Strona główna 0_Slider Apelują o rondo w miejscu „skrzyżowania śmierci”

Apelują o rondo w miejscu „skrzyżowania śmierci”

6

Blisko 50 kolizji, 5 wypadków z osiemnastoma rannymi i dwie ofiary śmiertelne – to tragiczny bilans zdarzeń na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 5 i powiatowej D 3396 w Mielęcinie od stycznia do lipca 2017. Starostwo Powiatowe w Świdnicy apeluje do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i autostrad o jak najszybszą budowę ronda. Odpowiedź nadeszła w miniony piątek, w dniu, gdy zginęły kolejne 2 osoby.

Na zdjęciu tragiczny wypadek z 25 sierpnia 2017 roku, w którym zginęło małżeństwo próbujące włączyć się do ruchu na drodze krajowej nr 5.

Kierowcy nie owijają w bawełnę i nazywają to miejsce skrzyżowaniem śmierci. Włączenie się do ruchu z drogi powiatowej graniczy z cudem. Wiele osób, zniecierpliwionych długim oczekiwaniem, decyduje się na ryzykowne manewry. Bilans z każdym rokiem jest coraz bardziej  tragiczny.

Natężenie ruchu na skrzyżowaniu rośnie systematycznie i, jak podaje wydział komunikacji starostwa, w tej chwili średnio na dobę przejeżdża tu 8 tysięcy samochodów, z czego 20% to ciężarówki. Na taki stan rzeczy wpłynęły inwestycje drogowe ostatnich lat i rozwój przemysłu. W 2011 do użytku został oddany tzw. „łącznik autostradowy” (droga powiatowa D 3396), który stał się alternatywnym dojazdem do Wrocławia (przez połączenie z drogą krajową nr 5 i autostradą A4). Samochodów przybyło także wraz z oddaniem do użytku małej obwodnicy Świdnicy, która przejęła część ruchu z kierunku Wałbrzycha. Nowy ciąg komunikacyjny jest wykorzystywany także do przewożenia towarów z zakładów podstref ekonomicznych w Świdnicy i Żarowie. Obie strefy stale się rozbudowują.

Wydział komunikacji podaje dla porównania, że decyzja o budowie ronda na innym, kolizyjnym skrzyżowaniu w przebiegu drogi krajowej nr 5 (z droga wojewódzką nr 34 ze Świebodzic do Dobromierza) zapadła, gdy natężenie ruchu oscylowało między 7 a 9 tysięcy pojazdów na dobę. Dzięki nowemu rozwiązaniu nie dochodzi w tym miejscu do wypadków ani kolizji.

W tej chwili droga krajowa nr 5 w obrębie skrzyżowania w Mielęcinie zaliczane jest do kategorii E2 – najbardziej niebezpiecznych dróg w kraju.

W połowie lipca tego roku starosta Piotr Fedorowicz zwrócił się do Krzysztofa Kondarciuka, dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad o jak najszybszą budowę ronda na skrzyżowaniu w Mielęcinie. Odpowiedź nadeszła w miniony piątek. Wiceszefowa GDDKiA Iwona Stępień-Pilipczuk odpisała, że podziela troskę starosty i skrzyżowanie zostanie uwzględnione w planach i programach bezpieczeństwa ruchu drogowego, jednak realizacja jest uzależniona od decyzji ministra infrastruktury i pieniędzy.

W dniu, gdy starosta otrzymał odpowiedź, doszło do kolejnego tragicznego wypadku, w którym zginęło małżeństwo z powiatu świdnickiego. Jeszcze dzisiaj ma zostać wystosowane kolejne pismo do GDDKiA z opisem tej tragedii i prośbą, by nie zwlekać z budową ronda.

Agnieszka Szymkiewicz

Poprzedni artykułKolor stosowny do okazji, czyli jak dobrze wybrać lakier do paznokci
Następny artykułZespół z Superligi sprawdzi ŚKPR