Zarząd województwa dolnośląskiego zwiększa pulę środków na rewitalizację linii kolejowej nr 285, na odcinku Wrocław Główny – przez Sobótkę – do Świdnicy Przedmieście wraz z linią nr 711 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto. Na ten cel przeznaczonych zostanie dodatkowe 42 mln złotych.
Jak informuje dolnośląski Urząd Marszałkowski, przeprowadzone przez PKP PLK postępowanie przetargowe na projekt i wykonanie prac modernizacyjnych dla linii 285 wykazało, że wszystkie oferty złożone w przetargu przekraczają zaplanowaną przez inwestora wartość. W związku z tym, PKP PLK zwróciło się do Marszałka Województwa o zwiększenie dofinansowania tej inwestycji.
Przyznana kwota dotacji w ramach dofinansowania unijnego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 wyniesie blisko 42 mln zł. Oznacza to, że Samorząd Województwa dofinansuje rewitalizację blisko 60-kilometrowej linii Wrocław – Świdnica, przez Sobótkę, kwotą przekraczającą 170 mln zł. – Dzięki dofinansowaniu unijnemu linia zostanie uruchomiona w nowym, komfortowym i bezpiecznym standardzie. Zakończenie tej inwestycji jest kluczowe dla funkcjonowania całego systemu kolei aglomeracyjnej – mówi marszałek Cezary Przybylski.
Od lat trwały starania o ponowne uruchomienie linii nr 285 na całej długości. W październiku 2018 roku PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały firmę, której zlecono zaprojektowanie i przebudowę ponad 21-kilometrowego odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój. Za 110 mln złotych prace te wykona DOLKOM. W połowie listopada firma wkroczyła na plac budowy i przystąpiła do realizacji I etapu prac – wykonania pierwszego kilometra toru. W ramach kolejnych etapów skompletowana ma zostać dokumentacja projektowa wraz ze wszystkimi wymaganymi zezwoleniami pozwalającymi na remont pozostałej części kolejowej trasy (do marca 2019 roku), zrewitalizowane mają zostać mosty w Lubachowie i Jedlinie Zdrój (do końca listopada 2019 roku), by ostatecznie ukończyć całość inwestycji w listopadzie 2020 roku.
Po wyremontowaniu drugiego odcinka linii nr 285 – Świdnica-Wrocław – pociągi mogłyby pojechać ze stolicy Dolnego Śląska wprost do Jedliny. Mimo dzisiejszej decyzji o dofinansowaniu zadania nie wiadomo jeszcze, kiedy na wspomniany odcinek wkroczą ekipy remontowe. 5 grudnia 2018 roku okazało się, że do przetargu zorganizowanego przez PKP PLK zgłosiło się osiem firm i konsorcjów budowlanych, jednak najtańsza ze złożonych ofert opiewała na ponad 245 mln złotych brutto, o kilkadziesiąt milionów więcej niż kolejarze planowali przeznaczyć na realizację inwestycji.
/opr. red./