Świdnickie Forum Rozwoju wraz innymi wiodącymi ruchami miejskimi w naszym kraju jest współorganizatorem ogólnopolskiej akcji „Posprzątajmy reklamy – wstawmy zęby ustawie krajobrazowej„.
Szyld jednego ze sklepów w świdnicki Rynku
– Długo oczekiwana ustawa krajobrazowa – uchwalona przez Sejm 20 marca 2015 roku – trafiła do Senatu. Czy to oznacza, że koniec reklamowego chaosu w Polsce jest bliski? Niestety nie – czytamy w komunikacie rozesłanym do mediów.- Dlaczego bijemy na alarm? W projekcie ustawy gminom przyznano wprawdzie nowe narzędzie – możliwość tworzenia lokalnych regulacji dla reklam i szyldów – ale ustawę wyposażono w całkowicie nieskuteczne mechanizmy usuwania reklam niezgodnych z tymi regulacjami. Oznacza to, że wysiłek, który gminy będą musiały włożyć w realizację ustawy, pójdzie na marne, polski krajobraz pozostanie pogrążony w reklamowym chaosie, a opinia publiczna nadal oburzać się będzie bezradnością publicznych instytucji – mówi Marcin Paluszek, prezes Świdnickiego Forum Rozwoju.Organizatorzy akcji zwracają się do wszystkich o pomoc w nagłośnieniu kampanii i zachęcają do włączenia się do apelu do senatorów. – Postulujemy m.in. rezygnację z karnej ścieżki egzekucji gminnych zasad sytuowania nośników reklamowych za pomocą Kodeksu wykroczeń i zastąpienie jej egzekucją na drodze administracyjnej za pomocą Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – mówi Paluszeki dodaje. – Nauczeni wieloletnim doświadczeniem praktycznym wiemy, że tylko bezzwłoczna, finansowa sankcja za nielegalny nośnik reklamowy, naliczana codzienni e, uzależniona od jego wielkości i egzekwowana od władającego nieruchomością, jest w stanie sprawić, że proceder łamania prawa przestanie się opłacać.
Na stronie www.