Rzecznicy konsumentów są obecni w Polsce od 1999 roku. Z okazji 20 lecia i Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca, prezes UOKiK wyróżnił 30 najlepszych rzeczników w kraju. W tym elitarnym gronie znalazła się Danuta Mazur, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdnicy.
Głos mi się łamał i byłam przerażona, bo pierwszy raz w życiu stanęłam przed takim gronem – wspomina Danuta Mazur sesję Rady Powiatu z 2000 roku, kiedy oficjalnie samorządowcy zatwierdzali jej wybór na funkcję Powiatowego Rzecznika Konsumentów. To był chyba jedyny moment, gdy przebojowa rzeczniczka czuła niepokój. Od 19 lat konsekwentnie i z dużym zaangażowaniem walczy w obronie praw konsumentów.
Zaczynała pracę z jednym stolikiem i kodeksem, przyniesionym z domu. Dzisiaj w biurze pracują trzy osoby, ale spraw nie ubywa. – Prowadzimy rocznie około 300 spraw, nie wszystkie zamykają się w jednym roku. Staram się doprowadzać do ugody, bo procesy sądowe trwają czasem po kilka lat – mówi wyróżniona rzeczniczka. Jej zdaniem największym problemem jest niespójne prawo, które doprowadza do różnych interpretacji w bliźniaczych sprawach. – Tymczasem Unia Europejska kładzie szczególny nacisk na ochronę praw konsumenta. Trzeba pamiętać, że konsumentem jest każdy z nas – od prezydenta RP zaczynając. Liczę na uporządkowanie i stworzenie spójnych przepisów.
Danuta Mazur przez lata pracy spotkała się z najróżniejszymi postawami producentów, handlowców i usługodawców. – Czasem mała firma błyskawicznie uwzględnia reklamację, a duży przedsiębiorca walczy na drodze sądowej, czasem jest odwrotnie. Nie ma reguły. Najmniej z klientami liczą się przedsiębiorcy nastawieni na szybki zysk – dodaje. Sama stara się doprowadzać każda sprawę do końca. – Szczególnie, gdy chodzi o osoby starsze i niezaradne, które same sobie nie poradzą – dodaje.
Agnieszka Szymkiewicz
Zdjęcie Dariusz Nowaczyński