Strona główna Wydarzenia Tworzenie aplikacji webowych – wymarzona praca?

Tworzenie aplikacji webowych – wymarzona praca?

0
Projektowanie stron internetowych i tworzenie aplikacji webowych staje się coraz bardziej rozpowszechnionym zajęciem. Ma ono, zwłaszcza w obecnym okresie pandemii, zasadniczą zaletę – nie wymaga wychodzenia z domu, można też pracować w dowolnym miejscu. Czy bycie webmasterem może stać się upragnionym zawodem? Od czego i kiedy zacząć?

Strona internetowa a aplikacja webowa
Wiele osób utożsamia aplikację webową (ang. web application) ze stroną internetową (ang. website). Tymczasem między nimi istnieją istotne różnice:

  1. Funkcjonalność. Charakter strony internetowej jest informacyjny – po jej załadowaniu można zapoznać się ze wszystkimi umieszczonymi na niej treściami tekstowymi, grafikami, animacjami, itp. Po stronie internetowej można się swobodnie poruszać (przechodzić na podstrony i z powrotem), ale nie można wykonać na niej żadnych innych działań. Natomiast aplikacja webowa jest interaktywna; umożliwia użytkownikowi przesyłanie informacji, składanie zamówień, odpowiadanie na pytania, wypełnianie ankiet, itp. Przykład: witryna firmy, prezentująca jedynie zakres jej produkcji, historię, itd. – jest stroną www. Natomiast jeżeli można tam złożyć zamówienie i dokonać płatności – jest to aplikacja webowa.
  2. Technologie. Do stworzenia strony internetowej wykorzystywany jest język HTML (opisujący strukturę strony) i CSS (opisujący wygląd strony). Natomiast w aplikacjach wykorzystuje się technologie zaawansowanej komunikacji z serwerem (np. PHP po stronie serwera i JavaScript po stronie użytkownika).

Są to zasadnicze różnice, które powinien zauważyć użytkownik po otwarciu przeglądarki. A jak dojść do poziomu tworzenia stron www i aplikacji webowych? O tym poniżej.

Im wcześniej, tym lepiej
Coraz więcej rodziców przekonuje się do wczesnego nauczania dzieci programowania. Zalety takiej nauki są nie do przecenienia. Dzieci od najmłodszych lat na ogół są ciekawe nowych technologii i bardzo szybko je opanowują, często znacznie szybciej niż ich rodzice. Warto tę prawidłowość wykorzystać do nauki programowania. Należy obserwować dziecko i jego rozwój, a w odpowiednim momencie wdrożyć naukę. Nie jest przy tym istotne, czy dziecko ma uzdolnienia typowo matematyczne, choć na zaawansowanym etapie nauki niewątpliwie się przydadzą. Programowanie dla dzieci zaczyna się od zabaw z komputerem, tabletem lub smartfonem. Można w tym celu wykorzystywać darmowe strony do nauki programowania dla najmłodszych. Najważniejsze, aby odpowiednio zachęcić dziecko i programować razem z nim.

Podczas zajęć szkolnych z programowania wprowadzany jest też element rywalizacji. Nauczyciel może np. wyznaczyć nagrodę dla ucznia, który opracuje najciekawszy algorytm, oczywiście już po osiągnięciu pewnego etapu umiejętności. Niektórzy z uczniów z pewnością „połkną bakcyla” informatyki i zechcą dalej kształcić się w tym kierunku.

Jeżeli chodzi o początek nauki programowania, dziecko powinno już umieć czytać i pisać. Oczywiście z komputerem może zostać oswojone znacznie wcześniej. Zawsze należy wyposażyć dziecko w narzędzie, które umożliwi mu odzyskiwanie danych, jeżeli przypadkowo lub przez pomyłkę je utraci. Bezpowrotna utrata zadziała demotywująco.

