Najpierw odnowy doczekał się budynek dworca kolejowego, a do końca tego roku wyremontowane zostaną wszystkie perony. Stacja w Jaworzynie Śląskiej zmienia swoje oblicze i powoli staje się wizytówką kolejowego miasta. W tej chwili gruntowny remont, z zachowaniem dawnego charakteru, przechodzi peronu nr 1.
W pierwszej kolejność wyremontowany został budynek dworca kolejowego. Stacja została zmodernizowana i dostosowana do osób niepełnosprawnych. W przebudowanym budynku znalazły się m.in. biura, lokale, a także pomieszczenia Ośrodka Pomocy Społecznej. Odnowiony został także plac dworcowy.
Za remont peronów Polskie Linie Kolejowe zabrały się w październiku 2016 roku. – Został już przebudowany, który zyskał nową nawierzchnię i krawędzie. Nowa, wyższa platforma peronowa (wys. 0,76 m) – ułatwia podróżnym dostęp do pociągów. Przeprowadzono też gruntowną renowację wiaty peronowej. Peron ma zamontowane nowe oświetlenie i oznakowanie – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wyremontowane zostały także schody z przejścia tunelowego na peron. – Wybudowany jest szyb, w którym zostanie zamontowana winda, umożliwiająca pasażerom o ograniczonej mobilności oraz z cięższym bagażem, pokonanie różnicy poziomów pomiędzy peronem a przejściem podziemnym. Przebudowane zostały tory biegnące przy tym peronie. Wymienione zostały konstrukcje nośne dla torów nad przejściem podziemnym przy peronie nr 3, które dostosowane zostały do przejazdu ciężkich składów towarowych – wymienia Mirosław Siemieniec.
Obecnie prace na jaworzyńskiej stacji koncentrują się wokół przebudowy peronu nr 1. – Będą tam prowadzone podobne roboty, jak na peronie nr 3. Została już zdemontowana wiata, która zostanie oczyszczona. Uzupełnione będą ubytki drewnianej konstrukcji i po dokładniej konserwacji konstrukcja wiaty ponownie zostanie zamontowana na peronie. Prace przy renowacji wiat pozwolą na zachowanie dawnego charakteru tej stacji. Wymieniona będzie konstrukcja nośna dla toru biegnącego nad przejściem podziemnym przy tym peronie. Peron będzie wyposażony w windę – zapowiada Mirosław Siemieniec. Odnowione zostanie również przejście podziemne, na którym przeprowadzono już prace związane z odwodnieniem. – W przejściu zostaną położone także płytki i zamontowane nowe oświetlenie. Zdecydowanie poprawi się estetyka tego obiektu – dodaje.
Prace remontowe potrwają do końca roku. Wartość robót wynosi blisko 11 mln zł.
W tym roku na tej samej linii kolejowej, biegnącej z Wrocławia w kierunku Jeleniej Góry, rozpoczną się prace przy modernizacji dwóch pobliskich stacji. – W Świebodzicach zostaną przebudowane: układ torowy, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Nowe perony, o długości 300 m, będą dostosowane do obsługi pociągów dalekobieżnych. Przebudowane tory zapewnią możliwość prowadzenia ruchu pociągów na stacji z prędkością do 60 km/h (ze względu na geometrię toru z i ograniczenia terenowe) – mówi o planach rzecznik prasowy PKP.
Modernizacji doczeka się także dworzec Wałbrzych Szczawienko. – Na wałbrzyskiej stacji zostanie przebudowany dotychczasowy układ torowy, umożliwiając ruch pociągów z prędkością do 100 km/h. Całkowicie zostanie wymieniona stara sieć trakcyjna, wraz z konstrukcjami wsporczymi. Stacja będzie wyposażona w nowe urządzenia sterowania ruchem. Komfort odprawy podróżnych poprawi przebudowany peron o długości 200 m, który będzie obsługiwał pociągi lokalne – informuje Mirosław Siemieniec.
Polskie Linie Kolejowe przewidują podpisanie umowy w sprawie modernizacji stacji Świebodzice i Wałbrzych Szczawienko pod koniec tego miesiąca.
Tekst: AN
Zdjęcia: Dariusz Nowaczyński