– Pracowaliśmy przez wiele dni nad programem rozwoju dla naszego regionu. To porozumienie jest nie tylko szansą na rozwój Dolnego Śląska, ale również dowodem na to, że w Polsce ponad podziałami politycznymi można rozmawiać – zapewnia szef kancelarii premiera i poseł ziemi wałbrzyskiej, Michał Dworczyk. We wtorek poinformowano o zawarciu koalicji w sejmiku województwa dolnośląskiego między Prawem i Sprawiedliwością a Bezpartyjnymi Samorządowcami. Na porozumieniu może zyskać Świdnica, bowiem jeszcze przed wyborami obie strony deklarowały budowę drogi ekspresowej łączącej miasto ze stolicą województwa.
Zgodnie z umową, kandydata na marszałka wskażą Bezpartyjni Samorządowcy – ma nim zostać dotychczasowy marszałek, Cezary Przybylski. Ugrupowanie to obsadzi też stanowiska dwóch członków zarządu. Z kolei PiS wskaże kandydatury dwóch wicemarszałków i przewodniczącego sejmiku. – W naszej umowie koalicyjnej znajduje się wiele rzeczy, które możemy robić wspólnie dla dobra Dolnego Śląska, ale również dla dobra Polski – deklaruje Przybylski.
Jeśli chodzi o inwestycje drogowe, porozumienie zakłada prowadzenia działań zmierzających do rozbudowy sieci dróg ekspresowych na Dolnym Śląsku. W przypadku trasy S8 Wrocław – Kłodzko – Międzylesie – granica państwa, planowany w pierwszej kolejności odcinek miałby przebiegać i mieć węzeł w okolicach Sobótki. Ponadto zlecone i opracowane ma zostać studium korytarzowe i studium wykonalności dla odcinka drogi ekspresowej łączącej węzeł S8 Sobótka z węzłem S3 w Bolkowie przez Świdnicę i Świebodzice. Powstaną też drogi łączące Wałbrzych i Jelenią Górę z trasą S3. Zapowiedziano także przystąpienie do budowy obwodnic miast, m.in. Strzegomia i Świdnicy.
Kontynuowane mają być także inwestycje związane z liniami kolejowymi. Już wcześniej zarząd województwa wystąpił z wnioskiem o przekazanie na rzecz samorządu nieczynnych linii kolejowych, w celu ich reaktywacji. Na liście tras planowanych do remontu od kilku lat wymienia się m.in. linię z Dzierżoniowa do Bielawy. Koalicjanci chcą też skupić się na budowie systemu kolei aglomeracyjnej na trzech obszarach: miedziowym, wrocławskim, sudeckim, oraz powiązania ich trasami kolejowymi umożliwiającymi szybkie poruszanie się wewnątrz województwa.
Michał Nadolski
[email protected]