Strona główna Bez kategorii Edukacja specjalnej troski

Edukacja specjalnej troski

0

Nauczyciele i pedagodzy z Wałbrzycha, Jawora, Dzierżoniowa i Świdnicy spotkali się dziś w gimnazjum nr 2 w Świdnicy by porozmawiać, wymienić się doświadczeniami i zyskać wiedzę o dzieciach o specjalnych potrzebach edukacyjnych, które coraz częściej trafiają do ich szkół.

konferencja_regionalna (19)

I Regionalna Konferencja” Razem w lokalnej współpracy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” zorganizowało G2 przy wsparciu i pod patronatem Beaty Moskal-Słaniewskiej, Prezydenta Świdnicy oraz Piotra Fedorowicza, Starosty Powiatu Świdnickiego.

Celem spotkania, które składało się z serii krótkich wykładów i kameralnych warsztatów był dialog pomiędzy doświadczonymi ekspertami, proponującymi autorsko wypracowane metody
a praktykami, nauczycielami i pedagogami, którzy na co dzień pracują na co dzień z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

– Nasza szkoła ma oddziały integracyjne od 2006 roku – powiedziała w rozmowie ze Świdnica24.pl Alicja Matysik, dyrektor G2, współorganizatora konferencji – i kiedy zaczynaliśmy, w zasadzie musieliśmy błądzić po omacku, sami rozwiązywać problemy. Dlatego jest ta konferencja, chcemy wymienić się doświadczeniami, wysłuchać wzajemnie, pokazać, że dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinny trafić i odnajdywać się w szkołach ogólnych. Tu właśnie powinno tworzyć się atmosferę wzajemnego szacunku i odpowiednimi narzędziami – wiedzą, empatią, świadomością misji – wpływać na likwidowanie tych widocznych i niewidocznych barier występujących w procesie edukacji.

Na konferencji wiele mówiono o trudnych sytuacjach w szkolnej praktyce pedagogicznej, o motywowaniu w obliczu niepowodzeń. Radzono jak lepiej rozumieć potrzeby uczniów z trudnościami edukacyjnymi, pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami, zachęcać uczniów do edukacyjnych wyzwań.

Wykłady na konferencji wygłosili uznani nauczyciele akademiccy, w większości także mający za sobą praktykę w placówkach oświatowych dla dzieci: prof. dr hab. Beata Jachimczak oraz prof. dr hab. Jacek Pyżalski z Uniwersytety im. A.Mickiewicza w Poznaniu, dr Izabela Fornalik z Uniwersytetu Warszawskiego, Tomasz Bilicki, koordynator Ośrodka Wsparcia i Interwencji Fundacji Innopolis, dr Dariusz Rutkowski z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu.

W wykładzie inauguracyjnym, prof. Beata Jachimowicz zauważyła między innymi brak jasnej wizji w tworzeniu rozwiązań systemowych kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz niespójności w polskim prawodawstwie, które czynią różnicę pomiędzy dzieckiem niepełnosprawnym a niepełnosprawnym uczniem.

– Chciałabym zaapelować, aby rodzice nie bali się korzystać ze specjalistycznego poradnictwa i doradztwa – powiedziała specjalnie dla Świdnica24.pl prof. Beata Jachimowicz – szybciej i łatwiej docierali do informacji o możliwościach wspomagania wczesnego rozwoju. Muszą szukać pomocy profesjonalistów znających możliwe ścieżki edukacji, którzy będą mogli dokonać oceni i wybory najodpowiedniejszej dla konkretnego dziecka. 

Kiedy już wybiorą, to radzę zawsze rodzicom, żeby stali się partnerami dla szkoły swojego dziecka i po partnersku pilnowali i domagali się od szkoły tego co należy się ich dziecku – dodała prof. Jachimowicz.

Po wykładach przeprowadzono zajęcia warsztatowe prowadzone i moderowane przez nauczycieli praktyków z G2 i G4: Izabelę Jarmołowicz-Strubel, Martę Lasocką oraz Marcina Kuca.

Konferencja zorganizowana była pod patronatem medialnym Świdnica24.pl

/wrt/