Strona główna Wydarzenia Świdnica Przedszkolaki w Światowy Dzień Autyzmu

Przedszkolaki w Światowy Dzień Autyzmu

0

2 kwietnia został ustanowiony przez ONZ Światowym Dniem Autyzmu. Celem tego dnia jest podnoszenie świadomości ludzi na temat zaburzeń związanych ze spektrum autyzmu. W Miejskim Przedszkolu Integracyjnym „Słoneczko” w Świdnicy Światowy Dzień Autyzmu obchodzony był 3 kwietnia.

W tym dniu pracownicy i większość dzieci ubrani byli na niebiesko, by wyrazić solidarność z osobami autystycznymi. Poza tym, rodzice mogli zapoznać się z materiałami edukacyjnymi na temat tego neurorozwojowego zaburzenia oraz osoby aktywne na facebooku mogły włączyć na swoim profilu niebieski akcent.

Do „Słoneczka” uczęszczają również dzieci z autyzmem, więc ich sposób funkcjonowania jest znany i akceptowany przez wszystkich. Dzieci z autyzmem w inny sposób odbierają bodźce płynące ze świata zewnętrznego, a nadmiar tych bodźców je denerwuje. Preferują samotnictwo, rutynę i stałość otoczenia. W społeczności przedszkolnej są dzieci, które inaczej słyszą, widzą, odczuwają, dlatego ich zachowania są odmienne. Są jednak włączane we wspólne zabawy, imprezy, przedsięwzięcia, wycieczki. Integrują się z całą społecznością przedszkolną.

Aby wszystkim przedszkolakom jeszcze lepiej przybliżyć zachowania autystycznych dzieci, pedagodzy specjalni w przedszkolu zorganizowali zajęcia we wszystkich grupach, polegające na ocenianiu bodźców płynących z otoczenia, przy różnorodnych zakłóceniach i deformacjach. Przedszkolaki oceniały rzeczywiste doznania, napotykając trudności w dotykaniu, patrzeniu i słuchaniu. Ponad to przeprowadzono muzyczno – ruchowe zabawy integracyjne z niebieskimi balonami, które dały wszystkim dzieciom wiele radości.
Warto pamiętać, że im wcześniej zaczyna się uświadamiać młodym ludziom, że każdy człowiek jest inny i ma prawo do odmienności, tym bardziej tolerancyjne społeczeństwo będziemy mieć w przyszłości. A jest to ogromna wartość.

Autyzm to rozwojowe zaburzenie o charakterze neurologicznym. Pierwsze objawy pojawiają się w okresie dziecięcym i trwają przez całe życie. Objawy autyzmu pojawiają się zwykle do 3 roku życia, natomiast w przypadku późniejszych objawów mówi się o autyzmie atypowym. Spektrum autyzmu wpływa na zdolność komunikowania się, utrzymywania kontaktów społecznych i okazywania emocji. Objawów autyzmu jest wiele, dziecko z autyzmem: woli być samo, nie bawi się z innymi i nie jest twórcze w zabawie, woli kontakt z przedmiotami niż z ludźmi, unika kontaktu wzrokowego, raczej „patrzy przez osobę”, mało się uśmiecha, ma ograniczoną mimikę twarzy, jego twarz nie wyraża wielu emocji, nie reaguje na własne imię, wydaje się być nadruchliwe, czasami wpada w gniew bez wyraźnego powodu, jest impulsywne, nie mówi wcale albo używa słów bez znaczenia, może za innymi powtarzać słowa (echolalia), ma trudności w kontaktach z innymi ludźmi, dziwacznie się zachowuje (wprawia przedmioty w ruch obrotowy, ma stereotypie ruchowe, sprzeciwia się jakimkolwiek zmianom w rutynie, wykazuje nadwrażliwość na dźwięk lub dotyk lub nie reaguje na ból.

/Violetta Wiercińska, Przedszkole “Słoneczko”/