Wciąż nie jest znany termin oddania do użytku dworca Świdnica Miasto. Główne prace przy gruntownej modernizacji zakończyły się w lipcu, nadal jednak nie ma pozwolenia na użytkowanie i trwają prace przy wymianie nawierzchni przed budynkiem. Rzecznik Urzędu Miejskiego zapowiada, że władze miasta chciałyby otworzyć dworzec dla podróżnych przed uruchomieniem połączenia kolejowego Świdnicy z Wrocławiem.
– Termin finalny podamy dopiero wtedy, jak będziemy mieć 100-procentową pewność, kiedy pierwsi podróżni będą mogli skorzystać z budynku dworca. Na pewno chcemy, by stało się to zanim zostaną wznowione bezpośrednie połączenia kolejowe na trasie Świdnica-Wrocław – deklaruje Stefan Augustyn. Prace brukarskie maja się zakończyć w listopadzie, a miasto wciąż czeka na rozstrzygniecie kwestii pozwolenia na użytkowanie.
Dopiero wraz z otwarciem dworca do nowej siedziby w prawym skrzydle przeprowadzi sie biuro Strefy Płatnego Parkowania. – Sprawy wynajmu lokali użytkowych na dworcu prowadzi Miejski Zarząd Nieruchomości. Na pomieszczenia restauracyjne nadal poszukiwany jest najemca – mówi Augustyn. – Przyjęta została oferta od osoby zainteresowanej wynajmem dwóch z trzech pomieszczeń w lokalu do wspólnego użytku. Jest kolejny zainteresowany jednym pomieszczeniem – czekamy na skonkretyzowanie oferty. Do wynajęcia również w trybie rokowań jest jeszcze lokal samodzielny.
Hala dworca została już wyposażona w ławki dla podróżnych. Po otwarciu dworca ma zostać uruchomiona jedna kasa biletowa. Wraz z nowym rozkładem jazdy na 2014 Świdnica ma odzyskać bezpośrednie kolejowe połączenie z Wrocławiem. Pociągi będą kursowały przez Jaworzynę Śląską, gdzie kończy się przebudowa systemu sterującego.
Zmodernizowany system sterowania pozwoli na bezpośrednie kierowanie pociągów ze Świdnicy do Wrocławia, co w tej chwili nie jest możliwe. Inwestycja jest współfinansowana z budżetu samorządu województwa dolnośląskiego i pochłonie około 1,2 miliona złotych. – Będziemy gotowi do grudnia tego roku – zapewnia Mirosław Siemieniec.
Przewozy zorganizują Koleje Dolnośląskie. Na razie ze względu na ograniczenia techniczne ze Świdnicy do Wrocławia pasażerowie dojadą w godzinę i 5 minut, z powrotem w godzinę i 15 minut (jedno z torowisk jest w gorszym stanie). Samorząd województwa chce, by docelowo pociąg jechał od stacji Świdnica Miasto do stacji Wrocław Główny ok. 55 minut. Uzależnione jest to jednak od przeprowadzenia remontu torowisk. W tej kwestii PKP PLK także mogą liczyć na wsparcie samorządu, który zarezerwuje środki z Regionalnego Programu Operacyjnego. Remont ma zostać przeprowadzony w ciągu 2-3 lat. Natomiast już w przyszłym roku PKP PLK z Funduszu Kolejnictwa wyremontuje ok. 3 km torów między Jaworzyną a Świdnicą, w miejscach, gdzie na razie wprowadzone jest drastyczne ograniczenie prędkości ze względu na zły stan torowiska.
Renowacja i modernizacja dworca Świdnica Miasto to jeden z etapów Centrum Przesiadkowego. Prace udało się doprowadzić do końca mimo przeszkód, a największą była plajta pierwszego wykonawcy. Inwestycję dokończył Architekton. Pozostała część centrum – z dworcem autobusowym, przystankami i węzłem komunikacyjnym – buduje Skanska. Finał planowany jest na wrzesień przyszłego roku.
***
Wartość projektu „Budowy Centrum Przesiadkowego” po rozstrzygniętych przetargach to 21,3 mln zł, z czego aż ok. 14 mln zł ma pochodzić ze środków unijnych. Projekt ten realizowany jest w ramach działania 3.3 Transport miejski i podmiejski priorytetu 3 Rozwój infrastruktury transportowej na Dolnym Śląsku programu operacyjnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013. Koszt przebudowy budynku dworca to ok. 7 mln zł.