Strona główna 0_Slider Wszystko przeciw budowie ronda

Wszystko przeciw budowie ronda

10

Deszcze, mrozy i śniegi stanęły na drodze budowlańcom, którzy piąty miesiąc stoją na rondzie przy ulicy Kopernika w Świdnicy. Stoją, bo o pracy trudno mówić. Na tablicy z prośbą o wyrozumiałość pojawiła się kolejna data zakończenia inwestycji.

Dla mieszkańców tej części miasta i kierowców korzystających z objazdu do Dzierżoniowa wyłączenie ronda jest prawdziwą dolegliwością. Pierwotnie prace miały miały zakończyć się w grudniu 2016 roku.

W styczniu rzeczniczka Urzędu Miejskiego Magdalena Dzwonkowska informowała: Koniec całości prac planowany jest na marzec tego roku. 

To informacja już nieaktualna. Zawiłości i problemy tak przedstawia Mateusz Jadach z biura prezydenta miasta:

“9 czerwca 2016 roku podpisane zostało porozumienie z Urzędem Marszałkowskim w sprawie przebudowy drogi. 24 czerwca, na podstawie tego porozumienia rozpoczęto prace projektowe. W procedurze przetargowej wyłoniono projektanta, który miał 3 miesiące na przygotowanie dokumentacji. W sierpniu 2016 roku posiadaliśmy już dokumentację techniczną w oparciu o którą mogliśmy rozpocząć procedurę wyłonienia wykonawcy robót drogowych. Dokumentacja została uproszczona i budowa realizowana jest w trybie zgłoszenia robót budowlanych. 13 września podpisano z firmą SKANSKA umowę na wykonawstwo. 21 września przekazano plac budowy. Następnie w pierwszej kolejności prace w ramach koordynacji wykonały ŚPWiK i DSG Sp. z o.o. Niestety z uwagi na komplikacje, które pojawiły się przy przebudowie infrastruktury technicznej, prace opóźniły się o około 1 miesiąca. Właściwe roboty drogowe rozpoczęły się po 1 listopada 2016 roku. Dodatkowo pojawiły się również niesprzyjające warunki atmosferyczne tj. duże opady deszczu, które mogły spowodować zbyt duże nasiąkniecie gruntu pod zdemontowaną, starą konstrukcją drogi, dlatego zostały one chwilowo wstrzymane. W obecnym etapie, którego zakres obejmuje około 3/4 całości zadania, zrealizowano już w większości prace drogowe związane z konstrukcją jezdni oraz część chodników. Wykonanie warstw bitumicznych uzależnione będzie od warunków atmosferycznych. Następnie wdrożony zostanie drugi etap prac, czyli wyłączenie z ruchu obecnie funkcjonującej jezdni i poprowadzenie go już wykonanym fragmentem ronda.  Etap 2 realizowany będzie dalej w oparciu o wahadłową sygnalizacje świetlną. Zgodnie z umową koniec całości prac planowany jest na kwiecień.  Miasto zależne jest od działań właściciela drogi (w tym przypadku drogi wojewódzkiej nr 382), od umowy porozumienia, finansowania (zadanie finansowane jest ze środków Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei) oraz od procedur dotyczących procesu projektowania, wyłaniania wykonawcy i rzeczywistości, jaką zastajemy na placu budowy (np. konieczności wykonania prac dodatkowych przez gestorów sieci).”

Prace nie są finansowane z budżetu miasta. 670 tysięcy złotych na przebudowę wykłada samorząd województwa.

/asz/
Zdjęcia Artur Ciachowski