Strona główna Temat dnia Warsztaty mindfulness dla dorosłych we współpracy z uniwersytetem z Danii

Warsztaty mindfulness dla dorosłych we współpracy z uniwersytetem z Danii

0

Świdniczanie mogą  zapisywać się na Trening Redukcji Stresu oparty na Uważności (MIndfulness based Stress Reduction), prowadzony przez Mindful Presence we współpracy z Uniwersytetem z Danii.

8 tygodniowy kurs rozpocznie się 27 lutego i będzie mogło w nim uczestniczyć 15 osób. Dzięki  współpracy z duńskim Uniwersytetem Aarhus uczestnicy otrzymają bezpłatne aplikacje na telefon, umożliwiające im wygodny dostęp do najnowszych narzędzi psychologicznych, do których zaliczają się techniki uważności lub inaczej mówiąc – techniki mindfulness. Ma to na celu ułatwienie nauki radzenia sobie ze stresem, negatywnymi myślami i uczuciami. Chętne osoby będą mogły także śledzić efekty treningu na podstawie kwestionariuszy psychologicznych wypełnianych przed i po kursie w sposób anonimowy. Dodatkowo, każdy uczestnik będzie mógł skorzystać z godzinnej sesji indywidualnej z psychologiem lub trenerem mindfulness.

Kurs przeznaczony jest dla osób pełnoletnich, które chciałyby rozwijać równowagę psychofizyczną za pomocą technik uważności, by pełniej cieszyć się życiem i lepiej radzić sobie z codziennymi przeciwnościami. Oprócz  Świdnicy, warsztaty zostaną przeprowadzone we Wrocławiu i w Katowicach.

Korzyści wynikające z uczestnictwa w Treningu Redukcji Stresu opartym na Uważności

Źródła stresu są różne. Czasami spotykają nas życiowe nieszczęścia. Czasami czujemy się zakładnikami swoich negatywnych myśli i emocji lub impulsów. Zdarza się też tak, że nie potrafimy być szczęśliwi, mimo że w zasadzie nie mamy powodów do zmartwień. Stawiamy sobie wtedy pytanie – „Co z nami nie tak?”.

Co sprawia, że nie radzimy sobie ze stresem oraz przytłaczającymi myślami i emocjami? Badania pokazują, że wpadamy w tarapaty – po pierwsze, gdy nie potrafimy dostrzec faktu, że myśli i uczucia mają charakter chwilowy, a nie absolutny i arbitralny oraz  – po drugie, gdy nieświadomie je podsycamy, przedłużając tym samym ich trwanie. Po trzecie, popełniamy kolejny błąd podchodząc nawykowo do problemów emocjonalnych w sposób logiczny. Takie działania dodatkowo nakręcają spiralę stresu i blokują znalezienie skutecznych działań.

W treningach opartych na podejściu uważności chodzi o to, aby być bardziej świadomym siebie i tego, co się wokół nas dzieje. Daje to możliwość zaobserwowania w jaki sposób funkcjonuje nasz umysł, w jakie pułapki wpada i jak można sobie z nimi radzić, aby odzyskać kontrolę nad myślami i emocjami. Odzyskanie tej kontroli jest kluczowe, ponieważ umożliwia adekwatne i elastyczne reagowanie na problemowe sytuacje.

Poza tym, na kursie odkrywamy jak często funkcjonujemy na tzw. „autopilocie” i jak ten tryb bycia zuboża nasze relacje z innymi i obniża jakość wykonywanych czynności. Niby coś robimy, niby z kimś jesteśmy, ale nasza uwaga, myśli i emocje są skupione na czymś innym. Natomiast badania potwierdzają, że umiejętność skupiania uwagi na tym, co dzieje się „tu i teraz” sprzyja budowaniu bardziej satysfakcjonujących kontaktów i większemu zaangażowaniu w zadania. To z kolei  zwiększa poczucie zadowolenia z życia.

Na koniec trzeba podkreślić, że badania z użyciem technik neuroobrazowania dowiodły, że praktyka uważności zmienia mózg człowieka. Ćwiczenie uważności wpływa między innymi na zwiększenie aktywacji płata czołowego, co przyczynia się do większej stabilności emocjonalnej. Przedni płat czołowy i hipokamp biorą bowiem udział w regulacji emocji i kontroli reakcji. Dzięki praktyce uważności mamy więc realny wpływ na to, jak będziemy radzili sobie ze stresem i jego skutkami.

 

Organizacja kursu

Trening Redukcji Stresu będzie trwać od 27 lutego do 17 kwietnia (8 spotkań po 2,5 godziny oraz 5-godzinny dzień uważności w wybraną sobotę). Uczestnicy spotykają się w środy o godz. 18.30 w komfortowej sali Świdnickiej Szkoły Jogi przy ulicy Zamkowej 9 (spotkanie informacyjne – 13 lutego, godz. 19.00).  Dodatkowo mogą skorzystać z jednej sesji indywidualnej.  Ponadto otrzymują materiały i nagrania ułatwiające ćwiczenie uważności poza sesjami. W razie potrzeby, istnieje możliwość zorganizowania treningu w godzinach porannych.

Zajęcia poprowadzi psycholog Agnieszka Trzyna oraz trener mindfulness Wojciech Trzyna, absolwent najstarszej szkoły mindfulness w Wielkiej Brytanii przy Uniwersytecie Bangor (Walia), uczestnik kursów mindfulness w Centum Mindfulness Uniwersytetu Oksfordzkiego.

Zgłoszenia należy wysyłać na adres e-mail: kontakt@mindfulpresence.pl w tytule maila wpisując: MBSR Świdnica. Koszt treningu wynosi 600 zł.

Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej organizatora treningu: www.mindfulpresence.pl

/Artykuł sponsorowany/