Strona główna 0_Slider Przez lata stały na działkach. Pomóż uratować stuletnie wagony!

Przez lata stały na działkach. Pomóż uratować stuletnie wagony!

0

Od piętnastu lat społecznicy z Jaworzyny Śląskiej wyszukują w całej Polsce unikalnych pojazdów kolejowych i ratują je przed całkowitym zniszczeniem. Kolejne unikaty odnaleźli na terenie ogrodów działkowych. Potrzebne jest wsparcie, by zabytkowe wagony przetransportować na bocznicę kolejową w Pastuchowie. Koszt jednej takiej operacji to około 2500 złotych.

Zbiory Stowarzyszenia Miłośników Kolei liczą już 30 sztuk różnego rodzaju taboru. Kolejne dwa wagony czekają na przetransportowanie na bocznicę kolejową w Pastuchowie, gdzie zostaną zabezpieczone, z czasem przywrócone do dawnej świetności. Stowarzyszenie nie dysponuje własnymi środkami i prosi o wsparcie.

Unikalny 113-letni  wagon

Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej stało się właścicielem cennego wagonu osobowego, zbudowanego prawdopodobnie przez wytwórnię Beuchelt & Co., Grünberg i./Schlesien dla jednej z lokalnych niemieckich kolei prywatnych spółki Lenz & Co. Wagon wyprodukowano w roku 1905 (pierwotny nr 124), na stan PKP (z nr 26990) trafił w roku 1945 i był przydzielony do DOKP Wrocław aż do wycofania z eksploatacji. Wagon posiadał oznaczenie Ci (wagon klasy III przechodni), a od roku 1956 oznaczenie Bi. 

31 grudnia 1965 r. został skreślony z inwentarza PKP. Na ramie wagonu znajduje się napis Stacja Kamieniec Ząbkowicki DOKP Wrocław, co wskazuje, iż wagon był eksplorowany prawdopodobnie na lokalnych liniach kolejowych w obrębie stacji Kamieniec Ząbkowicki. Z  dokumentów wynika, że wagon w dniu 28 maja 1992 roku został kupiony przez (Pracownicze Ogrody Działkowe), dziś Rodzinne Ogrody Działkowe „Godzisz” w Jeleniej Górze od PKS Jelenia Góra, gdzie służył jako pomieszczenie magazynowe. Wagon zostanie przetransportowany do Jaworzyny Śląskiej jeszcze w tym miesiącu i zostanie zabezpieczony.

Stowarzyszenie zachęca do wsparcia  transportu wagonu, który jest jedynym tego typu wagonem zachowanym w Polsce do celów muzealnych.
Datki można wpłacać przez:

https://zrzutka.pl/ygnekj

lub wpłatę na konto bankowe SMKJ : Nest Bank PL 89 2530 0008 2006 1021 5200 0001.
Wagon pasażerski z 1891 roku
Wyprodukowany w firmie „L. Steinfurt” w Królewcu wagon pasażerski Di nr 3850 KED Breslau (KPEV) był użytkowany jeszcze w latach 30. XX wieku, później trafił do nieistniejących już Zakładów w Lubaniu Śląskim.

Wagon był przystosowany do przewozu rannych żołnierzy na wypadek wojny. Stan zachowania można uznać za niezły, biorąc pod uwagę wiek. Znawcy twierdzą, że wagon zachował się w niezmiennym stanie od czasu zejścia z taśmy produkcyjnej. Brakuje układu biegowego i cięgłowego, ale te elementy można pozyskać z innych wagonów.
Datki na przetransportowanie wagonu można wpłacać:
lub wpłatę na konto bankowe SMKJ : Nest Bank PL 89 2530 0008 2006 1021 5200 0001.
Zdjęcia SMKJ