Strona główna 0_Slider Przebudowa al. Niepodległości ruszy najwcześniej w 2020 roku

Przebudowa al. Niepodległości ruszy najwcześniej w 2020 roku

4

Od trzech lat trwają przygotowania do rozpoczęcia wyczekiwanej przez kierowców przebudowy al. Niepodległości. Pierwotnie planowano, że pierwsze prace ruszą w 2017 roku. Do tej pory wciąż jednak nie został ogłoszony przetarg na wykonanie robót. Według najnowszych deklaracji, drogowcy mieliby wkroczyć na plac budowy w przyszłym roku.

Łatanie dziurawego fragmentu al. Niepodległości od strony pl. Wolności (marzec 2019)

Przypomnijmy, 28 października 2016 roku Rada Miejska w Świdnicy przyjęła uchwałę w sprawie udzielenia wsparcia województwu dolnośląskiemu poprzez współfinansowanie opracowania dokumentacji dla planowanej przebudowy al. Niepodległości. Później zdecydowano o przeznaczeniu dodatkowych środków z budżetu miasta na właściwe prace drogowców. – Zaplanowano sporządzenie koncepcji programowo-przestrzennej, a następnie na jej podstawie projektów budowlanych i wykonawczych, w terminie umożliwiającym rozpoczęcie robót budowlanych w 2017 roku. W fazie sporządzania koncepcji okazało się jednak, że z uwagi na złożoność tematu, wymagania instytucji opiniujących projekt oraz wynikającą z tego konieczność rozszerzenia zakresu prac, nastąpiło opóźnienie w ich realizacji. Jednocześnie wzrosły koszty usług projektowych – wyjaśnia Maciej Gleba ze świdnickiego magistratu, uzasadniając projekt zmiany wspomnianej uchwały, który w sierpniu 2019 roku ma trafić pod obrady miejskich radnych.

Jeszcze w październiku 2017 roku zakładano, że pierwsze prace budowlane ruszą w roku kolejnym. Tymczasem w kwietniu 2018 roku udało się dopiero wyłonić wykonawcę właściwej dokumentacji projektowej, której pierwsza część miała zostać przygotowana do 30 października 2018 roku. – Termin ten uległ wydłużeniu, przede wszystkim ze względu na przeciągające się uzgodnienia dotyczące planu zagospodarowania terenu z jednostkami mającymi wpływ na ostateczny kształt projektu – wymagania tych jednostek wzajemnie się wykluczały – tłumaczy Gleba. – Główną przyczyną opóźnień były przeciągające się uzgodnienia dotyczące planu zagospodarowania terenu (PZT) z zarządcą drogi wojewódzkiej 379 – Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei we Wrocławiu. Sukcesywne zmiany wprowadzane przez nas do przedstawianych wersji projektowych nie zyskiwały akceptacji DSDiK. Wersja PZT przyjęta jako ostateczna nie uzyskała z kolei pozytywnej opinii Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – precyzuje z kolei prezydent Świdnicy, Beata Moskal-Słaniewska, odpowiadając na zapytanie złożone przez jednego z radnych w czerwcu 2019 roku.

Taka sytuacja wpłynęła na kolejną zmianę terminów. – Obecnie przewiduje się, że zakończenie pierwszego etapu prac projektowych nastąpi do końca bieżącego roku, w związku z czym realizacja robót budowlanych nastąpi w roku przyszłym – twierdzi dyrektor Gleba.

Jak ma się zmienić aleja Niepodległości po zakończeniu przebudowy? Ma ona przede wszystkim zyskać nową nawierzchnię jezdni, która zastąpi koślawą kostkę brukową. W planach jest też remont chodników, budowa ścieżki rowerowej i zatok autobusowych. Przebudowie ulec mają także miejsca parkingowe znajdujące się wzdłuż ulicy. Inwestycja została podzielona na trzy etapy. Drogowcy, gdy wreszcie wkroczą na plac budowy, najpierw zajmą się odcinkiem od placu Wolności do skrzyżowania z ulicą 8 Maja. Później roboty mają przenieść się na fragment od 8 Maja do skrzyżowania z ulicą Nauczycielską. Ostatni, III etap ma objąć odcinek od Nauczycielskiej do pl. Grunwaldzkiego.

Michał Nadolski
nadolski@swidnica24.pl