Alternatywne teatry wyróżniające się odważnymi spektaklami i niekonwencjonalnymi formami wyrazu znów możemy oglądać w Świdnicy. To za sprawą XV. Forum Teatrów Niezależnych „Transformacje”, które w tym rok rozbudowało program m.in. o instalacje fotograficzne czy słuchowiska w przestrzeni miejskiej. Teatralna uczta potrwa jeszcze dziś.
Festiwal, choć ma w tym roku niemałą, bo już piętnastą rocznicę, postanowił świętować jubileusz bez sztucznego zrywu, podążając wciąż tą samą ideową ścieżką. Od samego początku podwaliną festiwalu jest umożliwienie prezentowania się na świdnickim forum odważnym, niekonwencjonalnym, nie stroniącym od eksperymentów, najczęściej działającym w mniejszych miejscowościach grupom teatralnym. Tak jest i w tym roku, choć program zyskał także nowe, ciekawe wydarzenia jak chociażby słuchowiska czy wystawy. Wczoraj publiczność miała okazję wysłuchać m.in. prezentowanego z balkonu Teatru Miejskiego nagrodzonego w konkursie świdnickiej Alchemii Teatralnej dramatu Amelii Pudzianowskiej „Opłata za powietrze”, a także obejrzeć instalację Świdnickiej Fotografii Niezależnej.
Tradycyjnie w tym roku nie brakuje również teatralnych pokazów. Młodzi alchemicy wraz z seniorami zaprezentowali wczoraj performance „Przestrzeń głosu”, który powstał na podstawie warsztatów prowadzonych przez wybitnego muzyka, instrumentalistę, kompozytora i performera Dominika Strycharskiego. W wokalnej improwizacji świdniczanie pokazywali jak uwolnić teatralne emocje.
Tegoroczne „Transformacje” to także spektakle. Pierwszy dzień festiwalowy zakończyło przedstawienie po raz kolejny zaproszonego do Świdnicy Teatru Terminus A Quo z Nowej Soli. Jeden z najważniejszych i najoryginalniejszych teatrów alternatywnych w Polsce tym razem zaprezentował świdniczanom odważne i kontrowersyjne „Fiszki Psychowienia”. Monodram Krzysztofa Sweredy został stworzony przez Edwarda Gramonta, odpowiedzialnego za reżyserię, scenariusz, koncepcję sztuki oraz fragmenty muzyki.
Co dziś czeka nas na „Transformacjach”?
23 lutego – piątek
godz.16.30 „Opłata za powietrze” – słuchowisko (dźwięk z balkonu ŚOK)
„Opłata za powietrze” to słuchowisko zrealizowane na podstawie nagrodzonego w konkursie świdnickiej Alchemii teatralnej dramatu Amelii Pudzianowskiej. To dialog dwóch starszych kobiet, w którym pod absurdalną formą kryją się celne diagnozy dotyczące naszych lęków, nieudolności w radzeniu sobie z rzeczywistością i nieporozumień jakie z tego wynikają, zamknięcia w wąskim świecie, którego każda próba naprawy musi skończyć się niepowodzeniem.
godz.17.00 „Wspomnienia z kufra wyciągane…” – Teatr „Zielona Gęś” z Dziennego Domu „Senior-WIGOR” w Świdnicy (sala teatralna ŚOK)
Kolejnym spektaklem Teatru „Zielona Gęś” są „Wspomnienia z kufra wyciągane…”. To zbiór opowieści z życia babci Doroty, które z dziecięcą ciekawością i lekkością wyciąga od niej jej słodka wnuczka Zuzia. Zabiera widzów w podróż do świata, który już odchodzi w zapomnienie, ale problemy i radości zostają re same. Choć na zewnątrz wszystko jest inne, w środku człowiek nadal jest taki sam – tak samo bezbronny wobec śmierci i miłości, tak samo poszukujący radości i swojego miejsca w życiu. W tym niezwykłym kufrze kryją się historie, moje i twoje. Już czas. Pora je odkurzyć. Spektakl z elementami dramy, tańca i pantomimy. Scenariusz i reżysera – Monika Masłowska, Elżbieta Dudziak – ruch sceniczny i gra aktorska, Jolanta Rosińska –kostiumy.
godz.18.00 Wernisaż wystawy Jacka Sikory „ISO zero”(Galeria Fotografii, Rynek 43)
Jacek Sikora swoją przygodę ze sztuką rozpoczynał pracy na scenie, potem była paryska szkoła artystyczna Étienne Decroux. Już w jego najwcześniejszych pracach odnajdziemy charakterystyczne cechy jego twórczości – minimalizm kolorystyczny i dążenie do redukowania szczegółu, co zaowocowało później tak charakterystycznym minimalizmem formy. Jego twórczość sytuuje się na pograniczu figuratywności i abstrakcji, statyczności i dynamiki, subtelności i ekspresji. Najważniejsza w jego pracach jest rozedrgana materia oraz gra świetlnych refleksów. Dziś obrazy Sikory znaleźć można w kolekcjach w Wielkiej Brytanii, USA, Rosji, Australii, Francji, na Cyprze, w Emiratach Arabskich i Japonii.
godz. 19.00 „Prosto w Twarz” – Terminus A Quo (sala teatralna ŚOK)
„Prosto w twarz” to spektakl wyjątkowy w dorobku Teatru TAQ. Powstał w czasie stanu wojennego w Polsce, ale wprost do tych realiów się nie odnosi – powstał w oparciu o prozę wenezuelskiego pisarza Luisa Britto Garcii i opowiada o problemach Ameryki Łacińskiej. Niemniej pewne sugestywne paralele i aluzje są w nim zawarte. To opowieść o chuliganerii, bezwzględności organów prewencji, szalonych pomysłach szalonych naukowców, braku tolerancji. Wrażenie wszechogarniającego scenicznego chaosu sprawiło, że krytycy ochrzcili przedstawienie mianem „punk theater”.
godz. 20.00 Rozmowa „Aktor performatywny” z artystami Teatru Terminus A Quo – prowadzenie Adam Reczuch (hol ŚOK)
Terminus A Quo to teatr alternatywny działający od roku 1976 w Nowej Soli. Teatr wykorzystuje eksperymentalne formy pracy scenicznej oparte na doświadczeniach Jerzego Grotowskiego. Na przestrzeni 40 lat swojej działalności grupa ma za sobą ponad 200 premier. Założycielem teatru, reżyserem wszystkich przedstawień i autorem większości z nich jest Edward Gramont.
Adam Reczuch z wykształcenia jest prawnikiem, jest inicjatorem powstania Forum Teatrów Niezależnych „Transformacje”.
/Tekst: AN/
/Zdjęcia: Artur Ciachowski/