Najprawdopodobniej w ostatnich miesiącach 2018 roku ogłoszony zostanie przetarg na modernizację linii kolejowej łączącej Świdnicą, Sobótkę i Wrocław. Kilka miesięcy temu PKP PLK oszacowało, że na realizację inwestycji potrzeba więcej pieniędzy. Dolnośląski samorząd właśnie przekazał dodatkowe środki, dzięki którym prace będą mogły ruszyć już w przyszłym roku.
– Dokładamy PKP PLK dodatkowe 14 mln zł na rewitalizację linii kolejowej 285 do Sobótki i Świdnicy, tak żeby móc zrealizować tę inwestycję. Zwiększona wartość inwestycji wynika ze zwiększonego zakresu prac, a te prognozuje PKP PLK na podstawie własnej wiedzy. Zwrócono się do nas z wnioskiem o zwiększenie finansowania już kilka miesięcy temu – poinformował Jerzy Michalak, członek zarządu województwa Jerzy Michalak. Jak podkreśla, jest to jedna z kluczowych inwestycji dla południowej części aglomeracji.
Budowana w latach 1884-1898 linia jest obecnie – w sporej części – zupełnie niewykorzystywana. Czasem między Wrocławiem i Sobótką przejedzie pociąg towarowy, podobnie jak na krótkim odcinku łączącym stację Świdnicę Przedmieście z Pszennem. Przewozy pasażerskie wstrzymano w 2000 roku. Od tego czasu dyskutowano nad przywróceniem połączeń kolejowych, jednak bez gruntownego remontu torowiska nie miało to sensu. Na to potrzeba było sporych pieniędzy.
Sytuacja uległa zmianie w ostatnich latach. Dzięki uzyskaniu unijnego dofinansowania kolejarze i samorządowcy ponownie mogli zająć się tematem rewitalizacji linii Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście. Wkład Unii Europejskiej wyniesie blisko 129 mln złotych, zaś urząd marszałkowski dorzuci do inwestycji blisko 58 mln złotych. Według planów PKP PLK, rewitalizacja linii powinna zakończyć się pod koniec 2020 roku. To oznacza, że dopiero od 2021 podróżni będą mogli przejechać się odnowioną linią.
W połowie sierpnia rozstrzygnięto przetarg na dalszy odcinek linii kolejowej nr 285, Świdnica Kraszowice-Jedlina Zdrój. Właśnie wtedy kolejarze ogłosili, że zaprojektowaniem i przebudową tego odcinka zajmie się Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej “DOLKOM”, które otrzyma na ten cel blisko 135 mln złotych brutto. Jeżeli inwestycja nie natrafi na żadne problemy, zakończenie prac powinno nastąpić pod koniec 2020 roku. Tak jak w przypadku odcinka Wrocław-Świdnica, pociągi miałyby powrócić na trasę w 2021 roku.
Michał Nadolski
[email protected]