Już od kilkunastu lat trwają przymiarki do budowy obwodnicy Strzegomia, która wyprowadziłaby ruch tranzytowy poza centrum miasta. Do końca lipca 2019 roku ma powstać analiza techniczno-ekonomiczna drogowej inwestycji, która ma mieć około 15 kilometrów długości.
Podległa samorządowi województwa Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła w połowie stycznia zamówienie na opracowanie analizy wraz z proponowanym przebiegiem obwodnicy, pozwalającej wyprowadzić z centrum auta jadące drogą wojewódzką nr 374. Do przetargu stanęło 5 firm, z czego za przygotowanie wymaganej dokumentacji najmniej, około 288 tys. złotych, zażyczyła sobie pracownia projektowa Archidrog z Poznania. Dolnośląscy drogowcy planowali przeznaczyć na ten cel nieco mniej – około 275 tys. złotych. Jest jednak szansa, że w najbliższym czasie uda się podpisać umowę na wykonanie analizy.
– Podstawowym celem jest poprowadzenie ruchu odbywającego się drogą wojewódzką nr 374 poza centrum miasta, zwłaszcza ruchu ciężarowego z okolicznych kamieniołomów – tłumaczą drogowcy. Zgodnie z opracowaną dotychczas koncepcją, przyszła obwodnica Strzegomia miałaby się składać z dwóch odcinków o długości 12,5 oraz 2,5 kilometra, przebiegając w możliwie największej części śladem istniejących dróg powiatowych i gminnych – minimalizując tym samym konieczność wykupu gruntów pod nową trasę.
Którędy miałaby przebiegać przyszła obwodnica? – Rozpoczyna się odejściem na południe od istniejącego przebiegu DW374 między miejscowościami Siekierzyce i Niedaszów. Następnie wschodnią stroną mija miejscowość Zimnik i biegnie śladem dr. gminnej nr 110735D na odcinku Zimnik – Kostrza. Wschodnią stroną nowym śladem mija m. Kostrza i włącza się w przebieg drogi powiatowej nr 2792D, gdzie po skręcie w prawo, przed Godzieszówkiem odchodzi na południe nowym śladem w kierunku Tomkowic. Przecina drogi powiatowe 2883D i 2921D, mijając po wschodniej stronie Tomkowice, i wchodzi w ślad drogi powiatowej 2922D. Pierwszy odcinek kończy się na drodze krajowej nr 5. Dalej ruch będzie prowadzony DK5, aż do początku drugiego odcinka na skrzyżowaniu ul. Wałbrzyskiej z DK5 przed podstrefą Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Będzie on przechodził południową stroną podstrefy w kierunku Stanowic, gdzie łączy się z istniejącym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 374 – opisują wstępną koncepcję drogowcy z DSDiK. Zaznaczają przy tym, że wykonująca analizę firma projektowa będzie mogła przedstawić inną propozycję przebiegu obwodnicy, o ile będzie ona możliwa do zrealizowania, a proponowany przebieg odpowiednio uzasadniony.
Dopiero po uzgodnieniu ostatecznego przebiegu trasy skalkulowane zostaną szacunkowe koszty budowy obwodnicy. Dokumentacja w tej sprawie ma być gotowa do 30 lipca 2019 roku. – Doskonale zdaję sobie sprawę, jak ważna jest realizacja tego przedsięwzięcia i jak duże są oczekiwania mieszkańców z nią związane, dlatego mam nadzieję, że wreszcie znajdzie ona swój szczęśliwy finał – deklaruje burmistrz Strzegomia, Zbigniew Suchyta.
Michał Nadolski
[email protected]