Strona główna Bez kategorii “Jubileusz” budowy małej obwodnicy

“Jubileusz” budowy małej obwodnicy

11

Za niespełna 3 tygodnie miną  3 lata od rozpoczęcia budowy 3-kilometrowej małej obwodnicy Świdnicy. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, która prowadzi inwestycję, podawała już kilka terminów oddania drogi do użytku, ale żadnego nie dotrzymano. Jest i kolejny. Samochody najprawdopodobniej wjadą na dwupasmówkę w sierpniu. Z naciskiem na “najprawdopodobniej”.

mała obwodnica

Przeszkody przy terminowym oddaniu inwestycji mnożą się od początku.  W lipcu 2012 roku z realizacji umowy z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei po ogłoszeniu upadłości wycofało się Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych z Kędzierzyna Koźla, a na teren budowy po kilkutygodniowej przerwie wkroczył konsorcjant – Polimex-Mostostal. Nie zdążył jednak zabrać się za pracę, bo rozpoczęła się długa zima.  Zgodnie z pierwotną umową droga miała być gotowa w lipcu 2013 r. Firma już dwa razy otrzymała zgodę na przedłużenie prac – do końca września  i do końca grudnia 2013 roku. Kolejny aneks mówił o końcu czerwca 2014. Po drodze jednak pojawiły się problemy z przebudową linii energetycznej, która zagraża ruchowi. Właściciel terenu, na którym stoi feralny słup, nie zgodził się na przeprowadzenie prac. – Udało nam się porozumieć z rolnikiem, ale zanim wejdą tam ekipy zakładu energetycznego, właściciel musi zebrać swoje plony – mówi Leszek Loch, dyrektor DSDiK. Na tym nie koniec. Trzeba jeszcze obwodnicę włączyć do krajowej 35-tki przed Słotwiną i do ronda Solidarności przy wylocie na Strzegom, a także namalować prasy. Wreszcie konieczne będzie uzyskanie pozwoleń na użytkowanie. – Liczymy na to, ze wszystkie prace zostaną zakończone do końca lipca, a pozwolenia uzyskamy w sierpniu. Dokładnej daty otwarcia nie można jednak podać – tłumaczy Loch.

Mała obwodnica Świdnicy to nowy odcinek drogi o długości ponad 3 km. Docelowo połączy węzeł „Słotwina” (znajdujący się w ciągu projektowanej obwodnicy Świdnicy – droga krajowa nr 35) z drogą wojewódzką nr 382 w kierunku Strzegomia. Będzie miał po dwie jezdnie  w obu kierunkach o szerokości 8 m każda, nowe skrzyżowania jednopoziomowe i zjazd połączony z obwodnicą Świdnicy w ciągu drogi krajowej nr 35.

Droga, która jest w zarządzie województwa i na którą władze Świdnicy ani powiatu nie mają żadnego wpływu,  będzie o wiele droższa niż zakładano. Początkowy koszt wynosił 23 miliony złotych. Teraz mowa jest o 35.565.556,89 zł (wraz z gruntem i dokumentacją). Dofinansowanie z EFRR to 14.720.449,65 zł. Dyrektor DSDiK zapewnia, że koszty już nie wzrosną.

asz