Od maja władze Strzegomia prowadzą rozmowy z firmami, które byłyby zainteresowane uruchomieniem sieci wypożyczalni rowerowych na terenie miasta. Według planów samorządowców, Strzegomski Rower Miejski mógłby ruszyć już w przyszłym roku. W przyszłości realizacji podobnego projektu nie wykluczają władze Świdnicy.
W połowie czerwca burmistrz Strzegomia ogłosił dalsze plany rozbudowy miejskiej infrastruktury rowerowej. Oprócz zapowiedzi połączenia istniejących ścieżek dla jednośladów, wspomniał on o planach budowy systemu rowerów miejskich. – Ze wstępnych ustaleń wynika, że w Strzegomiu potrzeba jest 6 stacji. Każda z nich składa się z 1 terminala, 12 stojaków i 8 rowerów; łącznie 72 stojaki i 48 rowerów. Stacje te zostałyby zlokalizowane w następujących punktach: Osiedle na ul. Sosnowej, Osiedle na ul. Kochanowskiego w pobliżu Delfinka, na terenie centrum handlowego (w okolicach McDonalda), Lidl – cmentarz, Graby – pomnik i w Rynku – wyliczał Zbigniew Suchyta.
Na początku lipca swój system wypożyczalni zaprezentowała mieszkańcom Strzegomia firma NextBike, będąca operatorem miejskich rowerów m.in. we Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Legnicy, czy też w Warszawie. Nie jest jednak pewne, czy to właśnie NextBike będzie odpowiadał za uruchomienie Strzegomskiego Roweru Miejskiego. Rozstrzygnie się to w przetargu, który ma zostać ogłoszony przez miasto.
Z kolei w Świdnicy już od kilku lat działają dwie miejskie wypożyczalnie rowerów – przy Informacji Turystycznej i Domu Wycieczkowym OSiR. Dysponują one łącznie zaledwie 10 rowerami. Jak mówi rzecznik świdnickiego urzędu miejskiego, z prowadzonych statystyk wynika, że jednoślady wypożyczają dziennie 2-3 osoby. – Turyści – cykliści przyjeżdżają do nas najczęściej własnymi rowerami. Mieszkańcy korzystają z własnych pojazdów. Świdnica jest miastem bardzo zwartym, większość jej atrakcji turystycznych oraz miejsc rekreacyjnych takich jak parki, zalew czy obiekty sportowe dostępnych jest podczas krótkiego spaceru – wyjaśnia Magdalena Dzwonkowska z magistratu.
Jak dodaje, rozważano realizację systemu miejskich wypożyczalni w Świdnicy, prowadzono także rozmowy z przedsiębiorstwami zajmującymi się wypożyczaniem rowerów dla osób niepełnosprawnych oraz rowerów elektrycznych. – Z naszych analiz i firm, które początkowo chciały zawiązać tego typu współpracę ze Świdnicą i otworzyć komercyjne wypożyczalnie na jej terenie wynika, że inwestycja w tym momencie byłaby nieefektywna i nieekonomiczna – tłumaczy Dzwonkowska.
Zaznacza jednak, że świdnicki magistrat nie jest przeciwny takiej inwestycji. – Jesteśmy za takimi rozwiązaniami i podglądamy jak sprawdzają się w innych miastach. Jeżeli w Świdnicy wzrośnie zainteresowanie mieszkańców i turystów takimi systemami, nie wykluczamy zainwestowania w system wypożyczalni rowerowych – kończy rzeczniczka.
Michał Nadolski
[email protected]
fot. NextBike