na swoją kolej.

Po naszej interwencji przedstawiciele przychodni ARS MEDICA przeprosili za zaistniałą sytuację. Zapewnili przy tym, że rejestracji na szczepienie można dokonać drogę telefoniczną i nie ma konieczności osobistej wizyty w placówce.

Jak się zarejestrować na szczepienie lub zgłosić chęć zaszczepienia?

Przez telefon – dzwoniąc na bezpłatną i całodobową infolinię 989

Bezpłatna, całodobowa infolinia Narodowego Programu Szczepień działa pod numerem 989 (22 62 62 989 – dla dzwoniących z zagranicy). Konsultant pomoże znaleźć dogodny termin oraz punkt szczepienia znajdujący się najbliżej miejsca zamieszkania. Do zapisu wystarczy numer PESEL oraz numer telefonu komórkowego. Przez telefon można też zarejestrować swoich dziadków lub rodziców.

Przez internet – za pośrednictwem usługi e-Rejestracja

Aby skorzystać z e-Rejestracji na stronie internetowej pacjent.gov.pl konieczne jest posiadania Profilu Zaufanego. Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela Polski w elektronicznych systemach administracji, dzięki któremu sprawy urzędowe można załatwiać przez internet. Profil zaufany można założyć m.in. przez bankowość internetową (dotyczy posiadaczy kont w bankach: PKO Bank Polski SA, Santander, Banku Pekao, mBanku, ING Banku Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe), a także za pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej. Wniosek o założenie profilu zaufanego można też złożyć przez internet, a potem potwierdzić go w punkcie potwierdzającym (m.in. w urzędzie skarbowym, oddziałach NFZ lub ZUS). [→ Więcej informacji o zakładaniu profilu zaufanego]

Po zalogowaniu się system e-Rejestracji zaproponuje pięć dostępnych terminów w punktach szczepień, które znajdują się blisko Twojego miejsca zamieszkania. Jeśli żaden z proponowanych terminów nie będzie Ci pasował albo będziesz chciał zaszczepić się w innym punkcie, w innym mieście – będzie taka możliwość. Wystarczy, że skorzystasz z dostępnej wyszukiwarki i wskażesz dogodną dla Ciebie datę i lokalizację.

W wybranym punkcie szczepień

Kolejną opcją rejestracji jest bezpośredni kontakt z wybranym punktem szczepień. W województwie dolnośląskim takich punktów jest 484. W Świdnicy szczepienia będą prowadzone w przychodniach: ARS MEDICA przy ul. Marii Konopnickiej, KOLMED przy ul. Kolejowej, “Przychodnia Rodzinna” przy ul. Kopernika, BHMED przy ul. Strzelińskiej, AR-VITA przy ul. Kliczkowskiej, Medyk przy ul. Gdyńskiej, Eskulap przy ul. Zamenhofa.

Z wykazem punktów szczepień można się zapoznać na stronie www.gov.pl/szczepimysie.

Zgłoś chęć zaszczepienia się

Od 15 stycznia każda osoba w wieku od 18 do 69 lat może zgłosić chęć zaszczepienia się przeciw COVID-19. Na stronie internetowej www.gov.pl/szczepimysie udostępniony został służący temu formularz. Zapisane osoby zostaną poinformowane drogą mailową o rozpoczęciu szczepień dla grupy wiekowej lub zawodowej, do której przynależą. Wtedy też automatycznie zostanie wystawione e-skierowanie na szczepienie.

Udało się Wam zarejestrowań na szczepienie, a może również napotkaliście? Czekamy na Wasze sygnały pod adresem kontakt@swidnica24.pl.

Michał Nadolski
nadolski@swidnica24.pl