Dalsza edukacja kierunkowa
Umiejętności nabyte w szkole podstawowej rozwija się w szkole średniej, na ogół w liceum. Dla uczniów, którzy zdążyli już zdecydować o wyborze zawodu, istnieją w liceach profilowane klasy informatyczne lub z rozszerzonym programem nauczania informatyki. Wymaga się tu od uczniów umiejętności analitycznych i logicznego myślenia, do których dochodzi kreatywność. Ale jest to też czas kolejnych decyzji, przede wszystkim przyszłej ścieżki kariery zawodowej. Od tego bowiem zależy, jakie technologie uczeń powinien opanować i czym planuje zajmować się w przyszłej pracy. Jeżeli chce zostać front-end developerem, a więc osobą tworzącą strony www i aplikacje webowe, musi dobrze znać HTML i CSS, a następnie przystąpić do nauki języka JavaScript. Doskonalenie tych umiejętności następuje później – na studiach, ewentualnie (jeżeli abiturient nie zamierza studiować, a jak najszybciej rozpocząć pracę w pełnym wymiarze) na kursach doszkalających organizowanych przez szkoły policealne, a także korzystając z bogatej literatury informatycznej i kursów internetowych, biorąc udział w seminariach, bootcampach tematycznych online, itp.

Praca zawodowa
Młody człowiek, pełen entuzjazmu i chęci do pracy, jeżeli znajdzie wymarzone stanowisko, bierze się z zapałem do realizacji powierzonych zadań, ale i swoich pomysłów. Tworzenie własnej aplikacji webowej jest sporym wyzwaniem dla początkującego programisty. Trzeba jednak na wiele rzeczy uważać, a zwłaszcza:

  • Należy uważać z kim dzielimy się pomysłem. W każdym zawodzie, również w branży IT, istnieje ogromna rywalizacja i niestety, niekiedy rozgrywana jest za pomocą – powiedzmy – mało szlachetnych działań. Tym bardziej nie powinno się opisywać swoich pomysłów na blogu, na forum czy w grupie dyskusyjnej. Może się bowiem okazać, że doskonały pomysł został zrealizowany i zarabia – ale nie dla swojego właściwego twórcy.
  • Trzeba się przygotować, że pomysł prędzej czy później zostanie skopiowany, a dla uniknięcia procesu o plagiat algorytm będzie „kosmetycznie” zmieniony. Niestety, takie działania są dość powszechne w informatycznym środowisku.

Mając pomysł, warto na chwilę powrócić do „analogowych” metod i rozpisać (rozrysować) przyszłą aplikację ołówkiem na zwykłych arkuszach papieru i zastanowić się, jak ma funkcjonować. To jest czas na odpowiedzi na pytania,  czy i jakie będzie mieć zalety, co ułatwi, w czym pomoże i jakie wartości przyniesie innym. Ponadto niezbędny jest research; może się bowiem okazać, że istnieje podobna (lub wiele podobnych) aplikacja i czy przypadkiem nie zostanie powielona, czy też jest czymś zupełnie nowym lub bardziej nowoczesnym od rzeczy już istniejących i czym się pozytywnie wyróżnia.

W kolejnym etapie projekt przenosi się z papieru do komputera i zaczyna powstawać aplikacja. Na początek formuje się jej strukturę i szatę graficzną, korzystając z powszechnie dostępnego oprogramowania do obróbki grafiki i zdjęć oraz edytora tekstu. Oczywiście wszystko zależy, kto będzie docelowo korzystał z aplikacji; czy będzie to sklep internetowy, biuro architektoniczne czy hurtownia materiałów budowlanych. Dla każdej strony, bez znaczenia, czy jest wyposażona w aplikacje, zawsze należy przeprowadzić audyt SEO. Jego celem jest analiza strony i wskazanie działań pomagających uzyskać wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Analizuje się wszystkie elementy, każdy z osobna: budowę strony, treści tekstowe, słowa kluczowe, czynniki wewnętrzne i zewnętrzne.

Po kilku latach praktyki programista może zacząć pracować na własny rachunek. Własna działalność ma oczywiście plusy i minusy, podobnie jak praca etatowa. Z pewnością praca „u siebie” daje większą swobodę działania i doboru zleceń, jak również nie wymaga codziennych dojazdów – można pracować w zaciszu własnego mieszkania o dowolnych porach. Minusem jest konieczność zatrudnienia biura rachunkowego do opieki nad finansami jednoosobowej firmy i koszty związane z zakupem oprogramowania do pracy, a następnie jego aktualizacji, konserwacją i naprawą sprzętu, itp. Nie wszystkim też odpowiada własna działalność gospodarcza, zwłaszcza jeżeli doskonale zarabiają w firmie na etacie. A branża IT należy do najlepiej opłacanych na rynku.

/Artykuł sponsorowany/