Strona główna Artykuł sponsorowany Odszkodowanie za opóźniony pociąg – kiedy przysługuje?

Odszkodowanie za opóźniony pociąg – kiedy przysługuje?

0

Opóźnienia pociągów występują w Polsce wyjątkowo często i nie dziwią raczej żadnego pasażera. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że podróżujący koleją, którzy nie dotarli przez taki stan rzeczy do swojego punktu docelowego na czas, mogą ubiegać się o odszkodowanie. W jakich konkretnie przypadkach przysługuje tego rodzaju rekompensata? O czym należy pamiętać w kwestii odszkodowania za opóźniony pociąg?

Nie ma chyba w Polsce osoby, która nie z własnej woli musiała koczować dłużej, niż początkowo było to planowane, na jednym z krajowych dworców kolejowych przez spore opóźnienie oczekiwanego pociągu. Takie sytuacje są niezwykle frustrujące, szczególnie, gdy zależy nam na dotarciu do punktu docelowego o konkretnej godzinie. Niestety, opóźnienia pociągów są w naszym kraju częste. Czy pasażerom z racji takiego zdarzenia przysługują prawa do ubiegania się o odpowiedniej wielkości rekompensatę? Okazuje się, że tak.

Odszkodowanie za opóźniony pociąg – co mówią przepisy?
Pasażer opóźnionego pociągu ma prawo ubiegać się o odszkodowanie, jeśli dany kurs pojawił się na konkretnej stacji minimum 60 minut później, niż wskazywałby na to rozkład jazdy. Kwestię tę reguluje Rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Zgodnie z przepisami, poszkodowani w ten sposób pasażerowie mogą liczyć na rekompensatę rzędu 25% ceny bilety, jeśli opóźnienie wynosiło od 60 do 119 minut lub 50% ceny biletu, gdy opóźnienie było większe niż 120 minut.

Co jednak istotne, wspomniane rozporządzenie zawiera adnotację o prawie przewoźnika do ustalenia minimalnego progu, poniżej którego odszkodowanie nie będzie wypłacane. Z drugiej strony, unijne prawo jasno określiło, że ów próg nie może być niższy niż 4 euro.

Czy wszystkie kursy objęte są tym prawem?
Odszkodowanie za opóźniony pociąg przysługuje (na mocy powyżej przedstawionych zasad) tylko pasażerom dalekobieżnych połączeń kolejowych: Intercity (IC), Express Intercity Premium (EIP), Express Intercity (EIC), InterREGIO (IR), Twoje Linie Kolejowe (TLK), a także połączeń międzynarodowych przebiegających po krajach Unii Europejskiej.

Co jeszcze przysługuje pasażerom?
Zwrot części kosztów za zakupiony bilet w przypadku opóźnienia pociągu, to tylko część zobowiązań będących po stronie przewoźnika. Pasażerowie powinni być na bieżąco informowani o przybliżonym czasie opóźnienia wyczekiwanego połączenia. Na żądanie podróżującego, przewoźnik jest zobligowany do wydania zaświadczenia na bilecie z informacją o zaistniałym opóźnieniu. Ponadto, gdy spodziewane opóźnienie wynosi więcej jak 60 minut, pasażerom przysługują:

  • bezpłatne posiłek oraz napój odpowiednie do czasu oczekiwania na przyjazd pociągu;
  • bezpłatne zakwaterowanie oraz transport między stacją a miejscem zakwaterowania, jeśli jest to fizycznie możliwe i powstała potrzeba skorzystania z takiej pomocy przez jedną lub kilka nocy, albo też jeżeli niezbędny jest pobyt dodatkowy;
  • w przypadku unieruchomienia pociągu na trasie, pasażerom przysługuje bezpłatny transport na stacje, do miejsca odjazdu zastępczego środka lub do miejsca przeznaczenia (o ile jest to fizycznie możliwe do zrealizowania).

Jak ubiegać się o odszkodowanie?
Aby otrzymać odszkodowanie, niezbędne jest złożenie odpowiedniego wniosku. W dokumencie tym należy podać swoje imię i nazwisko, wskazać połączenie, za które chcemy otrzymać rekompensatę oraz określić, jakiej formy odszkodowania oczekujemy. Jeśli zależy nam na odzyskaniu pieniędzy, warto od razu podać numer konta, na jaki ma być zlecony przelew. Wniosek można dostarczyć do specjalnych kas obsługujących reklamacje lub po prostu wysłać pocztą. Przewoźnik ma miesiąc na rozpatrzenie naszej reklamacji.

Artykuł – Radca Prawny Wałbrzych Skilex

/Artykuł sponsorowany/