Z niewielkim opóźnieniem ogłaszamy wynik konkursu nr 90. Nadeszło sporo odpowiedzi i wszystkie prawidłowe. Nagroda, zaproszenie na dowolnie wybrany film w świdnickim kinie Cinema 3D, trafia do pana Piotra Pieczątkiewicza. Zanim przedstawimy odpowiedź, kolejna zagadka.
Zagadka nr 91:
Po raz kolejny wyruszamy poza granice Świdnicy. Ten malowniczy obiekt ukryty jest na wzgórzu. Gdzie się znajduje i jaka jest jego historia? Autor najciekawszej odpowiedzi otrzyma w nagrodę zaproszenie do świdnickiego kina Cinema 3D na dowolnie wybrany film.
Odpowiedzi należy nadsyłać na adres [email protected] do soboty, 3 maja 2014. W tytule proszę wpisać “Co to, gdzie to? Zagadka nr 91”, w treści odpowiedź na pytanie, imię i nazwisko, nr telefonu (do wiadomości Redakcji) oraz zgodę na publikację imienia i nazwiska. Pod odpowiedzią należy podać źródła, z jakich Państwo korzystali. Zwycięzca zostanie ogłoszony 4 maja na portalu Swidnica24.pl. Kolejna zagadka za tydzień. Zapraszamy do zabawy.
Odpowiedź Piotra Pieczątkiewicza na zagadkę nr 90:
Zdjęcie przedstawia płyty nagrobne książąt świdnickich Bolka I Surowego i jego wnuka Bolka II Małego. Można je oglądać w Muzeum Kupiectwa w Świdnicy, gdzie w przylegającym do Sali Rajców aneksie urządzono niewielkie „mauzoleum” Piastów świdnickich.
Widoczne na zdjęciu rzeźby to gipsowe kopie płyt tumbowych z nagrobków książąt świdnickich, znajdujących się w Mauzoleum Piastów Śląskich w klasztorze cystersów w Krzeszowie. Kopie te w 1977 roku wykonał dla Muzeum Kupiectwa Gerard Koch – rzeźbiarz i konserwator dzieł sztuki z Wrocławia, który dziesięć lat wcześniej uczestniczył w konserwacji XVI – wiecznych fresków w Sali Rajców świdnickiego ratusza.
Postać Bolka I ma na sobie kolczugę, na nią nałożona jest tunika, spięta ozdobnym pasem. Na ramiona ma narzucony płaszcz, który zwisa na boki. W prawej ręce książę trzyma wzniesiony miecz, w lewej – tarczę z orłem Piastów Śląskich. Przy głowie, ponad tarczą leży hełm. Płyta ustawiona w pozycji pionowej doskonale oddaje ideę, jaka przyświecała twórcom średniowiecznych nagrobków: przedstawiona na płycie postać leżąca przyjmuje postawę stojącą i to w pełnym swoim majestacie, tak jak powinna się zaprezentować się na Sądzie Bożym. Twórca oryginalnego sarkofagu z Krzeszowa nie jest znany. Podobieństwo postaci Bolka I do rzeźby Henryka IV Probusa z jego wrocławskiego nagrobka sugeruje, że krzeszowskie dzieło wyszło spod dłuta kogoś związanego ze sztuką niemiecką, zwłaszcza z posągami powstałymi w tym czasie w rejonie Naumburga. Zachowane fragmenty polichromii – barwnej dekoracji na twarzy i szatach księcia nie są pierwotne
Rzeźba Bolka II, zwanego Małym oddaje tę jego cechę osobistą. Książę ubrany jest w zbroję stosowaną w poł. XIV w., tzw. pancerz płytowy, w lewej ręce trzyma tarczę ze śląskim orłem, w prawej tzw, mizerykordię – mały mieczyk. Do zbroi zamocowany jest łańcuchem wielki i długi miecz, który w czasie walki mógł wymagać użycia nawet obu rąk. Głowa księcia o kędzierzawych włosach przyozdobiona jest mitrą i spoczywa na hełmie rycerskim. W prawo od głowy wystaje natomiast klejnot – zakończenie hełmu z motywem szachownicy. Na ramionach znajduje się spięty klamrą pod szyją płaszcz. Podobnie jak przy nagrobku Bolka I i tu mamy do czynienia z postacią leżącą, ale jednocześnie stojącą. Twórca tego dzieła nie jest znany, ale historycy sztuki wiążą je z wpływami praskich budowniczych i rzeźbiarzy – rodziny Parterów.
Źródła:
www.skps.wroclaw.pl
http://muzeum-kupiectwa.pl/