Mieszkanka Żarowa na jednym z portali aukcyjnych została oszukana na 9 tysięcy złotych. Z kolei kobieta z Jaworzyny Śląskiej nie otrzymała trzech swetrów, które wcześniej kupiła na aukcji. Oba zgłoszenia miały miejsce wczoraj, 28 kwietnia. Policja radzi, jak nie paść ofiarą internetowych oszustów.
– Coraz więcej osób robi zakupy w internetowych sklepach lub na aukcjach. Zdecydowana większość ofert to oferty uczciwe, a sprzedawcy solidnie wywiązują się ze swoich obietnic. Na tym polu również działają przestępcy i oszuści. Zaniżone ceny oferowanych towarów, fikcyjne opinie klientów czy żądanie przedpłaty – internetowi oszuści chwytają się różnych sposobów, żeby wyłudzić od nas pieniądze – mówi Katarzyna Czepil, oficer prasowy KPP w Świdnicy i dodaje – Wiele osób zgłasza się na Policję, aby poinformować o oszustwie. Zdarza się, że poszkodowani zamiast zamówionego towaru otrzymują bezwartościowe przedmioty tj. kamienie, stare gazety, bądź przesyłka w ogóle do nich nie dociera. Zapłacenie za przedmiot i nieotrzymanie go to nic innego jak wyłudzenie, czyli oszustwo. Kodeks karny przewiduje za ten czyn karę nawet do 8 lat pozbawienia wolności.
Co powinno zwrócić naszą uwagę przy zakupach w Internecie:
Bardzo tania oferta to bardzo często oferta podejrzana.
Zwróćmy uwagę na ilość komentarzy lub opinii o sprzedawcy zamieszczonych na niezależnych portalach.
Sprawdźmy w karcie sprzedawcy komentarze (pozytywne, neutralne, negatywne), ale także od kiedy osoba jest użytkownikiem serwisu i co sprzedawała/sprzedaje.
Dokładnie zapoznajmy się z ofertą, jeżeli czegoś brak – pytajmy przez telefon lub mailem.
Poprośmy o numer telefonu stacjonarnego, poszukajmy jaki numer widnieje pod nazwiskiem sprzedawcy w książce telefonicznej (dostęp na poczcie lub online), sprawdźmy kod pocztowy i numer kierunkowy czy zgadzają się z miejscem zamieszkania sprzedawcy.
Zrezygnujmy z aukcji, w których nie ma możliwości odbioru osobistego, nawet gdy mieszkamy daleko, zapytajmy czy można po towar zgłosić się osobiście.
Potwierdzajmy wygranie licytacji, ale z wpłatą pieniędzy poczekajmy kilka dni, żeby upewnić się czy wszystko jest w porządku. Opóźni to czas dostawy, ale w przypadku gdy konto zostało przejęte przez osobę podszywającą się, zmniejszamy ryzyko. W ciągu tych kilku dni prawdziwy właściciel zorientuje się i powiadomi portal aukcyjny, a oni nas.
W przypadku cennych przesyłek wybierajmy list/paczkę z zadeklarowaną wartością. Ustalmy ze sprzedawcą, kto zapłaci za tę usługę. Wiele firm, np. kurierskich, oferuje ubezpieczenie bez dodatkowych opłat. Omówmy też sposób zapakowania towaru. Im lepiej zapakowany przedmiot, tym mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia towaru.
Gromadźmy całą korespondencję. Nie zajmuje wiele miejsca, a jest bezcennym dowodem kontaktów ze sprzedającym.
Pamiętajmy, że wielu sprzedawców prowadzi równocześnie wiele transakcji. Bądźmy wyrozumiali, jeśli sprzedawca nie kontaktuje się z nami natychmiast. Ma na to 7 dni. Pamiętajmy również o przysługującym nam prawie do zwrotu towaru w ciągu 10 dni od jego otrzymania. Jest to nasze prawo jeśli kupujemy w Internecie.
Jeśli towar nie dotarł, nie panikujmy. Przesyłka mogła zaginąć z różnych powodów. Skontaktujmy się ze sprzedawcą, który powinien iść na pocztę i wyjaśnić sytuację. Poprośmy go o numer nadania, datę wysłania, adres urzędu pocztowego i odwiedźmy własny oddział pocztowy.
Korzystajmy z bezpiecznych systemów płatności oferowanych przez portale aukcyjne oraz innych sprzedawców.
Postępowanie osoby pokrzywdzonej:
Osoba, która stała się ofiarą oszustwa internetowego (cyberprzestępstwa) ma prawo złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w jednostce Policji lub w prokuraturze, najlepiej najbliższej dla miejsca zamieszkania lub miejsca, w którym w danym momencie się znajduje. Ze względu na możliwość utraty lub zniszczenia danych informatycznych zawiadomienie o popełnieniu tego typu przestępstwa, należy złożyć możliwie w jak najkrótszym czasie od momentu jego ujawnienia. Zwiększa to szanse organów ścigania na zabezpieczenie kompletnego materiału dowodowego i ustalenie sprawcy.