Większą swobodą ruchu pieszych i rowerzystów tłumaczą miejscy urzędnicy zwężenie na ulicy Komunardów. Zapewniają przy tym, że węższa jezdnia jest zgodna z przepisami. Skorygowane ma zostać oznakowanie poziome, dzięki czemu w tym miejscu nie powinno już dochodzić do niebezpiecznych sytuacji.
W rejonie skrzyżowania ulic Komunardów, Wałowej i Sikorskiego od kilku tygodni trwają prace związane z przebudową ścieżki pieszo-rowerowej, która biegnie dalej wzdłuż Sikorskiego. W bezpośrednim sąsiedztwie skweru przy Wałowej trakt dla przechodniów oraz miłośników jednośladów został poszerzony, a dodatkowo oddzielony metrowej szerokości „opaską”, oddzielającą go od jezdni.
Oznaczało to zwężenie jednego z pasów ulicy Komunardów, z którego korzystają kierowcy jadący później ulicą Sikorskiego w kierunku centrum handlowego, Osiedla Młodych, czy też łącznika autostradowego. Zmotoryzowani alarmowali, że z powodu przebudowy i braku oznaczeń zaczęło w tym miejscu dochodzić do niebezpiecznych sytuacji, a także do powstawania korków.
Rzecznik świdnickiego magistratu wyjaśnia teraz, że jezdnia została zwężona z 9 do 7 metrów, co ma na celu zapewnienie „większej swobody ruchu” na powstającej drodze rowerowej i chodniku. – Szerokość pasa ruchu dla drogi gminnej o klasie Z może wahać się od 3 do 3,5m. Wybrano możliwie najszerszą opcję – zapewnia Magdalena Dzwonkowska. Jak dodaje, przy przyjętych szerokościach pasów ruchu, nie powinno tam dochodzić do jakichkolwiek problemów związanych z kolizjami i powstawaniem drogowych zatorów. – W tym miejscu zrobiona zostanie również korekta oznakowania poziomego, więc widoczna obecnie dysproporcja w szerokościach pasów ruchu zostanie „wyrównana” – zaznacza Dzwonkowska.
Rzecznik potwierdza też wcześniejsze przypuszczenia dotyczące nietypowo położonego wjazdu na przebudowywaną obecnie ścieżkę rowerową. Skierowany został on wprost na wyspę zieleni znajdującą się u zbiegu Komunardów, Sikorskiego i Wałowej, a nie na istniejący 20 metrów dalej przejazd rowerowy. – Docelowo, ale dopiero w kolejnym etapie, planowane jest przesunięcie istniejącego przejazdu rowerowego (oznakowanie P-11) właśnie w miejsce, gdzie z wyprzedzeniem powstało obniżenie w krawężnikach i połączenie go z oznakowaniem P-10, czyli przejściem dla pieszych – wyjaśnia rzecznik.
Nowe przejście ma być bardziej dogodne dla pieszych idących od strony ulicy Ofiar Oświęcimskich w stronę m.in. skweru przy Wałowej, zaś przejazd dla jednośladów ma ułatwić przejazd z Parku Młodzieżowego, a w przyszłości drogą rowerową wzdłuż Ofiar Oświęcimskich.
Michał Nadolski
[email protected]