Strona główna Temat dnia Pociągiem do Wrocławia za pięć złotych

Pociągiem do Wrocławia za pięć złotych

42

Koleje Dolnośląskie chcą przyciągnąć pasażerów do pociągów, które od połowy grudnia wrócą na trasę ze Świdnicy do Wrocławia. Magnesem mają być znacznie tańsze niż w komunikacji autobusowej bilety. Podróż w jedną stronę będzie kosztowała tylko 5 złotych (bilet normalny), a promocja jest wprowadzona bezterminowo.

szynobus

15 grudnia, czyli w pierwszym dniu, w którym będą jeździć pociągi na tej trasie, wszyscy pasażerowie będą mogli podróżować za darmo – informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego  To jednak dopiero początek promocji. Żeby przekonać podróżnych do wyboru pociągu, na trasie Świdnica Miasto-Wrocław Główny nie będzie obowiązywał stały cennik Kolei Dolnośląskich. Oznacza to, że ceny na bilety normalne zostaną bezterminowo obniżone z 14,60 zł do 5 zł. Bilet miesięczny będzie kosztował zaledwie 180 zł, a nie 274 zł. Od podanych cen biletów będą oczywiście obowiązywały wszystkie zniżki ustawowe, na przykład dla uczniów i studentów. W busach najtańsze bilety normalne kosztują 6,50 – 7 zł, a bilety miesięczne to wydatek 143-240 zł. Promocje cenowe są skierowane do pasażerów, którzy rozpoczynają podróż na stacji Świdnica, a bilety promocyjne dostępne będą wyłącznie u konduktorów w pociągach Kolei Dolnośląskich. To jednak nie koniec udogodnień dla pasażerów. Za 8 złotych będzie można podróżować w obie strony na trasie Świdnica-Wrocław-Świdnica – dzięki specjalnym biletom o przedłużonym czasie ważności do 6 dni. Tylko złotówkę będzie natomiast kosztował przewóz roweru i bagażu.

Promocja będzie dotyczyła wyłącznie przejazdu od dworca  Świdnica Miasto do dworca Wrocław Główny. Pasażerowie pokonujący inne odcinki na tej trasie (np. z Jaworzyny Śląskiej do Wrocławia) zapłacą wg normalnego cennika.

Do promocji połączenia chce włączyć się Świdnica. Radni na najbliższej sesji będą głosować nad uchwałą, wprowadzającą zintegrowany bilet miesięczy w autobusowej komunikacji miejskiej dla osób, posiadających bilety miesięczne na pociąg relacji Świdnica-Wrocław. Opłata ma być o ponad połowę tańsza niż w normalnej taryfie.

Ceny konkurencyjne, ale częstotliwość i godziny kursowania pociągów budzą ogromne zastrzeżenia. W ciągu doby mają być uruchamiane tylko 4 kursy ze Świdnicy i 4 kursy z Wrocławia. – Rozkład jazdy pociągów kursujących do i ze Świdnicy był przygotowywany w otoczeniu licznych ograniczeń narzuconych przez zarządcę infrastruktury, czyli właśnie PKP PLK. Otóż w 2014 roku w decydującą i najbardziej uciążliwą fazę wejdzie modernizacja zachodniej części wrocławskiego węzła kolejowego – tłumaczy taki stan rzeczy dyrektor Wiktor Lubieniecki z Urzędu Marszałkowskiego. –  Remontowany będzie posterunek Wrocław – Grabiszyn, na którym zbiegają się linie z Oleśnicy (Ostrowa Wlkp., Krotoszyna, Kluczborka, Trzebnicy), Rawicza (Leszna, Poznania), Legnicy (Żar, Zgorzelca, Lubania Śląskiego), Wałbrzycha (Jeleniej Góry, Świdnicy) oraz Wołowa (Głogowa, Zielonej Góry). Z trzech obecnie wykorzystywanych torów na wjeździe do Wrocławia Głównego możliwe będzie prowadzenie ruchu w obie strony wyłącznie po jednym torze. Przepustowość tego szlaku zmaleje zatem o ok. 65%, co oznacza, że zaledwie co trzeci pociąg z obecnie kursujących będzie miał możliwość wjazdu lub wyjazdu z Wrocławia Głównego w kierunku północnym i zachodnim. Ze względu na tak znaczące ograniczenia, pomimo wielu starań Samorządu Województwa Dolnośląskiego, PKP PLK nie zgodziły się na wypuszczenie na trasę więcej niż czterech par połączeń w najbardziej pożądanych przez pasażerów godzinach. Ograniczenie liczby połączeń nie wynika zatem ze złej woli samorządu.

Jak dodaje Anna Czujko z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego, po zakończeniu remontów podjęte zostaną starania o zwiększenie liczby połączeń.