Strona główna Temat dnia Gryphon: Świadectwa pracy tak, pensje nie

Gryphon: Świadectwa pracy tak, pensje nie

30

Pracownicy świdnickiego zakładu Gryphon po interwencji władz miasta dostali świadectwa pracy, jednak nie zobaczyli nawet złotówki z należnych pensji. Kontrolę w zamkniętej firmie usiłuje przeprowadzić Państwowa Inspekcja Pracy, ale na razie bez skutku.

Gryphon

– Nasza sytuacja jest o tyle lepsza, że możemy szukać innej pracy. Jednak świadectwa zostały wystawione z błędami. Pracodawca nie dokonał zapisu, ile jest nam winien – mówi jeden z pracowników. Dodaje, że dochodzenie praw będzie bardzo trudne, ponieważ nikt z wierzycieli nie złożył dotychczas wniosku o upadłość. Pracownicy – około 50 osób – składają natomiast pozwy do Sądu Pracy.

Inspekcję w firmie Porta, która również należy do tych samych właścicieli co Gryphon, od miesiąca usiłuje przeprowadzić Państwowa Inspekcja Pracy. – Niestety, drzwi są zamknięte na głucho, a próby skontaktowania się z właścicielami nie przynoszą żadnego efektu – mówi Agnieszka Kostyk-Lewandowska, rzeczniczka PIP we Wrocławiu. Inspekcja zamierza złożyć w prokuraturze wniosek o ściganie właścicieli z powodu uporczywego unikania kontroli. W tym tygodniu Państwowa Inspekcja Pracy zamierza rozpocząć kontrolę także w Gryphonie, jednak trudno spodziewać się powodzenia.

Przypomnijmy. Pod koniec listopada 2013 roku pracownicy zostali skierowani na tzw. postojowe, a po powrocie okazało się, że fabryka jest zamknięta, z szefostwem nie ma żadnego kontaktu. Ludzie zostali bez świadectw i zaległych pensji. Z pracownikami spotkali się radcy prawni i przedstawiciele WSSE Invest-Park. Na razie jedynym efektem jest wydanie niepełnych świadectw pracy.

***

Spółka Gryphon została założona przez właścicieli istniejącego od lat 90-tych XX wieku Porta P.H.U. we Wrocławiu, firmy, która zajmuje się dystrybucją artykułów biurowych. Gryphon w 2006 roku otrzymał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w podstrefie świdnickiej Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zakład został oficjalnie otwarty w kwietniu 2009 roku. Poniesione nakłady inwestycyjne sięgnęły 25 milionów złotych, a załoga liczyła ok. 90 osób. Sztandarowym produktem Gryphona był segregator. Materiały biurowe wytwarzane są pod marką „HANDY home&office”, ale też innych firm. Produkty trafiały na rynek polski, a także do krajów Unii Europejskiej i Afryki czy na Bliski Wschód.Firma na mocy zezwolenia miała obowiązek utrzymać zatrudnienie na poziomie 60 osób do końca 2015 roku. Dwie przeprowadzone przez WSSE kontrole (ostatnia w 2013 roku), nie wykazały nieprawidłowości. Strefa zapowiedziała kolejną przyśpieszoną kontrolę.